چه کنیم تا کودکان در دوران قرنطینه "چاق" نشوند؟

تاریخ انتشار : 5-01-1399, 11:14
0
0
e
p
+
-
اندازه متن :
اضافه وزن و چاقی کودکان یکی از مشکلات شایع دنیای امروز است که می تواند در آینده زمینه ساز بیماری های مختلفی از جمله دیابت نوع۲ شود. گرچه وراثت و برخی از بیماری های ژنتیک در افزایش وزن کودکان نقش دارند اما در واقع بسیاری از آمار چاقی در سنین پایین ناشی از پرخوری، مصرف زیاد خوراکی های چرب، شیرین و بی تحرکی است.

آغاز بهار و تعطیلات نوروز فرصت خوبی برای بازی و گردش کودکان در طبیعت است اما امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا این امکان وجود ندارد و لازم است تا زمان قطع زنجیره انتقال بیماری، اعضای خانواده در منزل بمانند.

این شرایط بچه ها را بیشتر به تماشای تلویزیون و خوردن تنقلات ترغیب می کند که به تدریج موجب افزایش وزن خواهد بود. برای پیشگیری از این مشکل، لازم است تا نسبت به تغذیه و سبک زندگی بچه ها دقت بیشتری داشته باشید و توصیه های زیر را به کار ببندید:

-انواع میوه ها و سبزیجات را در وعده های مختلف به شکل پوره، سالاد، سبزی خوردن و... برای کودکان آماده کنید.

-به جای خرید چیپس و پفک، میان وعده های سالم مانند انواع دانه ها و مغزها را خریداری کنید. البته می توان با کمی خلاقیت نیز با انواع سبزیجات، میان وعده هایی مانند چیپس خانگی یا سالاد میوه تهیه کنید.

-مصرف آبمیوه و نوشیدنی های شیرین را کم کرده و بیشتر از یک فنجان کوچک در روز در اختیار کودک قرار ندهید.

-وعده های غذایی و میان وعده را در ساعات منظمی از روز میل کنید.

-بچه ها را عادت دهید تا هنگام غذاخوردن، تلویزیون را خاموش کنند.

-برای ترغیب بچه ها به غذاخوردن سالم، آنها را در تهیه و آماده سازی غذا مشارکت دهید.

-سعی کنید اعضای خانواده در کنار هم غذا میل کنند و از این فرصت برای گذران اوقاتی خوش استفاده شود.

-هرگز کودک را به تمام کردن بشقاب غذا مجبور نکنید. اگر ریتم غذای کودک منظم باشد، یک ساعت پیش از غذا تنقلات نخورده باشد و به اندازه اشتهای او غذا در بشقاب سرو شود، کودک بااشتها غذا می خورد.

-غذا خوردن سالم کودک به معنای این نیست که بزرگترها هرنوع تنقلات و خوراکی میل کنند و برای کودک بشقاب غذای سالم تهیه کنند. بچه ها از والدین الگوبرداری می کنند و برای نهادینه شدن سبک تغذیه سالم، همه باید این اصول را رعایت کنند.

- به ساعات خواب و بیداری بچه ها توجه کنید. در دوران تعطیلات و قرنطینه خانگی، معمولا بسیاری از خانواده ها تا دیروقت بیدار هستند و صبح نیز تا نزدیک ظهر می خوابند. این شرایط در وهله اول تمایل به خوردن صبحانه را بسیار کم می کند و از طرفی ریتم زندگی کودک بهم می خورد که پس از این دوران به سختی می توان دوباره تنظیم کرد.

-گرچه امکان بازی کودکان بیرون از منزل وجود ندارد، اما آنها را به تحرک و بازی درون منزل ترغیب کنید تا اشتها برای غذاخوردن به موقع داشته باشند.

-مراقب باشید که بچه ها ساعات طولانی مشغول تماشای تلویزیون و بازی رایانه ای نباشند. مطالعات نشان می دهد که بیش از 2 ساعت تماشای تلویزیون برای کودکان 2 تا 5 سال توصیه نمی شود. علاوه براین، نباید بچه ها حین تماشای فیلم و کارتون دائم مشغول خوردن تنقلات باشند.

-به شرایط روانی کودک توجه داشته باشید. صحبت مکرر در مورد اپیدمی و مراقبت های سلامت می تواند عامل استرس و نگرانی کودک شود که گاه با بی اشتهایی یا پرخوری های عصبی نمود پیدا می کند. بنابراین، حتما محیطی شاد و دوستانه برای این دوران در منزل تان ایجاد کنید.

ترجمه: مریم سادات کاظمی
منبع:naitreetgrandir


شما منتشر کنید در


مطالب مرتبط


دیدگاه کاربران


ارسال دیدگاه


طراحی و اجرا توسط: هنر رسانه