0
0
        

اگر شما هم اهل ورزش باشید، حتما باورهای درست و نادرست بسیار زیادی را درباره بهترین و بدترین مواد غذایی و بخورنخورهای قبل و بعد از ورزش شنیده‌اید. از حذف کربوهیدرات‌ها گرفته تا افزایش مواد غذایی پروتئینی در برنامه روزانه. به همین دلیل هم در ادامه این مطلب به بررسی رایج‌ترین باورهای نادرست درباره رژیم غذایی ورزشکاران مبتدی، نیمه‌حرفه‌ای و حرفه‌ای می‌پردازیم.
باور نادرست اول: حذف کربوهیدرات‌ها شما را لاغر می‌کند
برای خیلی از افراد، حذف کربوهیدرات‌ها از برنامه غذایی روزانه، سریع‌ترین راه برای کاهش وزن است. این درحالی است که تحقیقات درست برعکس این قضیه را ثابت کرده‌اند. وقتی کربوهیدرات‌ها به‌طور کامل از برنامه غذایی کنار گذاشته می‌شوند، انرژی ما کاهش پیدا می‌کند، خلق‌وخوی‌مان تنگ می‌شود، عملکرد دستگاه گوارش‌مان ضعیف می‌شود و میلمان به مصرف خوراکی‌های چرب و پرکالری برای جایگزین کردن انرژی ازدست‌رفته افزایش پیدا می‌کند. محققان استرالیایی معتقدند باید به‌جای حذف کربوهیدرات‌ها برای کاهش وزن در افراد ورزشکار، تعادل در مصرف این گروه غذایی را برای آنها برقرار کرد. به این ترتیب که ورزشکاران باید به‌جای حذف کربوهیدرات از برنامه غذایی روزانه خود، کربوهیدرات‌های بهتر را جایگزین کنند و حدود یک‌چهارم تا یک‌پنجم از بشقاب غذایی هر وعده خود را به مصرف کربوهیدرات‌های نشاسته‌ای و سبوس‌دار مانند نان و غلات سبوس‌دار اختصاص بدهند تا انرژی مورد نیاز روزانه خودشان را از دست ندهند.
باور نادرست دوم: خوردن چربی‌ها شما را چاق می‌کند
چربی‌ها یکی از پرکالری‌ترین گروه‌های غذایی هستند. با این‌حال، حذف آنها از برنامه غذایی، خصوصا برنامه غذایی افراد ورزشکار، اصلا توصیه نمی‌شود زیرا مصرف چربی‌های مفید، یکی از راه‌های مناسب برای تامین انرژی بدن و پیشگیری از ریزه‌خواری در طول روز است. به همین دلیل هم به افراد ورزشکار توصیه می‌شود به‌جای حذف چربی‌ها از برنامه روزانه خودشان، چربی‌های مفید را جایگزین چربی‌های مضر کنند. مصرف چربی‌های مفید برای بهبود خلق‌وخو، افزایش انرژی و بهبود سوخت‌وساز بدن در افراد ورزشکار، از اهمیت بالایی برخوردار است. چربی‌های خوبی که می‌توانند در برنامه غذایی افراد ورزشکار قرار بگیرند شامل روغن زیتون، روغن آفتابگردان، روغن بذر کتان، گردو، دانه‌های چرب و مقدار محدودی کره حیوانی می‌شوند.
باور نادرست سوم: ورزش کردن مجوزی برای همه‌چیزخواری است
بعضی از افراد گمان می‌کنند اگر به‌صورت روزانه و منظم ورزش کنند، اجازه دارند هر ماده خوراکی را به هر مقداری که دوست دارند در برنامه غذایی خودشان بگنجانند. این درحالی است که کاهش وزن، یکی از کوچک‌ترین اهداف ورزش است و مهم‌ترین هدف داشتن فعالیت فیزیکی مناسب، ارتقای سطح سلامت ارگان‌های حیاتی بدن، مانند قلب، مغز، کبد و کلیه‌هاست. بنابراین، شما اگر هر روز هم ورزش کنید، باز هم اجازه ندارید هفته‌ای 3 ‌مرتبه پیتزای سرشار از سوسیس و کالباس بخورید یا تا می‌توانید از دسرهای چرب و شیرین استفاده کنید.
باور نادرست چهارم: رژیم‌های سرشار از پروتئین، قدرت ورزشی ما را افزایش می‌دهند
بعضی از افراد ورزشکار گمان می‌کنند هرچه بیشتر پروتئین حیوانی مانند انواع گوشت‌ها را مصرف کنند، قدرت ورزشی و حجم عضلانی‌شان هم افزایش خواهد یافت. این درحالی است که زیاده‌روی در مصرف پروتئین‌های حیوانی باعث افزایش ذخایر چربی در بدن خواهد شد. به‌علاوه، متابولیسم پروتئین در بدن نیازمند آب است و افراد ورزشکاری که پروتئین حیوانی زیادی مصرف می‌کنند، معمولا با کمبود آب در بدن و مشکلات ناشی از آن مانند استرس، خستگی و بیماری‌های کلیوی مواجه می‌شوند. از این‌رو، به افراد ورزشکار توصیه می‌شود تعادل را در برنامه غذایی خودشان رعایت کنند و علاوه بر انتخاب پروتئین‌های حیوانی کم‌چرب مانند گوشت سینه مرغ یا سفیده تخم‌مرغ، مصرف پروتئین‌های گیاهی مانند انواع حبوبات را هم فراموش نکنند.
باور نادرست پنجم: مصرف نوشیدنی‌های ورزشی برای ورزشکاران لازم است
بعضی از افراد ورزشکار گمان می‌کنند به علت فعالیت ورزشی مجاز هستند هر مقدار دلشان می‌خواهد از نوشیدنی‌های ورزشی استفاده کنند. این درحالی است که نوشیدنی‌های ورزشی، معمولا حجم بالایی از کالری، کافئین، شکر و سدیم را در خود جا داده‌اند و مصرف بی‌رویه آنها می‌تواند با به‌هم زدن تعادل آب و الکترولیت‌های بدن باعث آسیب‌دیدن کلیه‌ها شود.
باور نادرست ششم: مصرف پودرهای پروتئینی برای ورزشکاران الزامی است
یکی از رایج‌ترین باورهای نادرست میان افراد ورزشکار، این است که باید برای افزایش حجم عضلانی خود، پودر پروتئین مصرف کنند. این درحالی است که متاسفانه بیشتر پودرهای پروتئینی حاوی ترکیبات هورمونی هستند و افزایش حجم عضلانی ناشی از آنها به‌دلیل وجود همین ترکیبات هورمونی و مضر است.
مصرف طولانی‌مدت این پودرهای ناخالص، مشکلات فراوانی مانند اختلال در عملکرد غدد درون‌ریز بدن، کبد، کلیه‌ها و قلب را در پی خواهد داشت. به همین دلیل هم توصیه می‌شود ورزشکاران به‌جای مصرف این پودرها، حجم متعادلی از غلات سبوس‌دار، حبوبات، سبزی‌های برگ‌سبز تیره و پروتئین‌های کم‌چربی را در برنامه غذایی خود داشته باشند.
ترجمه: ندا احمدلو




مطالب مرتبط

دیدگاه کاربران

ارسال ديدگاه
نام :    ایمیل : 

عکس خوانده نمی شود کد امنیتی :      

کلیه حقوق این سایت متعلق به موسسه فرهنگی ابن‌سینای بزرگ می باشد. طراحی و اجرا توسط: هنر رسانه




ناحیه کاربری

آدرس ایمیل:
رمز عبور:
 
رمز عبورم را فراموش کرده‌ام

ثبت نام