0
0
        

در زمستان غالبا هوای بیرون از خانه، سرد و خشک است و هوای داخل خانه، گرم و خشک. این تفاوت دمایی به شدت به پوست و مو آسیب می‌رساند و در برخی موارد می‌تواند باعث خشکی شدید، شکنندگی و کدری رنگ مو شود. به همین دلیل باید در این فصل توجه بیشتری به پوست و مو داشته باشید و با توجه به نیازهای موجود، از موهایتان مراقبت کنید. آنچه در ادامه می‌خوانید، پرسش‌های شایع و توصیه‌های کاربردی‌ای است که اطلاع از آنها و رعایتشان به شما کمک می‌کند در فصل زمستان موهای سالم و براقی داشته باشید.
1 چگونه موهایمان را در فصل‌های سرد سال بشوییم؟
همان‌طور که می‌دانید، موها به‌دلیل سردی هوا در بیرون و خشکی داخل خانه و از سویی اصطکاک مو با کلاه‌های پشمی، در زمستان آسیب بیشتری می‌بینند. برای اینکه طی این مدت موها کدر و بد حالت نشوند باید بیشتر به آنها رسیدگی کرد. شستشوی درست، استفاده از نرم‌کننده‌ها و ماساژ سر از جمله نیازهای این فصل است. سعی کنید از شامپوهای کلاسیک استفاده کنید و بعد از شستشو و آبکشی موها از ماسک مو کمک بگیرید. تا زمانی که ماسک روی موها استراحت می‌کند، انگشتانتان را با فاصله کف سر بگذارید و پوست سر را به بالا و پایین و چپ و راست ماساژ دهید. به این نوع ماساژ اصطلاحا «شیاتسو» می‌گویند. در نهایت با سرانگشتان کمی فشار به کف سر وارد کنید و موها را آب بکشید. این کار نه‌تنها سبب آرامش شما می‌شود بلکه با افزایش جریان خون در ناحیه پوست سر به نوعی تقویت‌کننده ریشه موهاست.
2 برای خوش‌حالت شدن موهایمان چه کار کنیم؟
باد سرد، گرمای وسایل گرمایشی در خانه و وزن کلاه باعث می‌شود موها کف سر بخوابند و به آسانی حالت نگیرند. بهترین کار برای شاداب کردن مو و حالت بخشیدن به آن استفاده از ماسک موهای تقویت‌کننده و مرطوب‌کننده است. برخی از انواع سرم مو و ماسک‌هایی که به آبکشی نیاز ندارند حاوی روغن آرگان، روغن ماکادمیا، هسته زردآلو یا جوجوبا هستند. فقط کافی است از این ماسک‌ها یک‌بار در هفته در زمستان استفاده کنید تا موها مرطوب، شاداب و خوش‌حالت بمانند. البته در مصرف این نوع ماسک‌ها باید محتاط بود و فقط از آن برای ساقه‌های مو یا نواحی دلخواه استفاده کرد زیرا مصرف بیش از اندازه به‌ویژه در ناحیه کف سر، مو را چرب می‌کند.
3 چگونه موخوره را درمان کنیم؟
در فصل زمستان موها بیشتر با یقه کاپشن یا پالتو در ارتباط هستند و این سایش سبب ایجاد موخوره و شکستگی موها می‌شود. در این شرایط می‌توانید از روغن سیلیکون استفاده کنید. این روغن یکی از ترکیبات اصلی موجود در سرم‌های ضد موخوره است. می‌توانید این سرم‌ها یا حتی روغن را به نوک موها بزنید تا از آن محافظت کند. 1 یا 2 قطره برای تمام موها کفایت می‌کند و مصرف بیشتر ممکن است باعث چربی مو شود.
4 با الکتریسیته موهایمان چه کنیم؟
زمانی که از فضای گرم و خشک خانه ناگهان وارد فضای سرد بیرون می‌شوید، موها بار الکتریکی دریافت می‌کنند و در هوا بلند می‌شوند. برای پیشگیری از این حالت باید به شیوه خشک کردن موهایتان توجه داشته باشید. می‌توانید قبل از خشک شدن مو از ماسک موهای آبرسان یا اسپری‌های موی مرطوب‌کننده حاوی کره درخت روغن قلم، گلیسیرین، پانتنول و پروتئین ابریشم کمک بگیرید. در ضمن برخی از انواع سشوارها مجهز به فناوری‌ای هستند که بار الکتریکی موها را خنثی می‌کند. این نوع سشوارها یا حتی برس‌های برقی منحصربه‌فرد هستند و بار الکتریکی مو را می‌گیرند و باعث خوابیدن و حالت زیبای مو می‌شوند. راه‌حل دیگر این است که وقتی از محیط سرد وارد محیط گرم می‌شوید، سریع کلاهتان را از سر برندارید و اگر کلاه ندارید، قبل از دست کشیدن یا شانه زدن موها کمی تامل کنید تا مو به دما عادت کند. راه‌حل نهایی نیز این است که دستانتان را کمی با واکس مو چرب کنید و موهایی که به هوا بلند شده‌اند، بخوابانید.
5 وقتی ریشه موهایمان می‌شکند، باید چه کار کنیم؟
در زمستان به‌دلیل کلاهی که روی سر می‌گذارید ریشه موها شکننده و خسته می‌شوند. برای پیشگیری باید از شامپو و ماسک موی مناسب موهای آسیب‌دیده و نازک استفاده کنید. این نوع شامپوها حاوی کلاژن هستند که موها را تغذیه و تقویت می‌کند، در عین حال حاوی کراتینین هستند که سبب مقاومت بیشتر مو در برابر فشار و اصطکاک می‌شود. سعی کنید انواع بدون سیلیکون را انتخاب کنید تا موها سنگین و به هم چسبیده نشوند. می‌توانید در شرایط ضروری از موس و اسپری‌های مو هم استفاده کنید و آنها را به ریشه مو بپاشید تا مو را صاف و خوش‌حالت کند اما در مصرف آنها زیاده‌روی نکنید.
6 چگونه با ماسک‌ موی خانگی به حفظ سلامت موهایمان در مواجهه با سرما کمک کنیم؟
اگر پوست سرتان چرب است؛ یعنی محیط داخل خانه را زیاد گرم کرده‌اید و موها خشک شده‌اند و برای جبران این خشکی سبوم ترشح می‌شود. برای رفع چربی سر و خشکی مو ماسکی عالی را توصیه می‌کنیم که می‌توانید در خانه تهیه کنید:
برای تهیه 50 میلی‌لیتر از این ماسک به 20 میلی‌لیتر روغن دانه کدو تنبل (تقویت و تغذیه‌کننده مو)، 20 میلی‌لیتر روغن جوجوبا (تنظیم چربی پوست)،8 میلی‌لیتر روغن کرچک (مسدود کردن فلس موهای آسیب‌دیده)، 30قطره اسانس یلانگ‌یلانگ (تنظیم‌کننده چربی) یا هر نوع اسانس دیگر و 15 قطره ویتامینE نیاز دارید. تمام مواد را با هم مخلوط کنید و هفته‌ای یک بار قبل از شامپو کردن موها روی سر بگذارید و کمی به آن استراحت دهید تا جذب ساقه مو شود.
7 چگونه سلامت موهایمان را در خانه و بیرون از خانه در مواجهه با سرما حفظ کنیم؟
برای اینکه موها در معرض هوای سرد نباشند، سعی کنید هنگام خروج از خانه، حتما آنها را بپوشانید. البته استفاده از کلاه چندان توصیه نمی‌شود زیرا کلاه مخصوصا انواع تنگ آن موها را حبس می‌کند و این کار صدمه‌زننده است. سعی کنید به جای کلاه تنگ از انواع طبیعی آزادتر استفاده کنید یا شال ابریشمی یا ساتن را دولا روی سر بیندازید. این کار ضمن حفظ موها در برابر سرما از خستگی و شکننده شدن آنها پیشگیری می‌کند. هرگز از کلاه و شال با الیاف مصنوعی استفاده نکنید زیرا باعث می‌شود رطوبت داخل موها بماند و الکتریسیته ساکن ایجاد شود. هرگز با موی نم‌دار نیز بیرون نروید، وگرنه موهایتان گردوغبار می‌گیرد و دچار عارضه می‌شود. زمانی که هوا سرد است و موی شما به دلایل گوناگون حتی بارش برف یا باران نمناک می‌شود، آب روی مو یخ می‌بندد و سبب شکستن فیبر مو می‌شود. حتی آب می‌تواند کوتیکول روی مو را بردارد و مو را سست کند. سعی کنید قبل از خارج شدن از خانه به روش‌های طبیعی مثل پیچاندن مو در حوله، نم مو را کامل بگیرید و آن را خشک کنید. فضای داخل خانه را نیز مرطوب کنید. با وجود وسایل گرمایشی فضای داخل خانه همیشه خشک است. اگر بخور روشن کنید تا فضای خانه مرطوب شود، موها خوش‌حالت‌تر و سالم‌تر خواهند ماند.
منبع: Schwarzkopf.fr
ترجمه: سمیه مقصودعلی




مطالب مرتبط

دیدگاه کاربران

ارسال ديدگاه
نام :    ایمیل : 

عکس خوانده نمی شود کد امنیتی :      

کلیه حقوق این سایت متعلق به موسسه فرهنگی ابن‌سینای بزرگ می باشد. طراحی و اجرا توسط: هنر رسانه




ناحیه کاربری

آدرس ایمیل:
رمز عبور:
 
رمز عبورم را فراموش کرده‌ام

ثبت نام