نحوه مدیریت عصبانیت و سَرخوردگی در کودکان
مدیریت خشم کودک، سخت‌ترین مرحله تربیت است


تاریخ انتشار : 4-01-1399, 01:36
1
0
e
p
+
-
اندازه متن :
شاید بارها برایتان پیش آمده که درخواستی از کودکتان داشته‌اید و او درخواست شما را اجرا نکرده ‌است! در آن لحظه قطعاً عصبانی شده‌اید. اما تابه‌حال به این اندیشیده‌اید که چگونه بچه‌ای با این سن و سال کم، توان عصبانی کردن شما را دارد؟

آیا به این فکر کرده‌اید که شما در مقام والدین او باید خشم و ناراحتی دلبندتان را مدیریت کنید؟

بچه، بچه است!
وقتی با امتناع و سرپیچی کودکتان مواجه می‌شوید، قبل از هر چیز به این نکته توجه کنید که او یک بچه است و نه یک آدم بزرگ. او توان درک کنایه، طعنه و تمسخر را ندارد. به عنوان مثال وقتی شما به او می‌گویید: «حتماً می‌خوای تا 12 شب بیدار باشی» کودک متوجه منظور شما نخواهد شد و درک نخواهد کرد که شما در لفافه قصد دارید به او بفهمانید که حق بیدار ماندن تا 12 شب را ندارد! بنابراین مسائل را به سادگی برای او باز کنید.

هنگامی‌ که شما رک و راست و به سادگی با دلبندتان سخن می‌گویید، او کمتر دچار استرس خواهد شد، حرف‌های شما را راحت‌تر باور می‌کند و در ادامه به حرف شما بهتر گوش می‌دهد. چون سخنان شما در نظر او ساده و یکپارچه‌اند.
هنگامی‌ که دستورات خویش را مستقیم و شفاف به کودکان انتقال می‌دهید، درحقیقت اجرای این دستورات نیز به نوعی تضمین میَ‌شوند و درنهایت از عصبانیت و سَرخوردگی کودک نیز کاسته می‌شود، بنابراین کلید موفقیت در ساده‌گویی است.

توصیه دیگر روانشناسان کودک این است که وقتی مخاطب‌تان بچه‌ها هستند، حتی‌الامکان از پرسیدن سوال‌هایی که جوابشان «بله» یا «خیر» هست، اجتناب کنید. به عنوان مثال از او نپرسید که «سیب می‌خوری؟» بلکه به لحاظ روانشناسی بهتر است که سوالتان را به این شکل بپرسید: «سیب می‌خوری یا گلابی؟».
با پرسیدن سوال اول، کودک به سادگی می‌تواند «نه» بگوید چون با این سوال شما این حس را در او ایجاد می‌کند که حق دارد «نه» بگوید و در نتیجه در هر موقعیتی این حق را دارد که به شما «نه» بگوید و با شما مخالفت کند.

پیشنهاد روانشناسان این است که همیشه صریح و شفاف باشید و انتخاب‌هایی پیش پای فرزندتان قرار دهید که مناسب حال هر دوی شما باشد. به این ترتیب کودک اطمینان پیدا می‌کند که حمام رفتن، خوابیدن، مرتب کردن اسباب‌بازی‌ها و کارهای دیگر آنقدرها هم سخت نیست و او توان و حوصله انجام‌شان را دارد چون همیشه بین دو یا چند گزینه حق انتخاب دارد و این حق برای او واقعاً امیدوارکننده است و از سَرخوردگی او جلوگیری می‌کند.

رشد و تربیت کودک
مدیریت خشم و سَرخوردگی کودک، یکی از سخت‌ترین مراحل تربیتی او محسوب می‌شود که معمولاً بر عهده مادران است. شما که همیشه در جستجوی بهترین‌ها برای فرزندتان هستید و همواره می‌کوشید تا به هر قیمتی که شده به این مهم دست یابید، قطعاً‌ با مشاهده ناراحتی و رنجش او، احساس مسوولیت و عذاب‌وجدان خواهید کرد، اما با این‌حال،‌ شما نباید خودتان را مقصر بدانید چرا که زندگی تجربه همین لحظات خوب،‌ بد و خاکستری‌ است.

روانشناسان معتقدند والدینی که مدام مراعات حال کودک‌شان را می‌کنند، در عمل خیلی چیزها را از او می‌گیرند: مثل اعتماد به نفس، عزت نفس، عدم توانایی در مهار خشم و عصبانیت و نیز عدم توانایی در مقابله با جدایی‌ها و دیگر مشکلات زندگی...
اما اگر مدیریت نارضایتی و سَرخوردگی را به فرزندتان بیاموزید، به او این امکان و توان را می‌دهید تا خشم خویش را نیز کنترل کند و شکست‌های زندگی را بپذیرد.

صبر را بیاموزید!
یادتان باشد که کودک سَرخورده و عصبانی ممکن است بددهنی کند، فریاد بکشد،‌ به شما حمله کند،‌ وسایل اطرافش را به در و دیوار پرتاب کند و در یک کلام، در نگران و عصبانی کردن شما،‌ سنگ تمام بگذارد!
فراموش نکنید که او فقط یک بچه است، بنابراین اگر صبرتان از حرکات او‌ لبریز شد، محل را برای لحظاتی ترک کنید تا جو سنگین محیط فروکش کند تا بعداً بتوانید در کمال صلح و آرامش با او صحبت نمایید.


ترجمه: عفت عباسیان
منبع: https://www.mamanpourlavie.com


شما منتشر کنید در


مطالب مرتبط


دیدگاه کاربران


ارسال دیدگاه


طراحی و اجرا توسط: هنر رسانه