0
0
        

ناخن‌ها اجسام سختی هستند که به‌صورت صفحات شفاف و محافظ سطح بالای مفصل انتهایی استخوان انگشت را می‌پوشانند و علاوه بر نقش حفاظتی باعث زیبایی دست‌ها و پاها می‌شوند. معمولا ضخامت آنها بین نیم تا سه‌چهارم میلی‌متر است و قابلیت انحنای کمی دارند. هر ناخن از سلول‌های اپیدرمی که کاملا شاخی شده‌اند، ساخته شده، یعنی در مورد ناخن سلول‌های سطح بیرونی پوست(که در پوست به آن اپیدرم می‌گوییم) به جای اینکه مثل سایر نقاط بدن بریزد، به یک ساختمان سخت و حفاظتی برای پوشاندن سطح بالای قسمت انتهایی انگشت تبدیل شده ‌است. از نظر ظاهری ناخن دارای 2 قسمت است؛ سطح ناخن که قابل دیدن است و قسمت ریشه ناخن که قابل‌مشاهده نیست. ناخن‌ها از قسمت زاینده یا ریشه به طرف لبه آزاد آن رشد می‌کنند. رشد ناخن در دست بیشتر و به‌طور طبیعی 3 میلی‌متر در ماه است و در ناخن پا معمولا کندتر و تقریبا 3/1 رشد ناخن دست است. رشد ناخن در مردان کمی بیشتر از زنان و در کودکان بیش از بزرگسال‌هاست. البته رشد ناخن در سن‌های بالا و دوران سالمندی کند می‌شود. در فصول گرم سال و دوران بارداری و هنگام ابتلا به بعضی بیماری‌ها، رشد ناخن افزایش می‌یابد. زمان بروز بیماری‌هایی که بدن تب می‌کند و فرد دچار سوء‌تغذیه می‌شود رشد ناخن کاهش می‌یابد. در ادامه، شما را با قسمت‌های مختلف ناخن آشنا می‌کنیم:
1) بخش زاینده ریشه: ریشه ناخن مهم‌ترین قسمت ناخن است و اگر سلول‌های آن به هر دلیلی آسیب ببینند باعث تغییراتی در صفحه ناخن می‌شوند. در این شرایط علاوه بر اینکه شکل، اندازه، ضخامت، قوام و رنگ ناخن تغییر می‌کند گاهی ناخن رشد نمی‌کند یا از بین می‌رود. ریشه ناخن بخش زنده ناخن است.
2) بستر ناخن: بستر ناخن در تغذیه عروقی ناخن نقش مهمی دارد و در واقع نوعی بستر عروقی است که صفحه ناخن روی آن قرار دارد. ممکن است ناخن، در اثر صدمه، ضربه، جراحت یا عفونت تغییر رنگ، شکل و ضخامت پیدا کند و از بستر خود جدا شود.
3) کوتیکول: لایه‌ای کم و بیش سخت‌تر و ضخیم‌تر از پوست است که سطح آزاد و انتهای پوست را در ناخن تشکیل می‌دهد و دنباله چین طرفین ناخن است.
4) ماهک ناخن: در شروع بستر ناخن قسمت هلالی به رنگ سفید (روشن‌تر از ناخن طبیعی) وجود دارد که آن را ماهک ناخن می‌نامند. این قسمت در ناخن‌های انگشت شست دست و پا واضح‌تر دیده می‌شود.
5) صفحه ناخن: صفحه ناخن در حقیقت روی بستر ناخن قرار گرفته و تا لبه آزاد ناخن را پوشانده است. این بخش از سلول‌های مرده تشکیل شده و کمترین میزان رطوبت را دارد. صفحه ناخن بزرگ‌ترین ساختمان ناخن است که از سلول‌های شاخی تشکیل شده و در تمام طول زندگی و حیات فرد رشد می‌کند و در اثر ضربه، جراحت یا ابتلا به برخی بیماری‌ها و عفونت‌ها و بالاخره استفاده بیش از حد از مواد پاک‌کننده و لاک و کاشت ناخن آسیب می‌بیند.




مطالب مرتبط

دیدگاه کاربران

ارسال ديدگاه
نام :    ایمیل : 

عکس خوانده نمی شود کد امنیتی :      

کلیه حقوق این سایت متعلق به موسسه فرهنگی ابن‌سینای بزرگ می باشد. طراحی و اجرا توسط: هنر رسانه




ناحیه کاربری

آدرس ایمیل:
رمز عبور:
 
رمز عبورم را فراموش کرده‌ام

ثبت نام