0
0
        

وقتی یائسگی از راه می‌رسد...
یائسگی توقف عادت ماهانه و پایان یافتن قدرت باروری است. به خانمی که به مدت 1 سال عادت ماهانه نشود، «یائسه» می‌گویند. دوران یائسگی از چند ماه تا چند سال متغیر و با علائم متعددی همراه است. بعضی از خانم‌ها از این دوران راضی نیستند و علائم ایجادشده موجب ناراحتی در آنها می‌شود، اما علت این ناراحتی‌ها چیست و یائسگی چه مشکلاتی برای خانم ایجاد می‌کند و چگونه می‌توان کاری کرد که یک خانم بهتر این دوران را سپری کند؟
یائسگی مرحله جدیدی از زندگی زن محسوب می‌شود و زنان تغییرات فیزیولوژی متعددی در بدن خود احساس می‌کنند. در دوران یائسگی استروژن کافی در بدن وجود ندارد. استروژن هورمونی است که برای حفظ بافت‌های بدن زن لازم است.
یائسگی طبیعی چه سنی است؟
سن یائسگی در زنان 50 تا 55 و سن متوسط 51 سالگی است، اما بعضی زنان قبل از 50 سالگی و بعضی دیگر بعد از 55 سالگی و نزدیک به 60 سالگی یائسه می‌شوند که به معنای غیرطبیعی بودن نیست. یائسگی غیرطبیعی یا همان یائسگی زودرس قبل از 40 سالگی اتفاق می‌افتد و تعداد چنین زنانی رو به افزایش است. علت یائسگی زودرس به‌طور کامل مشخص نیست، ولی عوامل محیطی مانند استرس، تشعشعات، بیماری‌های تیروئیدی، نژاد و... می‌توانند باعث یائسگی زودرس شوند.
روند یائسگی
هنگام تولد در تخمدان نوزاد دختر حدود 5/1 میلیون تخمک وجود دارد. هنگام بلوغ تعداد تخمک به 400 هزار می‌رسد. هر زن از سن بلوغ تا یائسگی حدود 400 بار عادت ماهانه می‌شود و طی این مدت تمام تخمک‌ها مصرف می‌شوند. هر گاه همه تخمک‌ها کاملا از بین بروند، تخمدان دیگر قادر به پاسخگویی به هورمون‌های غده هیپوفیز نخواهد بود و تولید هورمون‌های تخمدان کاهش می‌یابد. این اتفاق یا همان یائسگی به آهستگی آغاز می‌شود و به‌ندرت ممکن است عملکرد تخمدان به‌طور ناگهانی متوقف شود. تخمدان چند سال قبل از یائسگی علائمی نشان می‌دهد. مثلا خانمی که نزدیک به سن یائسگی قرار دارد، باردار نمی‌شود، گرچه ممکن است عادت ماهانه شود. تخمک‌گذاری نزدیک به سن یائسگی ضعیف عمل می‌کند و بارداری اتفاق نمی‌افتد.
رایج‌ترین علایم یائسگی
علائم نشان‌دهنده یائسگی متعدد هستند. در یک زن یائسه چرخه عادت ماهانه بدون تخمک‌گذاری است و خانم به‌تدریج دچار بی‌نظمی عادت ماهانه می‌شود. بعضی از زنان دچار تغییرات خلقی و عاطفی می‌شوند. در بعضی از خانم‌ها گرگرفتگی و تعریق وجود دارد. این علائم 3 تا 5 سال قبل از اینکه زن به‌طور کامل یائسه شود، بروز می‌کنند. نشانه‌های عمومی یائسگی حملات گرگرفتگی که بیشتر شب‌ها اتفاق می‌افتد، بی‌خوابی، خستگی، تحریک‌پذیری، تپش قلب و... است. در بعضی از خانم‌ها هم ممکن است افسردگی، از دست دادن حافظه، ناتوانی در سازش پیدا کردن با محیط و فقدان علایق رخ دهد. واژن خانم یائسه نیز دچار کاهش قطر می‌شود که به‌علت خشکی واژن است. این وضعیت باعث درد هنگام نزدیکی و مشکلات زناشویی می‌شود. از طرفی، ظرفیت الاستیک(کشسانی) مثانه هم کاهش پیدا می‌کند و ممکن است فرد دچار تکرر ادرار و سایر علائم ادراری شود.
دلیل و درمان پوکی استخوان در دوران یائسگی
نکته مهم دیگر این است که 15 سال بعد از یائسگی میزان بروز شکستگی استخوان در خانم‌های یائسه به 3 تا 5 برابر مردها می‎رسد. استخوان‌ها در تمام دوران زندگی نوسازی می‌کنند ولی بعد از یائسگی و با محرومیت استروژن، فعالیت سلول‌هایی به نام «استئوکلاست» که در استخوان قرار دارند، بیشتر می‌شود. این سلول‌های نقش تخریبی دارند. گرچه ساختن استخوان همچنان ادامه دارد، ولی تخریب یا ریزش توده کلسیمی در استخوان افزایش می‎یابد و همین مساله باعث پوکی استخوان می‌شود، بنابراین به نظر می‌رسد استروژن تقویت‌کننده خوبی برای جلوگیری از پوکی استخوان است، اما استروژن را نمی‌توان به راحتی تجویز کرد و شرایطی دارد.
در صورتی که خانمی دچار پوکی استخوان شناخته شده باشد، کلسیم و استروژن توام با هم تجویز می‌شود، ولی تجویز استروژن باید با احتیاط انجام گیرد. برای خانم‌هایی که سابقه سرطان آندومتر رحم و هر نوع سرطان وابسته به هورمون و سابقه ابتلا به ترومبوفلبیت داشته باشند نباید هورمون استروژن تجویز شود. به این افراد مصرف کلسیم، فیزیوتراپی، ورزش و... توصیه می‌شود. استروژن‌های تجویزی به‌صورت خوراکی و از طریق پوست یا زیرجلدی مصرف می‌شوند. زنانی که استروژن دریافت می‌کنند باید تحت‌نظر باشند تا دچار عارضه‌ای به نام «هیپرپلازی آندومتر رحم» نشوند. اگر ضخامت آندومتر در بررسی با سونوگرافی زیاد دیده شود، نیاز به نمونه‌برداری است.
پنج نکته‌ای که خانم‌ها باید درباره یائسگی بدانند
1. تجویز استروژن بعد از یائسگی عوارض ایجاد می‌کند. استروژن وقتی تجویز می‌شود که زن دچار یائسگی زودرس باشد. استروژن در زنان با یائسگی زودرس تا 45 سالگی تجویز می‌شود و بعد از آن به شرایط بیمار و نظر پزشک بستگی دارد که استروژن را ادامه دهد یا نه.
2. داروهای متعددی با اسامی گیاهی، بی‌خطر و... در بازار وجود دارد یا اینکه از طریق رسانه‌ها تبلیغ می‌شود. در مورد این داروها اطلاعات زیادی وجود ندارد و معلوم نیست ترکیبات هورمونی دارند یا نه. بهتر است خانم‌ها در صورتی که دچار گرگرفتگی یا علائم دیگر یائسگی هستند با متخصص زنان در مورد مشکلات‌شان صحبت کنند، اما همچنان بهترین راهکار این است که خانم‌ها از ترکیبات کلسیم استفاده کنند و ورزش را فراموش نکنند.
3. گاهی خانم‌ها فکر می‌کنند گرگرفتگی موجب افزایش فشارخون می‌شود، درحالی که این موضوع علمی نیست. همچنین گرگرفتگی در بیشتر مواقع آزاردهنده نیست و حملات پی در پی و سخت نیستند و بیشتر زنان می‌توانند آن را تحمل کنند. در این مواقع می‌توان با احتیاط استروژن تجویز کرد ولی در مواقعی که خانم تمایلی به مصرف استروژن ندارد یا به هر دلیلی نمی‌توان استروژن تجویز کرد، پروژسترون می‌تواند جایگزین خوبی باشد و تا حدودی علائم را کاهش دهد ولی پروژسترون هم موجب بروز عوارضی مانند چاقی، احتباس مایع و... می‌شود. پس قدم بعدی بعد از تجویز استروژن، پروژسترون است، ولی داروی دیگری وجود دارد که تاثیر خوبی روی کاهش حملات گرگرفتگی دارد. این دارو فلوکستین نام دارد که پزشک باید آن را تجویز کند.
4. خانم‌هایی که حول و حوش یائسگی قرار دارند باید دقت کنند بارداری در این زمان هم ممکن است اتفاق بیفتد و حتما باید از روش پیشگیری استفاده کنند چون معلوم نیست تخمک‌گذاری انجام می‌گیرد یا نه. زنان وقتی می‌توانند از عدم بارداری مطمئن شوند که 1 سال تمام دچار خونریزی ماهانه نشوند.
5. خانم‌هایی که تخمدان‌هایشان به‌دلیل بیماری زودتر خارج شده، باید تحت‌نظر پزشک باشند. شاید لازم باشد این افراد هم تا یک مدت هورمون خوراکی و... مصرف کنند.
دکتر زهرا رضایی
متخصص زنان و زایمان و فلوشیپ نازایی، عضو هیات‌‌علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران
هورمون‌درمانی هم بی‌عارضه نیست
مکمل‌های زیادی با عناوین مختلف در بازار وجود دارد که تولید‌کنندگان آن مدعی هستند این مکمل‌ها می‌توانند سن یائسگی و پیری را به تعویق بیندازند، این در حالی است که با همه پیشرفتی که علم پزشکی داشته، تاکنون نتوانسته فیزیولوژی بدن زنان را تغییر دهد. البته این کار اصلا موردی هم ندارد. شاید عواملی مانند شیمی‌درمانی، هیسترکتومی، کشیدن سیگار، شرایط سخت زندگی و استرس و... بتوانند سن یائسگی را جلو بیندازند، ولی داروها و... نمی‌توانند سن یائسگی را به تعویق بیندازند. گاهی زنان تمایل دارند چند سال بعد از یائسگی هورمون جایگزین بگیرند تا عادت ماهانه ادامه یابد، ولی این کار توصیه نمی‌شود زیرا عوارض هورمون‌تراپی در دوران یائسگی آنقدر زیاد است که پزشکان سعی می‌کنند تا آنجا که ممکن است برای خانم یائسه هورمون تجویز نکنند، مگر اینکه به دلایلی خاص مجبور به تجویز هورمون باشند.
دکتر طاهره افتخار
متخصص زنان و زایمان
عضو هیات‌علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران
پرسشی از دکتر حامد محمدی‌کنگرانی روان‌پزشک
استرس با رابطه زناشویی چه می‌کند؟
یکی از دلایل مهمی که افراد ازدواج می‌کنند، برقراری رابطه زناشویی سالم و منظم است؛ غریزه‌ای که خدادادی است و نمی‌توان آن را نادیده گرفت، اما گاهی مواقع رابطه زناشویی چندان مطلوب و خوشایند نیست، آن هم به دلایل مختلفی از جمله استرس و خستگی یکی از همسران. در این‌باره با دکتر حامد محمدی‌کنگرانی، عضو کمیته رسانه انجمن روان‌پزشکان ایران، گفت‌وگو کرده‌ایم. با ما همراه شوید.
: استرس تا چه حدی در رابطه زناشویی همسران تاثیرگذار است؟
رابطه زناشویی یکی از پایه‌های مهم زندگی مشترک است که باید به آن توجه ویژه‌ای داشت. گاهی اوقات این حس به‌دلیل مشکلات زندگی در همسران کمرنگ می‌شود تا جایی که زن یا مرد به‌دلیل استرس‌های کاری یا فشارهای روانی نمی‌توانند لذت همیشگی را در این رابطه کسب کنند و همین موضوع اختلال‌هایی در رابطه‌شان ایجاد می‌کند، حتی گاهی به‌دلیل استرس‌های شدید زن یا مرد نمی‌توانند تحریک جنسی خود را حفظ کنند و همین مساله لذت رابطه زناشویی را از بین می‌برد.
: افرادی که این مشکل را دارند، برای مدیریت استرس چه مهارت‌هایی را باید در زندگی مشترک به کار بگیرند؟
متاسفانه بسیاری از زن‌شوهر‌ها علاوه بر اینکه توانایی و مهارت مدیریت استرس را در زندگی مشترک ندارند، زمانی که دچار استرس می‌شوند، سکوت اختیار می‌کنند، درحالی که این کار باعث عصبانیت و کاهش آستانه تحمل می‌شود و می‌تواند باعث ایجاد فاصله بین زن‌وشوهر شود. گاهی اوقات خانم‌ها پس از گذشت مدتی از ازدواجشان، از رفتار همسرشان خسته می‌شوند، به این دلیل که از صحبت کردن درباره مسائلی که باعث بروز استرس در آنها می‌شود، امتناع می‌کنند، درحالی که صحبت در مورد اتفاقات زندگی روزمره باعث تقویت روابط خواهد شد و فرد را آماده می‌کند تا در مورد مسائل بزرگ‌تر و بااهمیت‌تر نیز صحبت کند. بیشتر افراد وقتی به شدت دچار استرس می‌شوند، نمی‌توانند در مورد علت ایجاد این حالت توضیح دهند زیرا استرس حالتی مکارانه دارد و باید زمان صرف شود تا فرد بتواند علت آن را پیدا کند و با همسرش در میان بگذارد. اولین گام در کاهش سطح استرس، این است که بتوانیم علت بروز آزار و استرس را پیدا و توصیف کنیم. وقتی فردی از مساله‌ای که منجر به بروز استرس در همسرش شده، آگاهی داشته باشد، می‌تواند راه‌هایی پیدا کند تا باعث افزایش استرس در او نشود. کسی که دچار استرس می‌شود، باید سعی کند به همسرش بفهماند چرا قرارگیری در فلان موقعیت، باعث ایجاد این حالت در او می‌شود. شاید برای تمام مشکل‌ها یا از بین بردن موقعیت‌های استرس‌زا، راه‌حلی نباشد، ولی صحبت درباره آن و به اشتراک گذاشتن احساسات، باعث حل مشکل و کمتر شدن استرس خواهد شد.
: یعنی داشتن روابط مطلوب و صمیمیت در زندگی مشترک، نقش موثری در کمرنگ شدن استرس دارد؟
بله، یکی از عوامل مهم در شکل‌گیری ازدواج موفق، صمیمیت است. بسیاری از افراد صمیمیت را در برقرار کردن رابطه زناشویی می‌دانند، در صورتی که صمیمیت، بسیار فراتر از برقراری رابطه زناشویی است. صمیمی بودن یعنی زن‌‌وشوهر افکار و احساسات خود را آشکارا بیان کنند و صادق باشند که به آن «صمیمیت عاطفی» گفته می‌شود. وجود چنین رابطه‌ای، به‌خصوص در مواردی که یکی از طرفین دچار استرس شده، این فرصت را به طرف مقابل می‌دهد که از او حمایت کند. برخی همسران زمانی که صرف صحبت با دوستان خود می‌کنند، بیشتر از زمانی است که به هم اختصاص می‌دهند چون احساس می‌کنند شاید همسرشان نتواند مشکل آنها را بفهمد، درحالی که یکی از آسیب‌رسان‌ترین موارد به روابط دوجانبه و ایجاد احساس طردشدن در طرف مقابل، دوری کردن از او در مواجهه با موقعیت‌های استرس‌زاست.
: معمولا استرس‌های کاری روی رفتار افراد تاثیر می‌گذارند. این استرس‌ها چه زمانی می‌توانند مشکل‌ساز باشند؟
مسلما استرس کاری از عوامل مهم و موثر در ایجاد نارضایتی افراد از ازدواج است. در قرن جدید اعتیاد به اینترنت، صحبت زیاد با تلفن‌همراه و نامه‌های الکترونیکی و... از دیگر مواردی است که در روابط زن‌وشوهر‌ها آثار سوء دارد و باعث می‌شود زن یا شوهر احساس تنهایی کنند و به مرور زمان رابطه‌شان آسیب ببیند. همسران باید ارتباط با همدیگر را مانند یک شغل تمام‌وقت بدانند و اگر یکی از طرفین غرق در کارها و استرس‌های روزانه است و با وجود تلاش زیاد نمی‌تواند به زندگی طبیعی برگردد و این مشکلات را حل کند، مشورت با کارشناسان اهمیت پیدا می‌کند زیرا علائمی مانند افسردگی، تنهایی و تغییر خلق از پیامدهای اهمیت ندادن به استرس در زندگی مشترک یا خارج از محیط خانه است. استرس در اشکال متعدد به فرد روی می‌آورد و نباید فراموش کرد برخورد افراد مختلف با استرس متفاوت است. گرچه نمی‌توان تمام استرس‌های زندگی روزمره را برطرف کرد، ولی باید راه کنترل آنها را آموخت.
: چه تعریفی از ناتوانی جنسی و اضطراب جنسی در آقایان دارید؟
ناتوانی جنسی شایع‌ترین مشکل جنسی در مردان محسوب می‌شود. ناتوانی در ایجاد یا کنترل نعوظ هنگام برقراری رابطه زناشویی، «اختلال نعوظ» تعریف می‌شود. بسیاری از مردان در برهه‌ای از زندگی مشترک خود، اختلال نعوظ را تجربه می‌کنند، اما میزان شیوع آن با بالا رفتن سن در مردان، بیشتر است.
اما اضطراب جنسی یکی از مولفه‌های اساسی در ابتلای مردان، به‌خصوص مردان جوان به اختلال نعوظ است. اضطراب زیاد باعث انقباض یا جمع شدن رگ‌های خونی می‌شود و خونرسانی به اندام جنسی مردانه را کمتر می‌کند. به همین دلیل تحریک جنسی یا نعوظ بسیار مشکل می‌شود؛ حتی مردانی که برای تحریک شدن مشکلی ندارند، وقتی در عملکرد جنسی خود دچار اضطراب می‌شوند، قادر به انجام آن نخواهند بود. اضطراب جنسی باعث می‌شود مرد مدام قبل از برقراری یا حتی در مرحله اقدام به انجام رابطه زناشویی، افکار منفی را در خود پرورش دهد؛ افکاری که بیشتر حول و حوش از دست دادن نعوظ است. غالبا در بیشتر مبتلایان، فرد پیشاپیش با فکر از دست دادن نعوظ، دچار ترس و واهمه شده و با آن وضع روانی نیز وارد رابطه می‌شود. از سوی دیگر، در طول رابطه نیز دائم و بدون وقفه کیفیت نعوظ خود را بررسی می‌کند. این ترس رفتاری به قدری شدت دارد که فرد مبتلا حین برقراری رابطه زناشویی، به جای توجه به عملکرد بخش تناسلی اغلب تحت‌تاثیر افکار منفی که مدام عدم نعوظ یا ضعف آن را تقویت می‌کند، قرار می‌گیرد. این ترس، اضطرابی ایجاد می‌کند که در کیفیت نعوظ تاثیر عکس دارد و کنترل نعوظ را برای مرد سخت‌تر و دشوارتر می‌کند. همچنین ترس از زودانزالی، ‌نارضایتی از وضع بد جسمانی و نگرانی از ناتوانی در ایجاد رضایت جنسی ‌از دیگر اضطراب‌های جنسی مردان است.
: چگونه می‌توان اضطراب عملکرد جنسی را برطرف کرد؟
اگر فردی دچار اضطراب عملکرد جنسی شود، حتما باید به پزشک مراجعه کند؛ کسی که با او احساس راحتی دارد و می‌تواند درمورد مسایل جنسی‌اش آزادانه با او حرف بزند. در هر حال، یک مشاور و پزشک متخصص می‌تواند افرادی را که چنین مشکلی دارند، معاینه و آزمایش‌هایی برای اطمینان از وضعیت سلامت آنها درخواست کند تا مشکل برطرف شود.
: آیا افسردگی و استرس می‌تواند منجر به ناباروری شود؟
بله، چون افسردگی وجوه مختلف زندگی و عملکرد بسیاری از اعضای بدن را تغییر می‌دهد. تغییرات اشتها در افسردگی ممکن است به کاهش یا افزایش شدید وزن منجر شود که این عوارض با چرخه عادت ماهانه زنان تداخل می‌کند و میزان باروری را کاهش می‌دهد. از سوی دیگر، فرد افسرده ممکن است دچار اعتیاد به سیگار یا الکل شود و این اختلالات سبب کاهش توان تولید مثل می‌شود. در مردان، استرس با کاهش سطح تستوسترون و تغییرات هورمونی همراه است که بر کیفیت و کمیت اسپرم‌ها تاثیر می‌گذارد. حتی برخی بررسی‌ها نشان داده ترس از مادر شدن نیز در بعضی زنان با کاهش باروری همراه است. از طرف دیگر، ابتلا به افسردگی در دوران بارداری نیز ممکن است سبب اختلال در مراقبت فرد از خود، بی‌توجهی به نکات تغذیه‌ای و مراجعه مرتب به پزشک شود که بر سلامت جنین تاثیر‌گذار است.
: ورزش تا چه حد می‌تواند در رفع استرس‌های روزمره و عملکرد بهتر در رابطه زناشویی تاثیر بگذارد؟
قطعا خیلی موثر خواهد بود. فردی که به‌طور دائم ورزش می‌کند خیلی راحت‌تر از کسی که ورزش نمی‌کند می‌تواند بر استرس‌هایش غلبه کند و حتی از افسردگی نیز رها شود بنابراین توصیه می‌کنم ورزش کردن، به‌خصوص ورزش‌های هوازی را در برنامه روزانه‌تان قرار دهید تا هم سالم بمانید و هم رابطه زناشویی بهتری داشته باشید.
محبوبه ریاستی




مطالب مرتبط

دیدگاه کاربران

ارسال ديدگاه
نام :    ایمیل : 

عکس خوانده نمی شود کد امنیتی :      

کلیه حقوق این سایت متعلق به موسسه فرهنگی ابن‌سینای بزرگ می باشد. طراحی و اجرا توسط: هنر رسانه




ناحیه کاربری

آدرس ایمیل:
رمز عبور:
 
رمز عبورم را فراموش کرده‌ام

ثبت نام