8 پرسش و پاسخ خودمانی درباره جوش‌های دوران بلوغ
7 فروردین 1399 ساعت: 13:1



اگر نوجوان هستید و از جوش‌هایی که روی صورت یا بدنتان پیدا شده گلایه دارید، باید بدانید که تقریبا 80 درصد افراد تا 30 سالگی جوش می‌زنند و شما تنها نیستید. یک متخصص پوست به راحتی می‌تواند به شما کمک کند تا با صورت صاف و شفاف این دوران را بگذرانید
در دوران نوجوانی هستید و جوش‌های قرمز یا سفید بدشکل پوستتان را خراب کرده است؟ یا دوران بلوغ‌تان را سپری کرده‌اید و همچنان جوش می‌زنید؟ 8 پرسش زیر می‌تواند به بعضی ابهام‌های ذهنی شما درباره این جوش‌ها پاسخ دهد.

1. خوردن فست‌فود جوش بلوغ را بدتر می‌کند؟
نه! اگرچه بعضی‌ها ممکن است بگویند با قطع مصرف لبنیات جوش‌هایشان بهتر شده است یا بعضی‌ها هم متوجه می‌شوند وقتی غذایی می‌خورند که قندخون را کمتر بالا می‌برد، وضعیت پوستشان بهتر است، اما واقعیت این است که هنوز ثابت نشده هیچ‌کدام از این غذاها تاثیری در ایجاد آکنه بلوغ داشته باشند. با این حال افزایش مصرف میوه‌ها و سبزیجات تازه و کاهش مصرف غذاهای پرشکر که مواد مغذی چندانی به پوست شما نمی‌رسانند، همیشه انتخاب خوبی است.


2. جوش‌های دوران بلوغ فقط عامل هورمونی دارند؟
نه! اگرچه هورمون‌ها در صدر فهرست عواملی قرار می‌گیرند که باعث بروز جوش در دوران بلوغ و نوجوانی می‌شود اما سایر عوامل نیز در این زمینه دخیل هستند. وقتی چربی و باکتری‌ها در منافذ پوست گیر می‌افتند، احتمال بیشتری وجود دارد که جوش بزنید، بنابراین همیشه پوستتان را به آرامی بشویید و تمیز نگه دارید اما از اسکراب شدید خودداری کنید.


3. استرس باعث می‌شود بیشتر جوش بزنیم؟
بله! البته استرس باعث بروز جوش نمی‌شود، اما می‌تواند آن را تشدید کند. در کنار استرس عوامل دیگری مانند بعضی محصولات آرایشی، تغییرات هورمونی دوران بلوغ و شروع قاعدگی در دخترها، آلودگی هوا و رطوبت زیاد نیز می‌توانند باعث جوش زدن شود.


4. جوش‌های دوران نوجوانی در پسرها شدیدتر از دخترهاست؟
نه! درست است که پسرها معمولا پوست چرب‌تری در مقایسه با دخترها دارند اما بروز آکنه در هر دو گروه تقریبا یکسان است. پوست سالم و طبیعی، چربی تولید می‌کند و شما آن را می‌شویید. چربی زیاد و سلول‌های مرده باعث بسته شدن منافذ می‌شوند و زمینه را برای رشد باکتری‌ها فراهم کرده و باعث جوش زدن می‌شوند.


5. جوش بلوغ زمینه ارثی دارد؟
بله، ممکن است. اگر یکی از اعضای خانواده شما در دوران بلوغ و نوجوانی جوش می‌زده، پس شما میزان خطر بالاتری برای ابتلا به این وضعیت دارید اما نگران نباشید چون چه زمینه جوش‌های بلوغ خانوادگی باشد و چه نباشد، کاملا قابل درمان است.


6. کمتر از 20درصد افراد در دوران بلوغ جوش می‌زنند؟
نه! اگر نوجوان هستید و از جوش‌هایی که روی صورت یا بدنتان پیدا شده گلایه دارید، باید بدانید که تقریبا 80 درصد افراد تا 30 سالگی جوش می‌زنند و شما تنها نیستید. یک متخصص پوست به راحتی می‌تواند به شما کمک کند تا با صورت صاف و شفاف این دوران را بگذرانید.


7. آیا می‌توان برای مالیدن کلینزر روی پوست از اسفنج استفاده کرد؟
خیر! اسفنج یا هر وسیله دیگری می‌تواند باعث تحریک پوست شده و وضعیت را بدتر کند. برای مالیدن کلینزر (پاک‌کننده چربی و رطوبت) روی پوست از انگشت‌هایتان استفاده کنید اما قبل از آن دستتان را کامل بشویید.


8. تخلیه کردن جوش‌ها تا زمانی که این کار را به آرامی انجام دهیم اشکال دارد؟
بله! تخلیه کردن جوش‌ها اصلا توصیه نمی‌شود. فشار دادن یا به اصطلاح ترکاندن جوش‌های سر سفید می‌تواند باعث تحریک آن شده و وضعیت را از قبل هم خراب‌تر کند. فشار دادن جوش‌ها می‌تواند باعث عفونت و به جا ماندن جای جوش یا اسکار روی پوست به صورت دائمی شود.

برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو