0
0
        

حساسیت تنفسی در فصل بهار بسیار شایع است زیرا زمان گرده‌افشانی گل‌ها و گیاهان است. براساس آمار حدود 30 درصد بزرگسالان و 20درصد کودکان از علائم حساسیت مانند گرفتگی بینی، عطسه، پرخونی بینی و... رنج می‌برند. البته آلودگی هوا طی سال‌های اخیر نیز در تشدید آن تاثیر داشته است زیرا حجم بالای اکسید کربن در هوا علاوه بر بیشتر شدن گرده‌ها موجب افزایش حجم و حساسیت بیشتر آنها نیز می‌شود، اما خوشبختانه می‌توان این حساسیت‌ها را به کمک انواع خوراکی‌ها بهبود بخشید.
انگور سیاه؛ آنچه سبب رنگ تیره انگور سیاه می‌شود نوعی آنتی‌اکسیدان پلی‌فنول به نام رسوراتول است که بر اساس تحقیقات می‌تواند مانع از واکنش‌های حساسیت‌زای تحریک‌شده توسط ایمونوگلوبین E شود.
شکلات؛ کاکائو نیز مانند انگور سیاه با کاهش سطح آنتی‌کورهای تحریک‌شده توسط ایمنوگلوبین‌های E با علائم حساسیت مقابله می‌کند.
کلم؛ کلم‌برگ و کلم‌پیچ سرشار از کاروتنوییدهاست که برای تسکین علائم رینیت آلرژیک مفید خواهند بود. برای افزایش سطح جذب کاروتنوییدها در بدن نیز بهتر است برگ‌های کلم چند دقیقه‌ای با روغنی مانند روغن زیتون آغشته شوند.
مرکبات؛ گریپ‌فروت، پرتقال و دیگر مرکبات منبع غنی ویتامین C هستند. این ویتامین نه‌تنها می‌تواند مانع از ترشح هیستامین شود، بلکه با خستگی ناشی از حساسیت نیز مقابله می‌کند.
سیر و پیاز؛ کرستین سلاحی بی‌نظیر برای مقابله با حساسیت‌هاست که مانند داروهای آنتی‌هیستامین عمل می‌کند. سیر و پیاز و همچنین سیب سرشار از این ماده هستند. البته باید توجه داشت که در موارد حساسیت به درخت غان نباید سیب مصرف کرد زیرا معمولا حساسیت تشدید می‌شود.
جعفری؛ این سبزی معطر نیز سرشار از ویتامین C است که در صورت تازه بودن مانع از ترشح هیستامین می‌شود. البته جعفری خاصیت مدر دارد و در صورت مصرف زیاد باید با پزشک مشورت کرد.
آناناس؛ این میوه استوایی حاوی آنزیمی به نام بروملائین است که تاثیر ضدالتهاب قوی دارد و البته برای تسکین سینوزیت ناشی از حساسیت تنفسی نیز مفید خواهد بود. همچنین منبع غنی از ویتامین C نیز محسوب می‌شود. برای بهره‌مندی بیشتر از خواص آن توصیه می‌شود به جای کمپوت، میوه تازه میل شود.




مطالب مرتبط

دیدگاه کاربران

ارسال ديدگاه
نام :    ایمیل : 

عکس خوانده نمی شود کد امنیتی :      

کلیه حقوق این سایت متعلق به موسسه فرهنگی ابن‌سینای بزرگ می باشد. طراحی و اجرا توسط: هنر رسانه




ناحیه کاربری

آدرس ایمیل:
رمز عبور:
 
رمز عبورم را فراموش کرده‌ام

ثبت نام