0
0
        

قبل‌ترهایی که چندان هم دور نیست، همه خانواده‌های ایرانی عادت داشتند صبحانه و ناهار و شام را کنار یکدیگر بخورند اما مدتی گذشت و تغییر شیوه زندگی باعث شد تنها صبحانه و شام را کنار هم باشند. به مرور کار به جایی رسید که فقط برای صرف شام دور یک میز جمع شدیم و متاسفانه این روزها خیلی‌هایمان حتی وقت خوردن یک وعده شام دورهمی را هم نداریم. این در حالی است که متخصصان تغذیه روی غذا خوردن کنار یکدیگر و خوبی‌های این عادت دوست‌داشتنی، تاکید دارند. با این مقدمه و در آستانه شب یلدا که می‌تواند بهانه خوبی برای با هم بودن باشد، سراغ دکتر نسرین امیدوار، متخصص تغذیه و استاد انستیتو تحقیقات تغذیه کشور و دانشگاه علوم‌پزشکی شهیدبهشتی رفتیم تا بیشتر با خوبی‌های این عادت دیرینه آشنا شویم.
: شاید همه ما گمان کنیم غذا خوردن دور هم می‌تواند کاملا مثبت و مفید باشد، اما به نظر شما آیا می‌توان کارکردی منفی هم برای این دورهمی در نظر گرفت که قابل اصلاح باشد؟
بله، یکی از کارکردهای اجتماعی غذا خوردن یا جمع شدن کنار هم برای صرف یک نوشیدنی عصرانه مانند چای، می‌تواند جمع کردن افراد دور هم باشد؛ یعنی در موارد بسیار زیادی، ما سعی می‌کنیم به‌عنوان اعضای خانواده، از زمان مورد استفاده برای صرف وعده‌های غذایی کمک بگیریم تا تمام مشکلات پیش روی خود را با سایر اعضای خانواده‌مان در میان بگذاریم. این کار می‌تواند باعث ایجاد استرس و پریشانی روانی شود و غذا خوردن را سخت کند. این در حالی است که ما توصیه می‌کنیم در ساعات صرف وعده‌های اصلی غذایی، یا صحبت نکنیم یا حرف‌های آرامبخش و محبت‌آمیز به یکدیگر بزنیم تا زمان صرف غذا به یکی از لذت‌بخش‌ترین زمان‌های روزمان تبدیل شود و همه اعضای خانواده هم بی‌صبرانه منتظر فرارسیدن این زمان باشند. تعریف درباره وقایع خوشایند روزمره می‌تواند گزینه خوبی برای صحبت‌های هنگام غذا خوردن باشد. این در حالی است که اگر زمان صرف غذا،‌ تنها به زمانی برای ابراز دلخوری و شکایت یا ابراز اختلاف نظرها تبدیل شود، می‌تواند اعضای خانواده را از دورهمی‌های روزانه دلزده کند.
: به بهتر است کدام وعده غذایی را کنار یکدیگر باشیم؟
هر چند توصیه ما به صرف تمام وعده‌های غذایی کنار اعضای خانواده است اما شرایط اجتماعی و کاری این دوره و زمانه معمولا به ما اجازه چنین کاری را نمی‌دهد. از این رو، توصیه ما این است که حداقل یک وعده غذایی را کنار خانواده صرف کنید؛ حتی اگر این وعده غذایی، وعده صبحانه باشد. صرف یک صبحانه گرم و دورهمی می‌تواند آغاز روزی خوش و امیدوارکننده برای تمام اعضای خانواده باشد.
: آیا غذا خوردن کنار اعضای خانواده می‌تواند باعث اصلاح الگوهای غذایی هم بشود؟
هم بله، هم نه! این مساله به به رفتارهای غذایی پدر و مادر خانواده بستگی دارد. به عبارت ساده‌تر، اگر پدر و مادر به اندازه کافی هوشیار باشند و همیشه خوراکی‌های سالمی مانند غذاهای کم‌چرب، لبنیات، سبزی‌ها، سالادها و خوراکی‌های کم‌نمک را روی میز غذا بگذارند و خودشان هم با لذت این غذاها را میل کنند، به‌طور حتم باعث ایجاد الگوی غذایی مناسب و سالمی برای فرزندان خود می‌شوند و می‌توانند خیال خود را از داشتن فرزندانی بدغذا راحت کنند اما اگر خود پدر یا مادر از خوردن گروهی از مواد غذایی امتناع کنند یا عادت به صرف غذاهایی با ارزش تغذیه‌ای پایین و کالری بالا داشته باشند، این دورهمی‌ها می‌تواند فقط پرخوری و بدخوری را برای تمام اعضای خانواده در پی داشته باشد.
: توصیه شما به خانواده‌هایی که یکی-دو وعده غذا را با هم میل‌ می‌کنند، چیست؟
بهتر است افراد در این با هم غذا خوردن‌ها، سعی کنند عادت‌های غذایی یکدیگر را اصلاح کنند. مثلا دوغ را جایگزین نوشابه، سبزی را جایگزین دسرهای چرب و شیرین، سس‌های متشکل از روغن زیتون و سرکه را جایگزین سس‌های سالاد پرچرب یا انواع ادویه‌ها و چاشنی‌های ترش و خوش‌طعم را جایگزین نمک کنند.
: افرادی که رژیم غذایی لاغری دارند، چطور می‌توانند از صرف وعده‌های غذایی کنار اعضای خانواده لذت ببرند؟
این افراد بهتر است پرحجم‌ترین وعده رژیم خود را به وعده‌ای که کنار خانواده هستند، اختصاص بدهند و سایر وعده‌هایی که تنها هستند را کم‌حجم‌تر میل کنند. به‌علاوه، چنین افرادی می‌توانند از بودن کنار خانواده لذت ببرند و از رژیمشان هم پیروی کنند. مثلا به جای غذاهای حجیم،‌ سالاد بخورند یا از انواع سوپ‌ها و غذاهای کم‌کالری روی میز غذا استفاده کنند. به هر حال، ‌ما اصلا توصیه نمی‌کنیم که افرادی با رژیم‌های لاغری، غذای خود را انفرادی و به دور از خانواده میل کنند.
: شما چقدر به مصرف غذاهای مناسبتی برای روزهای خاص سال مانند شب یلدا یا شب عید اعتقاد دارید؟
به نکته خوبی اشاره کردید. یکی از کاربردهای غذا در سراسر جهان، حفظ آداب و رسوم و فرهنگ ملل است. ما باید به جای حذف غذاهای مناسبتی مانند فسنجان شب یلدا یا ماهی شب عید، دنبال فلسفه خوردن این غذاها باشیم تا بتوانیم فرهنگ سنتی‌مان را به نسل‌های بعدی هم منتقل کنیم.
: حرف آخر؟
فقط حواستان باشد که این غذاخوردن‌های دور هم باعث تشویق شما به پرخوری و عوارض ناشی از آن که همان اضافه وزن است، نشود. بنابراین حجم غذا را متناسب با تعداد اعضای خانواده در نظر بگیرید تا شرایط پرخوری برایتان به وجود نیاید.




مطالب مرتبط

دیدگاه کاربران

ارسال ديدگاه
نام :    ایمیل : 

عکس خوانده نمی شود کد امنیتی :      

کلیه حقوق این سایت متعلق به موسسه فرهنگی ابن‌سینای بزرگ می باشد. طراحی و اجرا توسط: هنر رسانه




ناحیه کاربری

آدرس ایمیل:
رمز عبور:
 
رمز عبورم را فراموش کرده‌ام

ثبت نام