0
0
        

1. متاسفانه خیلی از افرادی که نذری می‌دهند، گمان می‌کنند هرچه غذای آنها چرب‌تر یا خوش‌نمک‌تر باشد، بهتر است. این در حالی است که براساس آمارهای موجود، این روزها تعداد زیادی از ما ایرانی‌ها از بیماری‌هایی مانند فشار و چربی خون بالا رنج می‌بریم. به همین دلیل توصیه اکید ما به کم کردن نمک و چربی در غذاهای نذری است. ساده‌ترین ترفند برای این کار هم این است که سیب‌زمینی یا پیاز خردشده را قبل از سرخ کردن، داخل آبکش استیل بزرگی بریزید و آبکش را چند دقیقه داخل آب در حال جوش قرار بدهید. به این ترتیب، مدت زمان سرخ شدن سیب‌زمینی و پیاز و حجم روغن مورد نیاز برای سرخ کردن آنها، به شدت کم می‌شود.
2. برای اینکه برنج نذری‌تان، نرم‌تر و خوش‌خوراک‌تر شود، حتما آن را از چند ساعت قبل در آب و نمک خیس کنید. جالب است بدانید افزودن برگ‌بو به برنج خیس‌ کرده، می‌تواند طعم نذری شما را جذاب‌تر کند.
3. برای اینکه برنجتان شفته نشود، آن را کمی زنده‌تر بردارید و در عوض، هنگام پخت مقداری آب یا آب و روغن به آن اضافه کنید. به علاوه، اگر می‌خواهید دانه‌های برنج نرم‌تر شوند، کمی از آب خود برنجی که آبکش کرده‌اید را نگه دارید، با روغن مخلوط کنید، این مخلوط را گرم کنید و آن را روی برنجی که قرار است دم بکشد، بریزید.
4. اگر می‌خواهید برنج را با کره یا روغن سرو کنید، فقط روی آن آب جوش بریزید و روغن را از مرحله پخت، حذف کنید. زمانی هم که آب یا آب و روغن را به برنج اضافه کردید و در قابلمه را گذاشتید، چند دقیقه شعله را زیاد کنید تا آب بخار شود و این بخار، داخل برنج شما بپیچد. به این ترتیب، برنج نرم و خوش‌خوراک می‌شود. اگر برای چند دقیقه شعله را زیاد نکنید، برنج بخش‌های پایینی قابلمه، شفته خواهد شد. به علاوه، برای اینکه بخار به خوبی داخل برنج بپیچد و برنجتان خوب دم بکشد، حتما قبل از بستن در قابلمه چند سوراخ در قسمت‌های مختلف برنج، ایجاد کنید.
مصرف این غذا پیشنهاد می‌شود به:
شما می‌توانید برای کاهش نفخ این غذا و بهبود بافت آن، نخود خیس‌شده را در دستمال نخی مالش دهید تا پوست آن کنده شود. اگر به مغزها علاقه دارید و دوست دارید کالری این غذا را هم بالاتر ببرید، می‌توانید کمی خلال بادام و پسته هم در مراحل نهایی پخت به این خورش اضافه کنید. اگر طعم نخود را نمی‌پسندید، می‌توانید این غذا را با لپه هم درست کنید. طعم این غذا با گوشت گوسفندی چربی‌دار، بسیار عالی است اما اگر از بوی چربی خوشتان نمی‌آید یا به کلسترول خون مبتلا هستید، می‌توانید گوشت گوساله بدون چربی را جایگزین کنید.
سامان گلریز
مدرس آشپزی




مطالب مرتبط

دیدگاه کاربران

ارسال ديدگاه
نام :    ایمیل : 

عکس خوانده نمی شود کد امنیتی :      

کلیه حقوق این سایت متعلق به موسسه فرهنگی ابن‌سینای بزرگ می باشد. طراحی و اجرا توسط: هنر رسانه




ناحیه کاربری

آدرس ایمیل:
رمز عبور:
 
رمز عبورم را فراموش کرده‌ام

ثبت نام