0
0
        

آمارها در جهان حاکی از افزایش روزافزون شیوع ابتلا به سرطان است. محققان علت اصلی این موضوع را عوامل محیطی و تغییر در شیوه زندگی می‌دانند. این موضوع مشخص می‌کند که ابتلا به سرطان در بسیاری از موارد قابل‌پیشگیری است. تنها کافی است که در عادت‌های روزمره خود چند تغییر اساسی ایجاد کنید و به آنها پایبند بمانید. پیروی از راهکارهای پیشگیری از سرطان نه‌تنها جان شما و عزیزانتان را نجات می‌دهد، بلکه به کاهش چشمگیر هزینه‌های درمان سرطان در سرانه بهداشتی‌درمانی کشور نیز منجر می‌شود. پس، از همین امروز این 4 تغییر ساده را در زندگی خود اعمال کنید:
1. ترک دخانیات: مصرف تنباکو عامل 22 درصد از مرگ‌های ناشی از سرطان است و هر ساله باعث مرگ حدود 5 میلیون نفر در جهان می‌شود. بنابراین مهم‌ترین عامل خطر سرطان است. ترک دخانیات نه‌تنها خطر مبتلا به سرطان را در شما کاهش می‌دهد بلکه بر سلامت افراد خانواده و اطرافیانتان نیز تاثیر بسزایی می‌گذارد. خبر خوب اینکه ترک دخانیات در هر سنی می‌تواند مفید باشد و باعث افزایش طول عمر و بهبود کیفیت زندگی شود. با کاهش مصرف تنباکو خطر بروز بسیاری از سرطان‌ها از جمله سرطان ریه، دهان، حنجره، حلق، مری، پانکراس، کلیه، مثانه، دهانه رحم، معده و میلویید حاد (نوعی سرطان خون) به میزان قابل‌توجهی کاهش می‌یابد.
2. افزایش فعالیت بدنی: اضافه وزن و چاقی باعث افزایش خطر بروز 10 سرطان از جمله سرطان روده، پستان، رحم، تخمدان، پانکراس، مری، کلیه، کبد و سرطان پیشرفته پروستات و کیسه صفرا می‌شود. حفظ وزن مناسب و فعالیت فیزیکی روزانه کنار رژیم غذایی سرشار از آنتی‌اکسیدان و سبزی‌ها و میوه‌ها تاثیر بسزایی بر کاهش خطر سرطان می‌گذارد. برای شروع ورزش کافی است فقط روزی 20 دقیقه پیاده‌روی داشته باشید و بعد با افزایش قدرت بدنی خود به این میزان بیفزایید. کاهش مصرف گوشت قرمز نیز در پیشگیری از سرطان موثر است.
3. کاهش تماس با اشعه فرابنفش خورشید: اشعه فرابنفش نور خورشید و منابع دیگر آن از جمله تخت‌های سولاریوم باعث افزایش خطر بسیاری از سرطان‌های پوست می‌شود. بنابراین بهتر است از قرار گرفتن در دستگاه‌های سولاریوم و تماس طولانی‌مدت با نور خورشید در ساعات 10 صبح تا 4 بعد از ظهر خودداری کنید.
4. ترک الکل: مصرف الکل با افزایش خطر بسیاری از سرطان‌ها ارتباط قوی دارد. با کاهش مصرف الکل می‌توان خطر سرطان دهان، حلق، حنجره، مری، روده، کبد و پستان را کاهش داد.
منبع: worldcancerday




مطالب مرتبط

دیدگاه کاربران

ارسال ديدگاه
نام :    ایمیل : 

عکس خوانده نمی شود کد امنیتی :      

کلیه حقوق این سایت متعلق به موسسه فرهنگی ابن‌سینای بزرگ می باشد. طراحی و اجرا توسط: هنر رسانه




ناحیه کاربری

آدرس ایمیل:
رمز عبور:
 
رمز عبورم را فراموش کرده‌ام

ثبت نام