0
0
        

مردم روستاهای محروم استان کردستان در حالی فصل زمستان را پشت سر می‌گذارند که بارش برف راه‌های ارتباطی آنها را با روستاها و نزدیک‌ترین شهرهای اطراف مسدود کرده است. رفت‌و‌آمد به روستاها دشوار است و برای رسیدن به این مناطق باید جاده‌ای خاکی و پوشیده از برف و یخ را پشت سر گذاشت.
روستاهای باغان و بلکر و منطقه کوماسی در کنار ۲۰۰روستای دیگر از جمله مناطق محرومی است که کمبود امکانات و خدمت‌رسانی دولتی، زندگی مردم را با مشکلاتی روبه‌رو کرده است. روستای بلکر در ۸۵ کیلومتری مریوان واقع شده‌ است و بیش از ۳۵ خانوار در این روستا زندگی می‌کنند. شغل بیشتر مردان روستا دامداری است و زنان نیز به خانه‌داری و مراقبت از فرزندانشان مشغول هستند.
تعدادی از خانواده‌های روستا، فصل زمستان به مناطقی که امکانات بیشتری دارد، مهاجرت می‌کنند و به این شیوه ییلاق و قشلاق دارند. کودکان روستا با عبور از کوچه‌های پوشیده از برف و خاکی، خود را به مدرسه می‌رسانند.
برف‌روبی و تامین آب آشامیدنی از دیگر وظایف مردان روستا در فصل زمستان است. این روستاها و منطقه کوماسی از گازکشی محروم هستند و برای تامین گرما و سوخت لازم برای پخت‌ غذا از کپسول گاز و سایر سوخت‌های در دسترس استفاده می‌کنند. عدم دسترسی به آنتن تلفن همراه و آب آشامیدنی سالم در کنار فاضلاب روستا، مشکلات این مردم را دوچندان کرده است. باغان، بلکر و کوماسی از خدمات بهداشتی نیز محروم هستند و این مساله سلامت و بهداشت مردم را در معرض خطر قرار می‌دهد. مردم مناطق محروم با همه محرومیت‌ها، زمستان را با امید و همدلی کنار یکدیگر پشت سر می‌گذارند.
عکس و متن: امیر علی رزاقی




مطالب مرتبط

دیدگاه کاربران

ارسال ديدگاه
نام :    ایمیل : 

عکس خوانده نمی شود کد امنیتی :      

کلیه حقوق این سایت متعلق به موسسه فرهنگی ابن‌سینای بزرگ می باشد. طراحی و اجرا توسط: هنر رسانه




ناحیه کاربری

آدرس ایمیل:
رمز عبور:
 
رمز عبورم را فراموش کرده‌ام

ثبت نام