تاکید دکتر سیدضیاالدین مظهری، متخصص تغذیه به تمامی گروه های سنی در پی شیوع کرونا
میوه ها و سبزی های رنگارنگ را انتخاب کنید
7 فروردین 1399 ساعت: 14:1



رنگ میوه و سبزی ها با خواص پیشگیری و درمانی شان مرتبط است. به طور مثال، رنگ نارنجی به علت وجود بتاکاروتن و کاروتنوییدها، نه تنها سیستم ایمنی را تقویت می کند بلکه دارای خواص افزایش دهندگی شیر مادر، تعدیل کنندگی مشکلات تنفسی، سل ریوی، سنگ کلیه و کیسه صفراست. میوه و سبزی های به رنگ زرد شادی‌آفرین، اشتهابرانگیز، پاک‌کننده و سم‌زدای کبد، بهبوددهنده عملکرد روده‌ها و تقویت‌کننده غدد لنفاوی هستند. رنگ بنفش نمایانگر وجود ترکیبات آنتوسیانین، خنثی‌کننده رادیکال‌های آزاد و سرطان‌زاست.
رنگ سفید نمایانگر وجود آلیسین و کوئرستین ( موجود در سیر و پیاز)، کاهش‌دهنده های خطر بیماری‌های قلبی و عروقی و... هستند. میوه و سبزی های به رنگ قرمز هم سرشار از فیتوکمیکال و ریزمغذی‌های بسیار مفیدی هستند که با یاری رساندن به توان عملکرد سیستم ایمنی بدن، به تقویت عملکرد مغز و اعصاب و افزایش قدرت ذهن و اندیشه نیز یاری‌رسانی می‌کنند. رنگ سبز موجود در سبزی های برگی هم با کارایی و تاثیر بیشتر آنتی‌اکسیدان‌ها و ویتامین‌های دریافتی از منابع طبیعی تقویت کننده سیستم ایمنی بدن است.

از سوی دیگر، رادیکال‌های آزاد ترکیبات ناپایداری هستند که برای تثبیت خود جهت ربودن یک الکترون به ملکول‌های قندها، پروتیین‌ها، چربی‌ها و DNA سلول‌های مختلف حمله‌ور و سبب اکسیداسیون و تخریب آنها شده و به صورت زنجیره‌ای، رادیکال‌های مخرب جدیدی را تولید می‌کنند که سبب بیماری‌های متعدد و حتی تخریب DNA سلول‌های بافت‌های مختلف شده، آنها را سرطانی می‌کنند. بنابراین، اگر منابع کافی آنتی‌اکسیدان در دسترس سیستم دفاعی بدن نباشد، خطر ابتلا به بیماری های مختلف افزایش خواهد یافت.

نتایج متعدد پژوهش‌های انجام شده هم نمایانگر این واقعیت هستند که انواع و اقسام مکمل‌های سنتتیک به ندرت مفید هستند و تقریبا تاثیر کمی در بهبود و یا پیشگیری از بیماری‌ها دارند. حتی مصرف خودسرانه و بی‌رویه و نابجای آنها می‌توانند باعث ایجاد بیماری ها و مشکلات غیرقابل تصوری نیز بشوند. بنابراین، توصیه اکید در شرایط موجود آن است که به مقدار لازم و کافی از منابع طبیعی و غنی از ریز و درشت‌مغذی‌های طبیعی و دستکاری نشده نیاز خودمان را فراهم کنیم و خودسرانه و بدون تجویز کارشناسان و متخصصان ذیصلاح به خرید و استفاده از مکمل‌های رنگارنگ مبادرت نورزیم.
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو