0
0
        

پرسش اول: فرزندم با وزن بالایی به دنیا آمده و در حال حاضر که 5سال دارد، از همسن‌وسالانش چاق‌تر است. آیا لازم است تحت رژیم غذایی خاصی قرار بگیرد؟ نگرانم با افزایش سنش خیلی چاق‌تر شود. 126****0919
پرسش دوم: آیا می‌توان با تغذیه درست و علمی کاری کرد که قد بعد از بلوغ هم افزایش پیدا کند و بلندتر شود؟ 120****0914
پرسش سوم: خانمی‌ 19ساله هستم و 4ماه است باردارم. پیش از بارداری وزنم 48کیلوگرم و قدم 150 سانتی‌متر بود اما در این 4ماه هیچ افزایش وزنی نداشته‌ام. آیا این مساله خطری برای جنینم دارد؟ 386****0915
دکتر محمدرضا وفا
متخصص تغذیه و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی ایران
پاسخ اول: مهم‌ترین کار برای کودکانی که اضافه وزن دارند، کنترل کل کالری دریافتی است. ما سعی می‌کنیم کل انرژی‌ای که کودک از راه خوردنی‌ها و آشامیدنی‌ها دریافت می‌کند، مطابق با نیازهای بدن و وزن طبیعی‌اش تنظیم کنیم. وزن طبیعی هم بر اساس نمودارهای رشد تعیین می‌شود سپس کالری مورد نیاز کودک را در وعده‌ها و میان‌وعده‌هایش در نظر می‌گیریم. توجه داشته باشید کم‌ کردن کالری غذای کودک به این معنا نیست که حجم غذای کودک کم شود، به‌طوری که گرسنه بماند. غذا باید کافی باشد و احساس سیری مطلوبی ایجاد کند، اما در عین حال کالری آن کم شده باشد. برای مثال، میوه‌ها، سبزی‌ها و صیفی‌ها خوراکی‌هایی هستند که به‌دلیل داشتن فیبر بالا قدرت سیرکنندگی خوبی دارند و ویتامین‌ها و املاح‌ لازم را در دوران رشد کودکان و نوجوانان فراهم می‌کنند. اگر این خوراکی‌ها به مقدار کافی در برنامه غذایی گنجانده شوند، هم بخشی از نیازهای بدن کودک تامین می‌شود، هم او را سیر می‌کند و هم کمک می‌کنند به‌تدریج وزن کودک به حد طبیعی خود برسد. یادتان باشد در دوران رشد کودکی و نوجوانی نباید خودسرانه رژیم‌هایی برای فرزندانتان در نظر بگیرید که باعث کاهش وزنشان شود. با کم کردن کالری غذا و رشد قدی کودک، وزن به‌تدریج و طی زمان به حد طبیعی خود خواهد رسید. این ‌کار هم باید با نظر متخصصان تغذیه انجام شود تا خللی در رشد کودکان و نوجوانان ایجاد نشود.
پاسخ دوم: نه، بعد از18سالگی در دخترها و 19سالگی در پسرها رشد قدی به‌دلیل بسته شدن سر اپی‌فیز استخوان‌های بلند متوقف می‌شود و هیچ عاملی نمی‌تواند بعد از این سنین باعث بلندتر شدن قد شود بنابراین هر ادعایی که در این مورد وجود دارد، کذب و دروغین است. البته روش‌های تهاجمی و خطرناکی مانند جراحی استخوان و قرار دادن پلاتین بین 2 استخوان از هم جداشده و... وجود دارد که می‌تواند قد را بلندتر کند، اما این روش‌ها عوارض بسیار خطرناکی در پی دارند که بهتر است آنها را تجربه نکنید. تغذیه مناسب و انجام فعالیت‌ بدنی از دوران کودکی و نوجوانی می‌تواند به بلند شدن قد آن هم در محدوده وراثت و رسیدن به بیشترین میزان در این محدوده کمک کند.
پاسخ سوم: وزن‌گیری مادر بعد از 3ماه اول بارداری اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. باتوجه به اینکه شما در ماه چهارم بارداری قرار دارید باید به شیوه غذاخوردن و خوراکی‌هایی که انتخاب می‌کنید، توجه بیشتری داشته باشید و وزنتان را با دقت کنترل کنید تا به وزنی که باید در 3 ماهه دوم افزایش پیدا کند، برسید. توصیه می‌کنم در برنامه غذایی‌تان از همه گروه‌های غذایی استفاده کنید و خوراکی‌هایی که تراکم کالری بالاتری دارند مانند روغن‌های سالم را به مقدار کافی و نه بیش از اندازه مصرف کنید. برای بهبود این وضعیت و جلوگیری از هرگونه مشکلی بهتر است با مشاور تغذیه مشورت کنید.
پرسش اول: آیا ارزش تغذیه‌ای برنج‌های ایرانی با انواع خارجی یکسان است؟ چرا بعضی از برنج‌ها عطر خوشایندی دارند و برخی دیگر نه؟ آیا این موضوع به ارزش تغذیه‌ای‌شان مربوط می‌شود؟ 699****0911
پرسش دوم: آیا مصرف روزانه 3 خرمای پیارم در یک دختربچه 1ساله برایش ضرر دارد؟381****0912
پرسش سوم: آیا نوشیدن قهوه یا نسکافه، آن هم به اندازه یک‌سوم فنجان، البته گاهی در هفته برای کودکان زیر 3 سال مضر است و باعث بیش‌فعال شدن آنها می‌شود؟ اگر حد مجاز دارد، این محدوده چقدر است؟ 708****0912
پرسش چهارم: خوردن هفته‌ای یکبار ماهی تیلاپیا برای بزرگسالان مضر است؟ اگر کسی یک بار در هفته ماهی می‌خورد چه نوعی از ماهی را به وی توصیه می‌کنید؟ 833****0912
پرسش پنجم: دختر 1 ساله‌ای دارم که تمایل دارد در وعده صبحانه 2 تا 3 قاشق غذاخوری کره بخورد. داشتن این عادت غذایی برای او ضرر دارد؟ 652****0912
دکتر نسرین امیدوار
متخصص تغذیه و استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
پاسخ اول: ارزش تغذیه‌ای برنج‌های داخلی و خارجی تفاوت قابل‌توجهی با هم ندارد. هرچند بسیاری از گونه‌های جدید برنج‌های خارجی را هنوز به خوبی نمی‌شناسیم و ترکیبات آنها را نمی‌دانیم، اما براساس دانش کلی‌ای که از گذشته داریم، ارزش تغذیه‌ای برنج‌های داخلی و خارجی تفاوت زیادی با هم ندارد و عطر و بوی آنها به‌گونه و واریته بذر، نوع خاک، منطقه‌ای که برنج در آن کشت شده و آب و هوای اقلیمی منطقه بستگی دارد. قطعا هر چقدر خاک منطقه‌ای غنی‌تر و ارزش غذایی بالاتری داشته باشد روی محصولات آن هم تاثیر می‌گذارد و مواد باارزش‌ غذایی بالاتری تولید می‌کند.
پاسخ دوم: مصرف 3 خرما در روز برای کودک مشکلی ندارد ولی باید توجه کنید زیاده‌روی در مصرف هر نوع ماده غذایی باعث می‌شود اشتهای کودک کاهش پیدا کند و نتواند از سایر غذاها و موادغذایی متنوع و مقوی استفاده کند. این موضوع در مناطقی که خرما کشت داده می‌شود و به فراوانی در دسترس قرار دارد، بیشتر اهمیت دارد. هرچند خرما یک ماده غذایی بسیار مفید است اما افراد و به‌خصوص کودکان نباید در مصرف آن افراط کنند تا بتوانند از سایر موادغذایی هم بهره‌مند شوند.
پاسخ سوم: مصرف نوشیدنی‌های کافئین‌دار برای کودکان زیر 3 سال توصیه نمی‌شود بنابراین بهتر است اصلا این مواد را به کودکان ندهید زیرا کافئین‌ اضافی می‌تواند برای آنها مضر باشد. با توجه به اینکه ذائقه کودکان نسبت به موادغذایی مختلف در این سنین شکل می‌گیرد، بهتر است قبل از 3 سال ذائقه‌ آنها را به موادغذایی کافئین‌دار عادت ندهید.
پاسخ چهارم: به همه مردم توصیه می‌شود 2 بار در هفته از ماهی استفاده کنند. البته بهتر است انواع ماهی‌ها را در رژیم غذایی خود قرار بدهید و لزوما از روش سرخ‌کردن برای طبخ ماهی‌ها استفاده نکنید. در مورد ماهی تیلاپیا یک مقدار نگرانی از نظر وجود آلاینده‌ها در گوشت ماهی وجود داشته، اما تا به حال گزارش نگران‌کننده‌ای ندیده‌ایم. با این حال اگر در نوع موادغذایی که استفاده می‌کنیم، تنوع ایجاد کنیم حتی اگر ابهامی هم در مورد یک نوع ماده غذایی وجود داشته باشد، خیالمان راحت است که با ایجاد تنوع مقدار زیادی از مواد مضر را استفاده نکرده‌ایم، بنابراین اگر بخواهید جانب ایمنی را در نظر بگیرید، بهتر است علاوه بر ماهی تیلاپیلا ماهی‌های دیگر را نیز مصرف کنید.
پاسخ پنجم: در کودکان زیر 2 سال کره یکی از موادی است که مادر باید به غذای کودک اضافه کند تا چگالی انرژی غذا به‌خصوص در کودک کم‌وزن بالا برود بنابراین مصرف این مقدار کره در فرزند شما مشکل خاصی ایجاد نمی‌کند، اما یکی از مواردی که والدین باید هنگام غذا دادن به کودک به آن توجه کنند این است که چطور عادت‌ها و ذائقه‌های مناسب را در فرزند خردسالشان بسازند. به همین دلیل هم گفته می‌شود کودک را در سنین زیر
3 سال به مصرف موادغذایی غیرضروری یا مضر مثل انواع تنقلات و اسنک‌های شور، قهوه، چای، شکلات‌های خیلی شیرین و... عادت ندهید تا در آینده با مشکل مواجه نشود. اگر خواستید این مقدار کره را کاهش بدهید، بدون اینکه در کودک حساسیت ایجاد کنید، به‌تدریج از مقدار آن بکاهید. مصرف 1 تا 2 قاشق غذاخوری کره برای کودک زیر 2 سال مشکلی ایجاد نخواهدکرد.
پرسش اول: آیا مصرف زیاد خرما به‌دلیل داشتن فروکتوز باعث افزایش تری‌گلیسرید خون می‌شود؟ 381****0912
پرسش دوم: درست است که می‌گویند شکلات داغ، به این ترتیب که پودر کاکائو را با آب‌جوش مخلوط کنیم به رفع اسهال کمک می‌کند؟ 536****0912
پرسش سوم: کسی که با ورزش قصد کاهش وزن دارد، بهتر است قبل از ورزش و بعد از آن چه خوراکی‌هایی بخورد؟ 801****0912
پرسش چهارم: آیا موادغذایی‌ای که برای تهیه آنها از شیر و ماست استفاده شده مانند انواع کیک، فرنی، حریره و... کلسیم شیر را در خود دارند یا کلسیم و سایر املاح موجود در شیر طی فرآیند پخت از بین می‌روند؟ 022****0912
دکتر محمدحسن انتظاری
متخصص تغذیه
استاد دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
پاسخ اول: بستگی دارد که منظورتان از زیاد چقدر باشد. مصرف 8-7 خرما در روز در صورتی که جایگزین مواد دیگری شده باشد، مشکلی ایجاد نمی‌کند اما اگر منظورتان در حد 5/0‌کیلوگرم و بیشتر است، قطعا مصرف روزانه آن مضر خواهد بود. این موضوع در مورد همه انواع موادغذایی شیرین از جمله توت، عسل، خرما و... صدق می‌کند. هرچند این مواد طبیعی و پرخاصیت هستند اما زیاده‌روی در مصرفشان می‌تواند باعث افزایش تری‌گلیسرید خون شود.
پاسخ دوم: کاکائو یک ماده قابض است اما مصرف آن برای‌ درمان اسهال خیلی مناسب نیست. ما موادغذایی طبیعی زیادی داریم که می‌توانند به رفع اسهال کمک کنند. از جمله این مواد می‌توان به انار اشاره کرد. برخی از موادغذایی هم مدر هستند و آب بیشتری از طریق ادرار از بدن دفع می‌کنند. در نتیجه باعث ایجاد یبوست یا سفت شدن مدفوع می‌شوند. لازم به ذکر است مصرف انواع شکلات‌‌های کاکائویی برای‌ بند آوردن اسهال در کودکان توصیه نمی‌شود زیرا این مواد هم حاوی کافئین زیادی هستند که برای کودکان مضر است و هم درجه خلوص آنها مشخص نیست و ممکن است علاوه بر کاکائو، مواد دیگری به شکلات اضافه شده باشد که برای سلامت کودکان مناسب نخواهد بود.
پاسخ سوم: ورزش و فعالیت‌های بدنی بهتر است 1 ساعت قبل از غذا یا 1 ساعت بعد از غذا انجام شوند. به عبارت دیگر، بلافاصله قبل و بعد از ورزش نباید غذاخورد. افرادی که قصد کاهش وزن دارند، بهتر است یکی- دو ساعت بعد از غذاخوردن برای انجام ورزش اقدام کنند، بنابراین 1 ساعت بعد از صبحانه، ناهار و شام زمان مناسبی برای انجام ورزش است که باعث لاغر شدن خواهد شد. اگر زمانی قندخون پایین آمد و بی‌حال شدید، می‌توانید از انواع میوه‌ها و شربت عسل همراه با خاکشیر و... استفاده کنید تا قندخونتان بالا برود. یادتان باشد هرچند با ورزش به تنهایی می‌توان به کاهش وزن مناسب رسید، اما با ادامه این روند کارایی بدن به شدت کاهش پیدا می‌کند. بهترین نتیجه زمانی حاصل می‌شود که ورزش و تغذیه مناسب کنار هم قرار بگیرند و تداوم داشته باشند.
پاسخ چهارم: هر غذایی که در پخت آن از لبنیات استفاده شود، آن غذا حاوی کلسیم و املاح موجود در لبنیات خواهد بود. البته منظور از لبنیات شیر، ماست، کشک و... است و خامه و کره جزو لبنیات محسوب نمی‌شوند. کلسیم یک ماده معدنی است و مواد معدنی هیچ‌گاه در اثر پختن، سرخ کردن و... از بین نمی‌روند و با مصرف غذاهای حاوی آنها مواد معدنی موجود در لبنیات به بدن خواهد رسید.
پرسش اول: کودکان زیر 3 سال بهتر است چند واحد از هر یک از گروه‌های غذایی بخورند؟ چند وعده غذایی برای این گروه سنی توصیه می‌شود؟ 632****0912
پرسش دوم: مویز، انجیر و برگه زردآلو هر کدام چه مواد مغذی‌ای بیشتر دارند و مصرفشان چه خواصی دارد؟ آیا منبع آهن هستند و برای فرد مبتلا به کم‌خونی توصیه می‌شوند؟ 632****0912
دکتر سوده رازقی
متخصص تغذیه و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
پاسخ اول: همه کودکان 1 تا 3 سال باید روزی 3 واحد شیر و ماست استفاده کنند که هر واحد برابر با نصف لیوان است. ضمن اینکه می‌توان به جای نصف لیوان شیر یا ماست به اندازه یک قوطی کبریت پنیر هم به آنها داد. علاوه بر این، کودکان 1 تا 3 سال باید روزی 60 گرم گوشت که شامل گوشت‌قرمز یا سفید است، 6 قاشق غذاخوری سبزی خام یا 3 قاشق غذاخوری سبزی پخته، نصف لیوان میوه خردشده یا یک لیوان آبمیوه مصرف کنند. کودکان باید از 1 سالگی به بعد که از غذای سفره تغذیه می‌شوند، علاوه بر 3
وعده غذای اصلی، 2 تا 3 بار میان‌وعده داشته باشند تا بتوانند از همه گروه‌های غذایی تغذیه شوند.
پاسخ دوم: هر 3 اینها در گروه میوه‌ها تقسیم‌بندی می‌شوند و این یعنی هر 2 قاشق غذاخوری از هر یک از این مواد 60 کیلوکالری انرژی و درصدی کربوهیدرات دارند و حاوی ویتامین و املاح هستند، مثلا مویز منبع بسیار خوبی از ویتامینE است یا برگه زردآلو مقدار قابل‌توجهی ویتامینK و پتاسیم دارد، اما این مواد منبع آهن محسوب نمی‌شوند. موادغذایی از نظر وجود عنصر آهن به 2 گروه موادغذایی با ارزش بالا و موادغذایی با ارزش پایین تقسیم می‌شوند. موادی مانند گوشت‌ها که شکل آهن در آنها به‌صورت آهن 3 ظرفیتی است، از نظر وجود آهن ارزش غذایی بالایی دارند، اما نوعی از آهن که در ترکیبات گیاهی وجود دارد، تحت‌تاثیر ممانعت‌کننده‌های جذب قرار می‌گیرد. مثلا اگر بعد از مصرف این نوع آهن چای بنوشید، جذب آهن پایین می‌آید یا مصرف ویتامینC به جذب بیشتر آن کمک می‌کند. در مجموع آهنی که از طریق منابع گیاهی به‌دست می‌آید، جذب کمتری نسبت به منابع حیوانی دارد. بین منابع خوب گیاهی می‌توان به سبزی‌های برگ‌سبز تیره مانند اسفناج، حبوبات و جوانه‌ها اشاره کرد. میوه‌های خشکی مانند مویز، انجیر و برگه‌زردآلو منبع خوبی از آهن نیستند که بتوان مصرف آن را به بیمارانی که از کم‌خونی رنج می‌برند، توصیه کرد. لازم به ذکر است هر 3 این مواد ملین هستند و به دفع بهتر در بیماران مبتلا به یبوست کمک می‌کنند.




مطالب مرتبط

دیدگاه کاربران

ارسال ديدگاه
نام :    ایمیل : 

عکس خوانده نمی شود کد امنیتی :      

کلیه حقوق این سایت متعلق به موسسه فرهنگی ابن‌سینای بزرگ می باشد. طراحی و اجرا توسط: هنر رسانه




ناحیه کاربری

آدرس ایمیل:
رمز عبور:
 
رمز عبورم را فراموش کرده‌ام

ثبت نام