0
0
        

بسیاری از داروهای خانگی به شما کمک می‌کند مشکلات ناشی از آفتاب‌سوختگی را به سرعت کاهش دهید. در شب‌های زیبای تابستان، عواقب در معرض خورشید بودن تازه خود را نشان می‌دهد؛ پوستی سوخته، قرمز و دردناک. این عوارض وقتی بیشتر خود را نشان می‌دهد که در طول روز از کرم ضدآفتاب دارای SPF بالا هم استفاده نکرده باشید.
شاید در طول روز همه چیز عادی به نظر برسد اما در شب عوارض آفتاب‌سوختگی خود را نشان می‌دهد؛ پوست قرمز، گرم و دردناک می‌شود و متوجه می‌شوید دچار آفتاب‌سوختگی شده‌اید. اگر سوختگی منطقه وسیعی را درگیر کرده یا سبب بروز تاول شده باشد، سلامت شما در معرض خطر است و باید به پزشک مراجعه کنید اما اگر فقط دچار سوختگی جزیی شده باشید، قابل‌کنترل است. باید بدانید سرما درد را کاهش می‌دهد و جریان خون به بافت ملتهب را محدود می‌کند و رطوبت تنش‌زدایی کرده و موجب تمدد اعصاب می‌شود. در این شرایط ذخایر از بین رفته جایگزین می‌‌شود و راه رهایی از این وضعیت، در طبیعت وجود دارد. در ادامه برخی از بهترین داروهای خانگی علیه آفتاب‌سوختگی را برای شما انتخاب کرده‌ایم.
1 آلوئه‌ورا
ژل موجود در برگ‌های گیاه کویری آلوئه‌ورا شامل90 درصد آب است که تبخیر آن پوست را خنک می‌کند. از این‌رو، ژل آلوئه‌ورا بازسازی پوست را با270 ماده موجود شامل ویتامین‌ها، مواد معدنی و اسیدهای آمینه تسریع می‌کند. بهترین حالت این است که آلوئه‌ورا در قالب ژل یا لوسیون استفاده شود.
2 آرنیکای زرد
«آرنیکا»، گیاه کوهی زردی است که به‌دلیل مواد تلخ ضدالتهابی که دارد، گیاه اعجاب‌انگیز نیز نامیده می‌شود. آرنیکا به درمان سریع پوست کمک می‌کند و به اشکال مختلف در بازار موجود است، به‌خصوص به‌عنوان ژل برای پوست.
3 چای سبز
چای سبز نه‌تنها خوش‌طعم است، بلکه مزایای دیگری هم برای سلامت دارد. برگ‌های سبز تخمیرنشده چای سبز غنی از تانن تسکین‌دهنده پوست و پلی فنول‌هاست که قرمزی را کاهش می‌دهد و از آسیب سلولی جلوگیری می‌کند. چای سبز را آماده و بعد از سرد شدن یک پارچه را به آن آغشته کنید و 15 تا 20 دقیقه روی محل‌های آسیب‌دیده پوست قرار دهید. همچنین می‌توانید از لوسیون بعد از آفتاب که حاوی چای سبز است، استفاده کنید.
4 اسطوخودوس
اسطوخودوس دارای اثر آرامبخش و مفید برای سلامت است. روغن گل اسطوخودوس هم ضدباکتری، بدون اثر تحریک‌کنندگی و برای درد ناشی از آفتاب‌سوختگی، التیام‌بخشی ایده‌آل است. کافی است 3 تا 4 قطره روغن اسطوخودوس معطر را در آب معدنی سرد بریزید و ترکیب حاصل را روی پوست اسپری کنید.
5 کوارک
کوارک محیط پوست را با اسیدهای لاکتیک تثبیت و با چربی شیر مراقبت می‌کند و آفتاب‌سوختگی خفیف را خنک خواهد کرد. کوارک را به ضخامت یک انگشت روی پارچه پنبه‌ای بزنید و دستمال را روی موضع آفتاب‌سوختگی قرار دهید. وقتی مواد التیام‌بخش گرم شد، به سادگی با مواد جدید جایگزین کنید و در پایان با آب ولرم بشویید.
6 خولان دریا
«خولان دریا» توت نارنجی‌رنگ سرشار از ویتامین C است که نه‌تنها بسیار سالم است، بلکه حاوی چربی مهمی است که در تجدید سلول‌ها تاثیر دارد. همچنین آزمایش‌های علمی نشان می‌دهد قرمزی ناشی از اشعه UV را حدود 90 درصد کاهش می‌دهد.
7 لیموترش
لیموترش تاثیر ضدعفونی‌کنندگی دارد و محیط پوست آسیب‌دیده را با اسید سیتریک به حالت عادی درمی‌آورد اما فقط برای آفتاب‌سوختگی‌های خفیف توصیه می‌شود. بهترین تاثیر را کمپرسی با 1 تا 2 قاشق چای‌خوری آب‌لیموترش در یک لیتر آب سرد دارد.
8 محافظت مو در برابر اشعه خورشید
نه‌تنها پوست، بلکه مو‌ها نیز نیاز به محافظت‌کننده‌های ضدآفتاب مناسب دارند چون روزانه در معرض نور خورشید و اشعه مضر UV قرار دارند. برای جلوگیری از آسیب موها، راهکارهایی وجود دارد؛
استفاده از کرم، روغن و اسپری ضدآفتاب؛ ما پوستمان را در تابستان از اشعه‌های مضر UV محافظت می‌کنیم اما خیلی‌ها فراموش می‌کنند که موها نیز نیاز به مراقبت دارند.
در تابستان از طریق تاثیرات گرما، نور خورشید و باد، لایه چربی محافظ مو از بین می‌رود و نتیجه را بعدها در فصل پاییز احساس می‌کنید؛ موهای شکننده، خشک، مات و بدون درخشش! اما نباید این‌طور باشد. با محصولات ضدآفتاب مناسب مو می‌توانید این مشکل را حل کنید تا موهایتان با وجود سختی تابستان سالم و براق باقی بماند.
بنابراین بهتر این است بعد از اینکه موها را شستید یک محصول ضدآفتاب به کار ببرید. اسپری ضدآفتاب کاربردی سریع و آسان دارد. شما می‌توانید اسپری محافظ گرمای معمولی نیز استفاده کنید. هر دو اسپری مانند لایه‌ای محافظ موها را پوشش می‌دهد. دقت داشته باشید حداقل 30 دقیقه قبل از در معرض آفتاب قرار گرفتن باید محافظت‌کننده ضدآفتاب به‌طور یکنواخت در تمام سطوح مو توزیع شود. برای نتیجه بهتر توصیه می‌شود از یک برس یا شانه برای پخش آن استفاده کنید.
هنگام حمام آفتاب پوست سر را فراموش نکنید؛ پوست سر خیلی سریع دچار آفتاب‌سوختگی می‌شود. به همین دلیل دقت کنید کرم دقیقا پوست سر را پوشش دهد. نکته دیگر اینکه قبل از فصل تابستان و حمام آفتاب، نوک موها را کمی کوتاه کنید تا در صورت وجود موخوره در نوک مو تابش اشعه آفتاب موجب ادامه موخوره به بخش‌های بالاتر ساقه مو نشود.
منبع: Hausfrauentipps.de
ترجمه: مهشید دهقانیان




مطالب مرتبط

دیدگاه کاربران

ارسال ديدگاه
نام :    ایمیل : 

عکس خوانده نمی شود کد امنیتی :      

کلیه حقوق این سایت متعلق به موسسه فرهنگی ابن‌سینای بزرگ می باشد. طراحی و اجرا توسط: هنر رسانه




ناحیه کاربری

آدرس ایمیل:
رمز عبور:
 
رمز عبورم را فراموش کرده‌ام

ثبت نام