0
0
        

سازمان بهداشت جهانی اخیرا اعلامیه هشداردهنده‌ای را درباره خطرهای ناشی از مصرف نوشیدنی‌های انرژی‌زا برای افراد جوان منتشر کرده است. آمارهای جهانی نشان می‌دهند بخش قابل‌توجهی از نوجوانان نیز به مصرف نوشیدنی‌های انرژی‌زا تمایل پیدا کرده‌اند.
این سازمان، توصیه‌های مهمی را با هدف کاهش خطرهای ناشی از مصرف نوشیدنی‌های انرژی‌زا به تمامی دولت‌های جهان ارائه کرده است:
حداکثر کافئین مجاز برای تولید همه محصولات خوراکی را اعلام کنید.
استفاده از برچسب‌های هشداردهنده را الزامی و فروش نوشیدنی‌های انرژی‌زا را به افراد زیر سن قانونی ممنوع کنید. کارخانه‌های تولیدکننده را به رعایت کامل قوانین و مقررات در وارد کردن محصولات مختلف به بازار ملزم کنید. روش‌های تشخیص و درمان مسمومیت ناشی از مصرف نوشیدنی‌های انرژی‌زا را به فعالان حوزه مراقبت‌های بهداشتی آموزش بدهید. تحقیقات درباره عوارض منفی ناشی از مصرف نوشیدنی‌های انرژی‌زا بر سلامت افراد جوان را ادامه بدهید.
بد نیست این را هم بدانید که زیاده‌روی در مصرف هر ماده‌ای می‌تواند خطرناک باشد، پس مهم‌ترین توصیه در مصرف نوشیدنی‌های انرژی‌زا رعایت اعتدال است. برای اینکه خطرهای ناشی از مصرف نوشیدنی‌های انرژی‌زا را کاهش بدهید، باید آموزش را به‌عنوان یک اصل مهم بپذیرید. همه مصرف‌کنندگان باید بدانند چه مقداری از کافئین در انواع نوشیدنی‌ها وجود دارد و همه والدین هم باید بدانند فرزندان‌شان دقیقا از چه نوشیدنی‌هایی استفاده می‌کنند. استفاده از نوشیدنی‌های تقلبی و بدون برچسب‌ مجوزهای لازم بهداشتی و استاندارد، به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.
دکتر احمد باقری‌مقدم
متخصص پزشکی ورزشی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان




مطالب مرتبط

دیدگاه کاربران

ارسال ديدگاه
نام :    ایمیل : 

عکس خوانده نمی شود کد امنیتی :      

کلیه حقوق این سایت متعلق به موسسه فرهنگی ابن‌سینای بزرگ می باشد. طراحی و اجرا توسط: هنر رسانه




ناحیه کاربری

آدرس ایمیل:
رمز عبور:
 
رمز عبورم را فراموش کرده‌ام

ثبت نام