0
0
        

سوءمصرف و استفاده بیش از اندازه از آنتی‌بیوتیک‌ها و همچنین پیشگیری و کنترل ضعیف عفونت‌ها، به مقاومت در برابر آنتی‌بیوتیک‌ها سرعت می‌بخشد. می‌توان در تمام سطوح جامعه، گام‌هایی برای کاهش تاثیر و محدود کردن گسترش مقاومت برداشت. افزایش مقاومت به آنتی‌بیوتیک‌ها یک بحران بهداشت جهانی است و دولت‌ها اکنون آن را یکی از بزرگ‌ترین چالش‌ها برای سلامت عمومی می‌دانند. مقاومت آنتی‌بیوتیکی توانایی ما را در درمان عفونت‌ها تحلیل می‌برد و بسیاری از پیشرفت‌های پزشکی را نیز تحت‌تاثیر خود قرار می‌دهد. مواجهه با بزرگ‌ترین چالش سلامت در قرن حاضر، نیازمند تغییر رفتار فردی و اجتماعی در سطح جهانی است.
ترجمه: علی حاج‌رسولی‌ها
میوه‌های مقاومت آنتی‌بیوتیکی
آنتی‌بیوتیک‌ها زندگی تعداد بی‌شماری از انسان‌ها را نجات داده‌اند اما از طرفی می‌توانند احتمال ابتلا به چاقی را افزایش دهند.
نوزادان با باکتری‌های مفیدی که در روده‌شان وجود دارد و به هضم مواد غذایی و کنترل باکتری‌های بیماری‌زا کمک می‌کنند، به دنیا می‌آیند. این مجموعه بی‌نظیر از باکتری‌ها به عواملی مانند تغذیه با شیر مادر یا شیر خشک و نوع زایمان (طبیعی یا سزارین) وابسته است.
در 5 سال گذشته محققان دریافته‌اند ممکن است ارتباطی بین مقدار و نوع باکتری‌های روده و افزایش وزن وجود داشته باشد. هنگامی که تعدادی از باکتری‌های خوب کاهش می‌یابند، انواع دیگری از باکتری که در روده زندگی می‌کردند، رشد می‌کنند. این باکتری‌های جدید بیماری‌زا نیستند اما می‌توانند سبب افزایش جذب انرژی، کاهش سوخت و ساز و میزان بسیار کمی التهاب شوند. وقتی آنتی‌بیوتیک تجویز می‌شود، هر 2 نوع باکتری مفید و مضر در بدن از بین می‌روند و محیط‌زیست بافت چربی به گونه‌ای تغییر می‌کند که این روند به سختی برگشت‌پذیر است، در نتیجه شخص چاق می‌شود. این مساله می‌تواند توضیح‌دهنده این نکته باشد که چرا به محض اینکه شخصی چاق می‌شود، کاهش وزن و حفظ وزن کاهش‌یافته دشوار می‌شود.
در حال حاضر، بیشتر متخصصان اطفال در مورد تجویز بیش از اندازه آنتی‌بیوتیک دقیق هستند. به اعتقاد محققان، والدین باید کنار متخصصان اطفال در مورد مفید یا مضر بودن تجویز آنتی‌بیوتیک برای کودک تصمیم‌گیری کنند زیرا آنتی‌بیوتیک‌ها در درمان بیشتر عفونت‌های دستگاه تنفس فوقانی و گوش موثر نیستند. این عفونت‌ها از شایع‌ترین علل مراجعه کودکان به پزشک محسوب می‌شوند.
آنتی‌بیوتیک‌ها می‌توانند به علت تغییر باکتری‌های روده سبب بروز ناراحتی‌های معده و روده و بروز دوره‌های اسهال و یبوست شوند. برخی مطالعات نشان داده‌اند دریافت پروبیوتیک‌ها یا ماست حاوی پروبیوتیک می‌تواند در حفظ باکتری‌های مفید روده بعد از درمان آنتی‌بیوتیکی مفید باشند. با این حال شواهدی مبنی بر تاثیر این روش در پیشگیری از افزایش وزن وجود ندارد.




مطالب مرتبط

دیدگاه کاربران

ارسال ديدگاه
نام :    ایمیل : 

عکس خوانده نمی شود کد امنیتی :      

کلیه حقوق این سایت متعلق به موسسه فرهنگی ابن‌سینای بزرگ می باشد. طراحی و اجرا توسط: هنر رسانه




ناحیه کاربری

آدرس ایمیل:
رمز عبور:
 
رمز عبورم را فراموش کرده‌ام

ثبت نام