کرونا، ورزش و بدنی با سیستم ایمنی قوی

تاریخ انتشار : 2-01-1399, 14:12
0
0
e
p
+
-
اندازه متن :
کروناویروس که این روزها تقریبا در همه جای دنیا شیوع پیدا کرده است، سبب نگرانی بسیاری شده و دوری از تجمع و رعایت بهداشت، مهم ترین راهکارهای پیشگیری از ابتلا به آن محسوب می شود. از این رو، امکان شرکت در کلاس های ورزش وجود ندارد و قرنطینه خانگی معمولا زمینه ساز بی تحرکی می شود. اما باید توجه داشت که گرچه ورزش یک راهکار معجزه آسا برای درمان کووید-۱۹ نیست اما به دلیل تاثیر مستقیمی که بر تقویت سیستم ایمنی بدن دارد، می تواند به عنوان یکی از فاکتورهای پیشگیری شناخته شود.

کروناویروس که این روزها تقریبا در همه جای دنیا شیوع پیدا کرده است، سبب نگرانی بسیاری شده و دوری از تجمع و رعایت بهداشت، مهم ترین راهکارهای پیشگیری از ابتلا به آن محسوب می شود. از این رو، امکان شرکت در کلاس های ورزش وجود ندارد و قرنطینه خانگی معمولا زمینه ساز بی تحرکی می شود. اما باید توجه داشت که گرچه ورزش یک راهکار معجزه آسا برای درمان کووید-۱۹ نیست اما به دلیل تاثیر مستقیمی که بر تقویت سیستم ایمنی بدن دارد، می تواند به عنوان یکی از فاکتورهای پیشگیری شناخته شود.

ورزش، تقویت کننده بدن است

انجام فعالیت ورزشی منظم و متعادل موجب تحریک عملکرد سیستم ایمنی بدن می شود. از طرفی استرس و خستگی، سیستم ایمنی را ضعیف می کنند که بدن را در برابر عوامل بیماری زا مستعد خواهد کرد. این در حالی است که ورزش تاثیر مثبتی بر نشاط جسمی و روانی دارد و این زمینه خطر را کاهش می دهد. همچنین با افزایش سن، پاسخ سلول های ایمنی به عفونت ها به خصوص عفونت های تنفسی کمتر می شود که ورزش به دلیل تاخیر در روند پیری در این زمینه نیز مفید خواهد بود.

تمرین های متعادل انجام دهید

براساس مطالعات علمی، فعالیت ورزشی شدید سیستم ایمنی را ضعیف می کند زیرا تولید سلول ها مانند لنفوسیت ها به سرعت انجام می شود اما پس از ورزش کاهش پیدا می کند و حتی قطع می شود. به همین دلیل، ورزشکاران حرفه ای پس از قطع تمرین های خود مستعد ابتلا به بیماری های تنفسی هستند. در واقع، برای تقویت سیستم ایمنی و تاثیر آن در پیشگیری از کروناویروس، توصیه می شود ورزش در حد نرمال و حدود 3 ساعت در هفته باشد. از همین رو، تمرین های منظم روزانه حدود ۳۰ دقیقه بهترین راهکار خواهدبود. محققان براین باورند که در زمان ورزش، مولکول های محافظ در بدن ترشح می شوند که تا 40 درصد احتمال ابتلا به بیماری های مختلف نظیر بیماری های قلبی و بسیاری از سرطان ها را کاهش می دهد. این مولکول ها عمری حدود ۲۴ ساعت دارند و ضرورت فعالیت روزانه ورزشی به همین دلیل خواهد بود.

در کنار ورزش، خواب کافی داشته باشید

اما در کنار فعالیت منظم ورزشی باید به استراحت کافی نیز توجه داشت. خواب شبانه موجب تجدید قوای از دست رفته بدن می شود که اگر کمتر از ۷ ساعت باشد، مقاومت بدن کاهش پیدا می کند و زمینه ابتلا به بیماری های ویروسی۲ برابر خواهد بود. خوابیدن در اتاق تاریک و خنک در کیفیت خواب موثر است. جالب اینکه ورزش در کیفیت خواب نیز موثر است و به خواب رفتن را تسریع می کند. از همین رو، برای کاهش بی خوابی و عوارض آن، توصیه می شود به حد کافی در برنامه روزانه گنجانده شود. بیدار ماندن های طولانی در ایام تعطیل به دلیل قرنطینه خانگی از جمله شرایطی است که ریتم خواب افراد را برهم زده و تهدیدی برای سلامت آنها خواهد بود.

در منزل هم می توان ورزش کرد

باتوجه به اینکه در شرایط اپیدمی کروناویروس توصیه به ماندن در منزل وجود دارد اما دلیلی بر بی تحرکی و کنارگذاشتن ورزش نخواهد بود. حتما در این شرایط نرمش داشته باشید و در صورت امکان ورزش هایی مانند طناب زدن، تمرینات کششی و ایروبیک را در منزل ادامه دهید. البته از اپلیکیشن های موبایل نیز می توانید کمک بگیرید و از وسایل ورزشی نظیر تردمیل یا دوچرخه ثابت استفاده کنید.

ترجمه: مریم سادات کاظمی
منبع: docdusport


شما منتشر کنید در


مطالب مرتبط


دیدگاه کاربران


ارسال دیدگاه


طراحی و اجرا توسط: هنر رسانه