0
0
        

گرچه مردم بسیاری از کشورهای دنیا می‌دانند که زیبایی و سلامت دندان در گرو نگهداری درست از آن است، حتی در مسواک زدن که کاری ساده و پایه‌ای است هم غفلت می‌کنند. آمار تحقیقاتی در کشور فرانسه نشان داده 10 درصد مردم اصلا مسواک نمی‌زنند و یک‌چهارم جمعیت تنها یک بار در روز مسواک می‌کنند. زمان میانگین مسواک کردن دندان‌ها 2 دقیقه است، در حالی که نیمی از افرادی که مسواک می‌زنند تنها 56 ثانیه به این کار اختصاص می‌دهند و جالب‌تر آنکه گرچه توصیه می‌شود هر 3 ماه مسواک خود را عوض کنید، طبق گزارش انجمن دندان‌پزشکان فرانسه، به‌طور میانگین مردم این کشور سالانه 2 مسواک و 3 تیوپ خمیردندان می‌خرند. دندان‌پزشکان تاکید دارند اگر می‌خواهید دندان‌های سفید و زیبا و البته سالمی داشته باشید باید از 7 خطا دور بمانید. این 7 مورد که ساده‌ترین آن مسواک نزدن است را با شما مرور می‌کنیم:
خطای شماره 1: استفاده ابزاری از دندان
دندان ابزار نیست. از آن برای بازکردن بسته‌بندی تنقلات، بریدن نخ، کندن برچسب متصل به لباس‌ها، گرفتن چوب‌لباسی یا باز کردن پسته استفاده نکنید. با هر بار استفاده ابزاری از دندان، مینای دندان ضعیف می‌شود و در معرض آسیب و شکستگی قرار می‌گیرد. برخلاف تمام این مسائل، از دندانتان برای گاز زدن مواد غذایی استفاده کنید و همیشه غذای نرم و پوره‌شده نخورید.
خطای شماره 2: پیرسینگ داخل دهان
پیرسینگ داخل دهان و روی زبان شاید از نظر برخی افراد جذاب باشد، اما واقعا برای سلامت دهان و دندان مضر است. دهان محیطی مرطوب است و در هر یک میلی‌متر از آب دهان یک میلیون باکتری وجود دارد. با انجام پیرسینگ احتمال عفونت در ناحیه دهان بالا می‌رود. بهتر است بدانید در 17 درصد موارد بعد از پیرسینگ دهان افراد دچار مشکلات حادی می‌شوند. تورم زبان از جمله مشکلاتی است که ممکن است بروز کند و با بستن راه تنفسی سبب خفگی شود. گاهی نیز ممکن است پیرسینگ زیر دندان برود و گاز گرفتن ناگهانی سبب شکستگی دندان شود. اگر تمایل زیادی برای انجام این کار دارید، توصیه می‌کنیم حتما این کار را نزد متخصصی انجام دهید که تمام وسایلش ضدعفونی شده است. در ضمن از پیرسینگ پلاستیکی به جای فلزی استفاده کنید. برای 2 هفته باید دهان را مرتب با محلول کلرکسیدین بشویید و مراقب باشید مثل 75 درصد از مردم با پیرسینگ داخل دهانتان بازی نکنید.
خطای شماره 3: آب خوردن از لیوان دیگران
هرگز از لیوان دیگران آب نخورید زیرا این کار سبب انتقال باکتری‌ها از یک دهان به دهان دیگر می‌شود. انجام کارهایی مثل چشیدن غذای کودک با قاشق او یا تمیز کردن پستانک با بردن آن در دهان خود از جمله اشتباهاتی است که باعث می‌شود باکتری‌های مسبب پوسیدگی دندان از دهان والدین وارد دهان کودکشان شود.
خطای شماره 4: شیشه خوردن بعد از 6 سالگی
عادت پستانک و شیشه خوردن را باید نهایتا تا 3-2 سالگی از بچه گرفت. اگر کودک همچنان تا 6 سالگی این عادت را داشته باشد، احتمال بزرگ شدن فک بالا وجود دارد و در نهایت مجبور می‌شوید برای اصلاح این وضعیت از پوشش‌های مخصوص دهانی در شب‌ها استفاده کنید. سعی کنید با رسیدن کودک به 2 سالگی به مرور پستانک را از او بگیرید. ابتدا اجازه دهید تنها شب‌ها و هنگام استراحت آن را بمکد و بعد فقط شب‌ها به او بدهید و بعد کلا آن را حذف کنید. هنگام انتخاب پستانک یا سرشیشه هم انواع فیزیولوژیک بهتر از انواع آناتومیک هستند و آسیب‌های دندانی-دهانی را کمتر می‌کنند.
خطای شماره 5: مصرف توتون و تنباکو، الکل و مواد مخدر
در مقایسه با الکل و مواد مخدر که برای دندان مضر هستند، توتون و تنباکو بیشترین آسیب را به سلامت دهان و دندان وارد می‌کند. اگر سیگار می‌کشید، حتما لازم است زیر نظر جراح دهان و دندان باشید. این گروه از مواد به شدت روی بافت لثه و دهان تاثیر منفی دارند و می‌توانند زمینه‌ساز سرطان‌های حفره دهانی باشند.
خطای شماره 6: ریزه‌خواری و مصرف نوشیدنی‌های گازدار
نه‌تنها نوع مواد غذایی مصرفی ما، بلکه ریتم و ساعات غذا خوردنمان می‌تواند در بروز پوسیدگی دندان نقش داشته باشد. با جویدن، دهان اسیدی می‌شود و این موضوع احتمال پوسیدگی را بالا می‌برد. وقتی نظم تغذیه افراد طبیعی باشد، فاصله بین وعده‌های غذایی، pH دهان را متعادل می‌کند اما وقتی ریزه‌خواری می‌کنید، محیط دهان همیشه اسیدی است و این موضوع احتمال پوسیدگی را بالا می‌برد. در این میان مصرف برخی مواد غذایی از جمله نوشیدنی‌های گازدار و شیرین می‌تواند اوضاع را وخیم‌تر کند. بعد از مصرف این نوع مواد غذایی یک لیوان آب بنوشید تا pH دهان متعادل شود.
خطای شماره 7: مسواک نزدن
احتمال بروز پوسیدگی دندان شب‌ها که میزان ترشح بزاق کاهش می‌یابد، بیشتر است. بزاق دهان از دندان‌ها در برابر حملات اسیدی محافظت و به احیای دوباره مینای دندان کمک می‌کند. شب‌ها که میزان ترشح بزاق کم می‌شود، مسواک زدن اهمیت بالایی دارد تا با تنظیم pH دهان تا جای ممکن از آسیب به دندان‌ها و پوسیدگی آنها پیشگیری شود.
منبع:sante
ترجمه: سمیه مقصودعلی




مطالب مرتبط

دیدگاه کاربران

ارسال ديدگاه
نام :    ایمیل : 

عکس خوانده نمی شود کد امنیتی :      

کلیه حقوق این سایت متعلق به موسسه فرهنگی ابن‌سینای بزرگ می باشد. طراحی و اجرا توسط: هنر رسانه




ناحیه کاربری

آدرس ایمیل:
رمز عبور:
 
رمز عبورم را فراموش کرده‌ام

ثبت نام