0
0
        

پیشرفت‌های گسترده در علم پزشکی همزمان با افزایش پیچیدگی مطالبات مراجعان برای جراحی‌های زیبایی منشاء تغییرات بسیاری در این جراحی‌ها، به‌خصوص در شروع قرن بیستم بوده است. به این دلیل جراحی‌های زیبایی صورت به علت فهم دقیق‌تر علل پیری چهره و استفاده از تکنولوژی‌های جدید پیشرفت‌های قابل‌ملاحظه‌ای داشته‌اند. پیر شدن چهره پدیده‌ای است که از بدو تولد شروع می‌شود و سیر قابل‌پیش‌بینی و معمول در ادامه حیات فرد دارد. عوامل مختلفی مانند نژاد، مسائل ژنتیکی، تماس طولانی‌مدت با آفتاب و اشعه ماورای بنفش، تغییرات زیاد وزن، کشیدن سیگار، نحوه زندگی شخص و استرس نقش مهمی در سیر پدیده پیر شدن نسوج صورت ایفا می‌کند.
چرا صورت پیر می‌شود؟
علت اصلی پیر شدن صورت، حرکت و جابجایی نسوج چربی صورت به سمت پایین ناشی از اثر مداوم جاذبه زمین روی بافت‌های صورت است. تغییرات و تخریب بافت‌های کلاژن و الاستین پوست، تحلیل و جابجایی نسوج چربی، تحلیل استخوان‌های صورت و بسیاری از علل دیگر نیز از عوامل عمده پیری صورت هستند.
اثر سن بر چهره نه‌تنها در افراد مختلف متفاوت است، بلکه در هر شخص نقاط خاصی را درگیر می‌کند. ردپای گذر عمر بر چهره نشانه‌های متعددی دارد که از میان آنها می‌توان به ایجاد چین‌های افقی و عمودی پیشانی بین ابروها، افت ابروها، ایجاد چین‌های اطراف چشم، افت گوشه خارجی چشم‌ها، خالی شدن و ایجاد گودی زیر چشم‌ها، کم‌شدن پری گونه‌ها، عمیق شدن چین بین بینی و لب، تجمع بافت چربی اطراف چانه، تجمع چربی زیر گردن و شلی بافت‌های گردن اشاره کرد. از آنجا که بیشترین تجمع عضلات و چربی‌های دخیل در زیبایی صورت در ناحیه میانی صورت است، اولین تغییرات و اثر افزایش سن در قسمت میانی صورت ایجاد می‌شود.
از بین بردن آثار افزایش سن در چهره
روش‌های مختلفی برای اصلاح اثر افزایش سن بر بافت‌های صورت وجود دارد، ولی برای اصلاح چین‌های عمیق چهره و افت بافت‌های صورت، جراحی مهم‌ترین روش محسوب می‌شود.
جوان‌سازی اندوسکوپیک
روش‌های جراحی مختلفی برای اصلاح چین‌ها و افت بافت‌های صورت و پیشانی وجود دارد ولی از آنجا که اولین و بیشترین تغییرات ناشی از پدیده افزایش سن در قسمت میانی چهره است، در بسیاری از موارد بدون نیاز به برش‌های وسیع در نواحی پیشانی و صورت می‌توان برای جوان‌سازی قابل‌ملاحظه در چهره اقدام کرد.
پس از سال‌ها استفاده موفقیت‌آمیز از اندوسکوپ در درمان بیماری‌های مختلف ریه، سینوس، کلیه، دستگاه گوارش و کیسه صفرا با عوارض بسیار کم، امروزه جراحی‌های زیبایی صورت با اندوسکوپ از شایع‌ترین و جدیدترین فناوری‌های موجود برای بهبود اثر افزایش سن بر چهره در اروپا و آمریکاست.
جراحی جوان‌سازی چهره با اندوسکوپ یکی از مدرن‌ترین روش‌های زیباسازی چهره است که با تلفیق دانش و هنر جراحی پلاستیک صورت و آخرین و جدیدترین تکنولوژی‌های موجود، با کمترین برش‌ها و صدمه‌های غیرضروری توانایی ایجاد زیباترین نتایج را دارد.
مزایای جوان‌سازی با اندوسکوپ
• زیباسازی بسیار موثر صورت با برش‌های کوچک حدود یک سانتی‌متر بدون برش‌های وسیع قدیمی
• طول درمان کوتاه‌تر و عوارض جانبی بسیار کمتر
• احتمال آسیب بسیار کم اعصاب صورت نسبت به جراحی‌های باز
• برش‌های مورد استفاده در این روش جراحی به کمک اندوسکوپ (دوربین) نه‌تنها بسیار کوچک‌اند، بلکه معمولا در نواحی‌ای مانند پشت موی سر و زیر لب هستند.
• اغلب بیماران می‌توانند پس از حدود 2هفته به محیط کاری خود بازگردند.
• معمولا یک‌بار انجام می‌شود و نتایج براى سال‌ها پایدار خواهد بود.
معایب جوان‌سازی با اندوسکوپ
در صورتى که این کار را فرد متبحری انجام دهد، بسیار بی‌خطر است. مثل تمام جراحى‌ها، خطرهای انجام آن به‌دست فرد غیرآشنا با این روش، آسیب به اعصاب حسى و حرکتى پیشانی، برگشت سریع و آسیب‌هاى مغزی است.
لیفت ابرو و پیشانی با اندوسکوپ
نگاه خسته و غمگین، یکی از مشخصه‌های افت ابروها، به‌خصوص در قسمت خارجى و دم آن است. این مشکل اغلب در سنین بالا بروز می‌کند، اما به علل مسائل ژنتیکی در برخی جوانان مشاهده می‌شود. گاهی هم ایجاد خطوط عرضی فراوان و عمیق می‌تواند ناشی از تلاش غیرارادی فرد برای بالا کشیدن ابروهای افتاده خود باشد.
جراحی لیفت ابرو می‌تواند باعث بازگشت جوانی و شادابی چهره مخصوصا قسمت بالایی صورت و نگاه فرد شود. با این جراحی می‌توان همزمان به اصلاح خطوط اخم بین ابروها هم اقدام کرد.
در زمان مشاوره، جراح با توجه به اندازه چشم، شکل پلک‌ها و محل ابروها نسبت به لبه بالایی استخوانی چشم‌ها، درباره لزوم و تعیین مقدار لازم لیفت ابرو تصمیم می‌گیرد.
روش‌های جراحی قبلی، خشن و شامل یک برش عرضی بزرگ همراه با برداشتن پوست سر بود، اما امروز به‌علت باقى‌گذاشتن جوشگاه وسیع در محل جراحی و نداشتن قابلیت انجام آن در بسیاری از آقایان منسوخ شده و لیفت‌هایی با کمک دوربین و اندوسکوپ با برش‌های کوچک و با نتایج بسیار بهتر جایگزین آن شده است. در حال حاضر برترین، ماندگارترین و بهترین نوع جراحی برای بالا کشیدن ابرو و پیشانی در جهان، لیفت با اندوسکوپ است. سایر روش‌ها یا دارای آثار تخریبی و جوشگاه زیاد هستند یا اثر موقت و گذرا دارند.
طی این جراحی بافت پیشانی با کمک دوربین‌هاى ظریف و ویژه از روی استخوان سر، آزاد و در ناحیه بالاتری با پیچ‌ها و منگنه‌های خاص، مرتب ثابت می‌شود. خطوط اخم هم همزمان تضعیف و اصلاح می‌شوند. برای جوان‌سازی ناحیه بالایی صورت نیز گاهی انجام همزمان جراحی پلک و لیفت ابرو لازم خواهد بود. این جراحی معمولا تحت بیهوشی عمومی انجام می‌گیرد و حدود یک ساعت طول خواهد کشید.
دانستنی‌های پس از جراحی با اندوسکوپ
پس از جراحی لیفت ابرو و اندوسکوپ، منگنه و پیچ‌های طبی پس از 10-7 روز بدون درد خاصی باز می‌شود. طی این مدت فرد می‌تواند به‌راحتی حمام کند. استفاده از این وسایل به بهبود بهتر محل‌های کوچک برش و صدمه به ریشه‌های مو کمک بسیاری می‌کند. خیلی وقت‌ها بعد از این عمل تورم و کبودی در نواحی پیشانی و اطراف چشم‌ها ایجاد می‌شود که طی 10-7 روز از بین می‌رود. درد خفیف و سردرد نیز گاهی چند روز وجود خواهد داشت که پزشک برای بهبود آن آنتی‌بیوتیک و استامینوفن تجویز می‌کند اما باید از خوردن آسپیرین و ترکیبات مشابه پرهیز شود. در هفته‌های اول پس از جراحی در برخی بیماران ممکن است اشکال موقتی در بستن کامل چشم‌ها وجود داشته باشد که در این صورت پمادهای چشمی مخصوص و قطره اشک مصنوعی تجویز خواهد شد. پس از چند ماه، ابروها در وضعیت طبیعی و نمایی خوب باقی خواهند ماند. بی‌حسی یا اشکال حرکتی در ناحیه پیشانی در برخی از افراد به‌دنبال جراحی ابرو وجود خواهد داشت. البته این اثر موقت است و ظرف چند هفته تا چند ماه بهبود می‌یابد. در لیفت اندوسکوپیک ریزش مو و جوشگاه در محل‌های برش کم و نامحسوس خواهد بود.
دکتر فرزان رضایی
جراح زیبایی صورت و بینی (اتولارینگولوژیست)




مطالب مرتبط

دیدگاه کاربران

ارسال ديدگاه
نام :    ایمیل : 

عکس خوانده نمی شود کد امنیتی :      

کلیه حقوق این سایت متعلق به موسسه فرهنگی ابن‌سینای بزرگ می باشد. طراحی و اجرا توسط: هنر رسانه




ناحیه کاربری

آدرس ایمیل:
رمز عبور:
 
رمز عبورم را فراموش کرده‌ام

ثبت نام