0
0
        

هزاران سال بود که سیب در قاره آسیا و اروپا رشد می‌کرد و مصرف می‌شد، تا اینکه در قرن هفدهم توسط استعمارگران اروپایی به آمریکای شمالی انتقال پیدا کرد. این میوه از منظر دینی و اساطیری در بسیاری از فرهنگ‌ها دارای اهمیت خاصی است، از جمله در یونان، سنت‌های مسیحی اروپا و اسکاندیناوی. سیب هنوز هم به‌عنوان پرمصرف‌ترین میوه در سطح جهان شناخته می‌شود. با این مقدمه، در «سفره سالم» این شماره به معرفی مهم‌ترین خواص سیب می‌پردازیم تا ببینیم که چرا یکی از معروف‌ترین ضرب‌المثل‌های انگلیسی می‌گوید: «مصرف یک عدد سیب در روز، ما را از رفتن به دکتر بی‌نیاز می‌کند».
1. داشتن دندان‌های سالم‌تر و سفیدتر
تردیدی نیست که سیب هیچ وقت نمی‌تواند جایگزین مسواک شود اما گاز زدن و جویدن سیب، تولید بزاق در دهان را تحریک می‌کند. در این حالت، سطح باکتری‌ها در دهان کمتر می‌شود و شانس پوسیدگی دندان‌ها نیز کاهش می‌یابد.
2. ضد بیماری پارکینسون
تحقیقات نشان داده‌اند که خوردن میوه‌هایی مانند سیب و انواع مواد غذایی سرشار از فیبر، از بدن در مقابل ابتلا به بیماری پارکینسون محافظت می‌کند. دانشمندان، این تاثیر مهم را به توانایی آنتی‌اکسیدان‌های موجود در سیب در مقابله با رادیکال‌های آزاد در بدن، مرتبط دانسته‌اند.
3. کاهش احتمال ابتلا به سرطان‌ها
دانشمندان انجمن تحقیقات سرطان آمریکا (AACR) معتقدند که مصرف سیب و آب طبیعی آن‌ (به ‌علت سرشار بودن از فلاونول)‌ می‌تواند خطر ابتلا به سرطان پانکراتیک را تا 23 درصد کاهش بدهد. محققان دانشگاه کورنل نیز چند ترکیب خاص، از جمله تری‌ترپنوئید، را در پوست سیب شناسایی کرده‌اند که علیه رشد سلول‌های سرطانی در کبد، کولون و پستان فعالیت می‌کنند. تحقیقات دیگر هم حاکی از آن هستند که عصاره گرفته‌شده از سیب می‌تواند تومورهای سرطان پستان را از نظر تعداد و اندازه کاهش بدهد. موسسات معتبر در سرتاسر جهان نیز رژیم غذایی سرشار از فیبر را برای کاهش خطر ابتلا به سرطان کولورکتال توصیه می‌کنند.
4. کاهش خطر ابتلا به دیابت
خانم‌هایی که روزانه حداقل یک عدد سیب یا یک لیوان آب سیب طبیعی می‌خورند، شانس ابتلا به بیماری دیابت نوع 2 را 28 درصد کاهش می‌دهند. این میوه سرشار از فیبر محلول است و این ماده غذایی از به ‌وجود آمدن نوسانات در سطح قند خون جلوگیری می‌کند.
5. کاهش کلسترول خون
یکی از ویژگی‌های فیبر محلولی که در سیب و آب طبیعی آن وجود دارد، این است که به چربی‌های موجود در روده متصل می‌شود. این حالت، سطح کلسترول خون را پایین می‌آورد و برای سلامت مفید است.
6. داشتن قلب سالم‌تر
مجموعه وسیعی از تحقیقات علمی، افزایش مصرف فیبر محلول را با کم کردن میزان تجمع پلاک‌های کلسترول در شریان‌های بدن مرتبط دانسته‌اند. به‌علاوه، ترکیب فنولی موجود در پوست سیب هم به ترکیبات کلسترول اجازه نمی‌دهد تا در دیواره شریان‌ها به حالت جامد تبدیل شوند. تجمع همین ترکیبات و پلاک‌های مخرب در شریان‌ها، ‌جریان خون به سمت قلب را ضعیف می‌کند و درنهایت باعث ابتلا به بیماری عروق کرونر می‌شود.
7. جلوگیری از ایجاد سنگ کیسه صفرا
سنگ کیسه صفرا زمانی تشکیل می‌شود که میزان کلسترول در صفرا از وضعیت طبیعی بالاتر می‌رود، دیگر نمی‌تواند در حالت مایع باقی بماند و درنهایت به حالت جامد درمی‌آید. این مشکل، به‌طور خاص،‌ در افراد چاق شایع است. پزشکان برای جلوگیری از تشکیل سنگ کیسه صفرا، رژیم غذایی سرشار از فیبر را توصیه می‌کنند، چون هم به کنترل وزن و هم به کنترل سطح کلسترول کمک می‌کند.
8. مقابله با اسهال و یبوست
یکی از ویژگی‌های فیبر موجود در سیب، این است که چه در حالت اسهال و چه در حالت یبوست به کمک ما می‌آید. فیبر هم می‌تواند آب را از کولون بیرون بکشد و اجابت مزاج را به وضعیت طبیعی برگرداند و هم می‌تواند آب اضافی را از مدفوع بگیرد و مانع از اسهال شود.
9. رفع مشکلات ناشی از نشانگان روده تحریک‌پذیر (IBS)
نشانگان روده تحریک‌پذیر با علائمی مانند یبوست، اسهال، درد در ناحیه شکم و نفخ شناخته می‌شود. پزشکان برای کنترل این علائم، خودداری از مصرف لبنیات و غذاهای چرب و بالا بردن میزان فیبر در رژیم غذایی را توصیه می‌کنند.
10. مقابله با هموروئید
با اینکه مشکلات ناشی از هموروئید نمی‌توانند زندگی افراد را به خطر بیندازند، اما درد زیادی را برای فرد بیمار به همراه می‌آورند. این دردها به ‌علت فشار شدید در ناحیه لگن و رکتال ایجاد می‌شوند. کنترل یبوست با مصرف فیبر زیاد، می‌تواند شما را از فشار آوردن شدید به خودتان برای اجابت مزاج بی‌نیاز کند و درنتیجه برای تسکین هموروئید موثر باشد.
11. کنترل وزن
بسیاری از مخاطرات و مشکلاتی که سلامت افراد را به خطر می‌اندازند، با اضافه‌وزن و چاقی مرتبط هستند. مهم‌ترین این مشکلات عبارت‌اند از بیماری‌های قلبی، سکته مغزی، فشار خون بالا، بیماری دیابت نوع 2 و آپنه خواب. پزشکان برای مدیریت وزن و بهبود بخشیدن به سلامت عمومی، رژیم غذایی سرشار از فیبر را توصیه می‌کنند. مواد غذایی سرشار از فیبر، مانند سیب، احساس سیری مطلوبی در شما به‌وجود می‌آورند بدون اینکه کالری زیادی وارد بدن شما کنند.
12. سم‌زدایی از کبد
همه ما در طول زندگی خودمان، در حال مصرف سموم مختلف در قالب خوراکی‌های گوناگون هستیم و کبد ما هم دقیقا وظیفه دارد که این سموم را از بدن خارج کند. بسیاری از پزشکان با شک و تردید به رژیم‌های غذایی سم‌زدای مُد روز نگاه می‌کنند و معتقدند که مضرات این رژیم‌ها از فوایدشان بیشتر است. خوشبختانه، انواع میوه‌ها و خصوصا سیب در رده بهترین و ساده‌ترین مواد غذایی مفید برای سم‌زدایی از بدن قرار می‌گیرند.
13. تقویت سیستم ایمنی بدن
سیب قرمز، آنتی‌اکسیدان خاصی به‌نام کوئرستین دارد که همواره مورد توجه محققان بوده است. تحقیقات سال‌های اخیر نشان داده‌اند که کوئرستین می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند و خصوصا در مواقع استرس، فواید زیادی برای آن داشته باشد.
14. جلوگیری از ایجاد آب‌مروارید
تحقیقات جدید نشان داده‌اند که رژیم غذایی غنی از انواع میوه‌ها، خصوصا سیب، مقدار زیادی از آنتی‌اکسیدان‌های مهم را برای بدن فراهم می‌کند و درنتیجه احتمال ابتلا به آب‌مروارید را بین 10 تا 15 درصد کاهش می‌دهد.منبع:worldhealthiestfood
* ضرب‌المثل انگلیسی
آب سیب؛ شفاف یا کدر؟
شاید شما هم تا به حال با آب سیب‌های پاکتی و بدون استفاده از کنسانتره موجود در بازار مواجه شده باشید که دارای رنگ کدر و غیرشفاف هستند. بد نیست بدانید که در حین فرایند تولید آب سیب شفاف، پکتین موجود در دیواره سلولی سیب شکسته و مواد جامد معلق در آب سیب حذف می‌شود به همین دلیل هم رنگ بیشتر آبِ سیب‌های موجود در بازار، شفاف است. این در حالی است که آب سیب‌های کدر (تهیه‌شده از میوه سیب) در مقایسه با آب سیب‌های شفاف، مقادیر بالاتری از پلی‌فنول، فیبر و پکتین دارند.
آبِ سیب‌های کدر که به صورت محدود در کشور تولید و با نام NFC
(Nofrom concentrate) یا بدون استفاده از کنسانتره روانه بازار شده‌اند، به‌طور مستقیم از خود میوه سیب گرفته می‌شوند و تمام خواص آنها با سیب کامل و تازه برابری می‌کند.
ترجمه: ندا احمدلو




مطالب مرتبط

دیدگاه کاربران

ارسال ديدگاه
نام :    ایمیل : 

عکس خوانده نمی شود کد امنیتی :      

کلیه حقوق این سایت متعلق به موسسه فرهنگی ابن‌سینای بزرگ می باشد. طراحی و اجرا توسط: هنر رسانه




ناحیه کاربری

آدرس ایمیل:
رمز عبور:
 
رمز عبورم را فراموش کرده‌ام

ثبت نام