0
0
        

آمارهای منتشرشده از سوی سازمان جهانی خواروبار و کشاورزی (فائو) نشان می‌دهد در حالی که میلیون‌ها انسان در جهان با مشکل گرسنگی دست و پنجه نرم می‌کنند، هر ساله بخش مهمی از تولید غذای جهان در زنجیره توزیع، برداشت و مصرف هدر می‌رود. آخرین برآوردهای سازمان خواروبار و کشاورزی سازمان‌ ملل، فائو، نشان می‌دهد که هر ‌سال ٣/١‌ میلیارد تن غذا در جهان هدر می‌رود. ایران هم با ٧/٢ ‌درصد کل دورریز غذای جهان، به عددی معادل ۳۵ ‌میلیون تن می‌رسد و به این ترتیب، در رتبه سوم جهان می‌ایستد. در آستانه روزجهانی غذا نگاهی انداخته‌ایم به آمارهای تلخی درباره دورریز موادغذایی. با ما همراه شوید.
هر سال ٣/١ میلیارد تن از مواد غذایی و محصولات کشاورزی تولیدی در جهان طی یک‌ سال از بین می‌رود که این رقم معادل تولید 28 درصد از کل زمین‌های کشاورزی است.
طبق گزارش‌های فائو، در جهانی که 900 میلیون نفر از جمعیت آن گرسنگی می‌کشند، یک‌سوم از مواد غذایی تولیدشده به‌وسیله انسان‌ها هدر می‌رود.
40 درصد از هدررفت موادغذایی در کشورهای صنعتی در بخش‌های انبار و مصرف اتفاق می‌افتد.
40 درصد از محل‌های دفن زباله به دورریز غذاها اختصاص دارد.
تخمین زده می‌شود که تولید این حجم از غذای هدررفته در هر سال متضمن کشت در 198میلیون کیلومترمربع از اراضی کشاورزی کره زمین (تقریبا معادل مساحت کشور مکزیک)، صرف 173میلیارد مترمکعب آب شیرین، مصرف 28 میلیون تن کود شیمیایی و تولید گازهای گلخانه‌ای به ‌میزان 3300 تا 5600 میلیون مترمکعب (معادل دی‌اکسیدکربن) است.
براساس این گزارش، ایران نیز از جمله کشورهایی است که هر سال درصد بالایی از مواد غذایی تولیدشده را هدر می‌دهد.
هر روز به ‌ازای هر نفر، 134 کیلوکالری غذا در ایران هدر می‌رود؛ یعنی سرانه هدررفت روزانه غذا در ایران 134 کیلوکالری است.
40 درصد از دورریز‌ غذا در کشورهای در‌حال‌توسعه در نتیجه نگهداری و انبار نامناسب آن است.
دورریز در آخرین مرحله برداشت برنج در کشورهای آسیایی بین 10 تا 25 درصد است.
برخی گزارش‌های غیررسمی نشان می‌دهد 35 درصد از محصولات کشاورزی تولیدی در ایران هدر می‌رود. بر این اساس، از 100میلیون تن محصول کشاورزی تولیدشده در کشور، 35 میلیون تن در طول هر سال دور ریخته می‌شود. این رقم معادل غذای 15 میلیون نفر است. در این زمینه می‌توان به 30 درصد ضایعات در نان، 30 درصد ضایعات در میوه‌ها و سبزیجات، 10 درصد ضایعات در برنج، 25 درصد ضایعات در خرما و 5 درصد در بقیه موارد اشاره کرد.
دورریز غذا در سطح مصرف‌کننده در کشورهای صنعتی 222 میلیون تن است که این میزان کم‌وبیش به همان اندازه تولید خالص غذا در کشورهای آفریقایی زیرصحرا (230 میلیون‌ تن) است.
سهم ایران از کل غذایی که هر سال در جهان هدر می‌رود 7/2 درصد اعلام شده است.
تنها 3 درصد از غذای دورریز جهان
در حال حاضر بازیافت می‌شود.
دست‌کم یک‌سوم تولید غذا برای مصارف انسانی در سطح جهانی هدررفته و از بین ‌می‌رود که این میزان نزدیک به 3/1 میلیارد تن در هر سال است.
12 درصد از مواد غذایی در مرحله برداشت در کشورهای ‌توسعه‌یافته هدر می‌رود.
25 درصد از هدررفت غذا در مرحله پیش از برداشت در کشورهای در حال‌توسعه اتفاق می‌افتد.
نزدیک به یک‌چهارم از تمام آبی که بشر از کره زمین می‌گیرد، در غذاهایی استفاده می‌شود که هیچ‌کسی آن را نمی‌خورد.
10 درصد از کل بودجه انرژی آمریکا صرف تبدیل مواد کشاورزی به مواد خوراکی مصرفی می‌شود.
10 درصد از تمامی تولید غلات، 5درصد از تولید ماهی و 4 درصد از تمامی تولیدات گوشتی در فرآیند تولید و بسته‌بندی از بین می‌رود.
برآوردها حاکی است نزدیک به یک‌سوم تمامی میوه‌های تازه و سبزیجات تولیدشده پیش از اینکه به دست مصرف‌کننده برسد، از میان می‌رود.
زیبا مغربی




مطالب مرتبط

دیدگاه کاربران

ارسال ديدگاه
نام :    ایمیل : 

عکس خوانده نمی شود کد امنیتی :      

کلیه حقوق این سایت متعلق به موسسه فرهنگی ابن‌سینای بزرگ می باشد. طراحی و اجرا توسط: هنر رسانه




ناحیه کاربری

آدرس ایمیل:
رمز عبور:
 
رمز عبورم را فراموش کرده‌ام

ثبت نام