0
0
        

تابستان رو به اتمام است و بسیاری از افرادی که کارهای اداری و دولتی دارند، ممکن است هنوز فرصت پیدا نکرده باشند همراه خانواده به مسافرت بروند. در «سفر و تفریح» این هفته قصد داریم نقاط بسیار جالب و دیدنی‌ای که در نزدیکی تهران قرار دارند و مقاصد خوبی برای مسافرت‌های یک‌روزه هستند، به شما معرفی کنیم. برای رفتن به این اماکن دیدنی یک روز تعطیل پایان هفته نیز کفایت می‌کند. پس برنامه‌ریزی کنید و فرصت سفر و تفریح در این جاذبه‌های دیدنی اطراف تهران را از دست ندهید.
منطقه الموت
یکی از اولین مناطق دیدنی اطراف تهران، منطقه الموت قزوین است. قلعه الموت یکی از منحصر به فردترین قلعه‌های ایران است که قلعه‌ای سرخ و خاکستری‌رنگ است. در هر چهار طرف قلعه، پرتگاهی قرار دارد و تنها راه ورودی و امن، در انتهای ضلع شمال‌شرقی قلعه واقع شده است. این قلعه به دستور حسن صباح ساخته شده و از شاهکار‌های مهندسی است. موقعیت استراتژیک قلعه و نحوه طراحی و ساخت بناها و دیوار‌ها، آن را به یکی از غیرقابل‌نفوذترین قلعه‌ها تبدیل کرده بود. از دیگر شاخصه‌های به‌جامانده از قلعه وجود حوضچه‌ای در آن است که با تعبیه سیستم آبرسانی عجیب حتی اگر آب آن را کاملا خالی کنید مجددا از آب پر می‌شود. بعد از دیدن قلعه، پیشنهاد می‌کنیم از دریاچه اوان که دارای آبی زلال است، دیدن کنید. در تابستان حتی می‌توانید در آب پاک و تمیز این دریاچه آب‌تنی کنید یا به قایق‌سواری و ماهیگیری بپردازید.
نشانی: برای دسترسی به قلعه از تهران در مسیر اتوبان تهران-قزوین حرکت کنید و در انتهای اتوبان و چند کیلومتر قبل از قزوین (2 کیلومتر بعد از عوارضی قزوین) مسیر فرعی سمت راست اتوبان که با تابلو «الموت» نشان داده شده را ادامه دهید. پس از طی مسافت تقریبی40 کیلومتر، به رجایی‌دشت می‌رسید. با طی مسافت تقریبی 50 کیلومتر و گذشتن از «دیکین»، «معلم کلایه» و «شهرک» به روستای «شترخان» خواهید رسید. بلافاصله بعد از عبور از روستای شترخان وارد مسیر فرعی سمت چپ شده و با طی مسافت تقریبی 9 کیلومتر به روستای «گازرخان» می‌رسید. قلعه در مجاورت این روستا واقع شده است.
آبشار گزو
آبشار گزو نیز یکی از مناطق دیدنی اطراف تهران است و در منطقه‌ای بکر با آب و هوایی خوش و درختان سر به فلک کشیده، قرار گرفته است. ساکنان تهران تنها با 2 ساعت رانندگی، می‌توانند خود را به این همه زیبایی که در اطراف این آبشار نهفته است، برسانند. این آبشار در دل جنگل‌های سرسبز واقع شده و می‌توانید در تابستان در حوضچه پایینی آن به آب‌تنی بپردازید. این آبشار همچنین در 15 کیلومتری امامزاده‌ای که معروف به سه بزرگوار است، در سوادکوه قرار گرفته است. در ادامه سفرتان می‌توانید از سد البرز یا لفور که اندکی با آبشار گزو فاصله دارد، هم دیدن کنید. جایی که وجود اسب‌ها، زیبایی آن را دوچندان کرده است و شما مه و سبزی را در سرتاسر این منطقه مشاهده خواهید کرد. برای رفتن به آبشار، از کنار سد و جنگل‌های بکر لفور عبور خواهید کرد و این زیبایی‌ها را در مسیرتان به آبشار به تماشا خواهید نشست.
نشانی: برای اینکه به آبشار گزو بروید، ابتدا از جاده فیروزکوه تا شیرگاه بروید، سپس از طریق جاده لفور، وارد جنگل زیبا و بکر لفور که پشت سد البرز قرار دارد، شوید.
دریاچه شورمست
در فاصله 170 کیلومتری تهران مکانی زیبا و رویایی به نام دریاچه شورمست وجود دارد. دریاچه‌ای طبیعی به وسعت ۱۵ هزار مترمربع و عمق 5 متر. این دریاچه در 5 کیلومتری غرب شهر پل سفید و در ارتفاعات مشرف به این شهر در مجاورت روستای شورمست واقع شده‌است. فاصله زمانی از مرکز تهران تا دریاچه نزدیک به 5/2 ساعت است. این دریاچه، تنها دریاچه طبیعی شهرستان سوادکوه است. منظره این دریاچه با جنگل اطراف آن که از درختان کهنسال و بلندقامت توسکا پوشیده شده، آن را به یکی از زیباترین مناطق موجود در اطراف تهران تبدیل کرده ‌است. در حال حاضر مسافران، طبیعت‌گردان و ماهیگیران زیادی از این دریاچه بهره‌برداری می‌کنند. در اطراف این دریاچه، پل ورسک، امامزاده عبدالحق(ع)، برج تاریخی لاجیم، قلعه کنگ لو، کوه‌های صخره‌ای خروا و نروا و بسیاری از مکان‌ها و چشم‌اندازهای زیبای طبیعی کنارهم گرد آمده‌اند تا بتوانند تمام خواسته‌های علاقه‌مندان و بازدید‌کنندگان را برآورده کنند و ساعت‌ها و روزهای علاقه‌مندان به طبیعت، هنر، تاریخ، صنعت، ورزش و... را به بهترین نحو پر کنند.
نشانی: تهران، فیروزکوه، مدخل ورودی پل سفید، سمت چپ جاده، راه فرعی که از روی پلی می‌گذرد که زیر آن ریل راه‌آهن وجود دارد.
دکتر هانیه زائررضایی




مطالب مرتبط

دیدگاه کاربران

ارسال ديدگاه
نام :    ایمیل : 

عکس خوانده نمی شود کد امنیتی :      

کلیه حقوق این سایت متعلق به موسسه فرهنگی ابن‌سینای بزرگ می باشد. طراحی و اجرا توسط: هنر رسانه




ناحیه کاربری

آدرس ایمیل:
رمز عبور:
 
رمز عبورم را فراموش کرده‌ام

ثبت نام