چاپ خبر
از غذای شب قدر
هفته نامه سلامت   |   اخبار صفحه ۲۰   |   05 تیر 1395   |   لینک خبر:   salamat.ir/d3778

     کم‌کم به شب‌های قدر نزدیک می‌شویم و لازمه حضور در این شب‌های معنوی، هوشیاری لازم و بیدار ماندن شبانه است.


     یکی از توصیه‌های تغذیه‌ای برای بهره‌مندی از این شب‌ها، این است که افراد در وعده افطار و از افطار تا زمانی که قصد بیدار ماندن دارند، از مصرف خوراکی‌های خواب‌آور پرهیز کنند و در عوض، خوراکی‌های نشاط‌آور و هوشیارکننده را در برنامه غذایی‌شان بگنجانند. مثلا شیر گرم یا سایر محصولات لبنی با افزایش ترشح سروتونین، حس خواب‌آلودگی را در فرد تشدید می‌کنند.


     به ‌جای لبنیات، می‌توان از میوه‌ها و آبمیوه‌های تازه و طبیعی که سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها و ویتامین‌ها هستند و حس تازگی در بدن ایجاد می‌کنند، کمک گرفت تا در این شب‌ها بتوان بدون دغدغه بیدار ماند.


     کره بادام‌زمینی و نان‌های سبوس‌دار هم می‌توانند گزینه خوبی برای افطار یا شام شب‌های قدر باشند تا ما را پرانرژی و بیدار نگه دارند. این در حالی است که مصرف غذاهای چرب و سنگین، ما را خواب‌آلود و خسته می‌کنند.


     خوراکی‌های کافئین‌دار از دیگر محصولاتی هستند که می‌توانند باعث افزایش هوشیاری شوند. از این رو، می‌توان مقداری شکلات تلخ، قهوه یا پودر قهوه فوی و حتی چای را هم به‌عنوان میان‌وعده در فاصله افطار تا سحر برای رفع حس خستگی و خواب‌آلودگی شبانه مصرف کرد، در حالی که خوراکی‌های شیرینی مانند کیک و کلوچه و عسل طبیعی باعث ایجاد حس خواب‌آلودگی می‌شوند و بهتر است افرادی که قصد شب‌زنده‌داری دارند در شب‌های قدر آنها را مصرف نکنند. ماهی‌های چرب یا روغن زیتون هم سرشار از امگا3 هستند و اگر با برنج قهوه‌ای یا نان سبوس‌دار مصرف شوند، می‌توانند به افزایش هوشیاری در این شب‌ها کمک بزرگی کنند.

دکتر سیدعلی کشاورز
استاد دانشگاه علوم‌پزشکی تهران