0
0
        

گرگرفتگی به خودی‌خود یک علامت طبیعی از یائسگی است اما همراه شدن آن با علایم دیگری مثل سردرد یا تهوع طبیعی نیست و باید در موردش با متخصص مشورت کرد
برخی علائم مانند گرگرفتگی، سردرد، ریزش مو و... در خانم‌ها، از 50سالگی به بعد بروز می‌کند و افراد بدون اینکه توجهی به علت آن داشته باشند، معمولا بیماری را به یائسگی نسبت می‌دهند. گاهی علائمی که بسیار شبیه نشانه‌های یائسگی است، در واقع نشانه ابتلا به بیماری‌های جدی است که با علائم یائسگی اشتباه گرفته می‌‌شود. با برخی از این علائم آشنا شوید تا بدانید کدام یک از نشانه‌هایی که احتمالا در شما بروز کرده، طبیعی و مربوط به یائسگی است و کدام یک ارتباطی به این دوره از زندگی ندارد و می‌تواند نشانه ابتلا به بیماری دیگری باشد که باید آن را جدی گرفت.
گرگرفتگی و سردرد: این حالت یکی از شایع‌ترین علائم مربوط به یائسگی است که با کاهش ترشح استروژن بین 45 تا 55 سالگی آغاز می‌‌شود. تخمدان‌های زنان با رسیدن به سن یائسگی به مرور هورمون کمتری ترشح می‌کنند و این کمبود هورمون عامل گرگرفتگی است. این حالت معمولا 2 تا 3 سال بعد از ختم دوره‌های ماهانه از بین می‌رود اما گاهی سال‌ها ادامه می‌یابد. خانم‌هایی که دچار گرگرفتگی و تعریق شبانه‌اند از احساس گرمای شدید در صورت و گردن شکایت دارند که با تعریق و افزایش ضربان قلب و قرمزی صورت همراه می‌‌شود. البته این حالت 2 تا 3 دقیقه ادامه دارد و بعد از آن رفع می‌‌شود. گرگرفتگی گاهی سبب تغییرات ریتم قلبی هم می‌‌شود و ممکن است خانم از تپش قلب و تنگی نفس شکایت کند.
گرگرفتگی به خودی‌خود یک علامت طبیعی از یائسگی است اما همراه شدن آن با دیگر علائم مثل سردرد یا حالت تهوع طبیعی نیست و باید در مورد آن با متخصص مشورت کرد.
خستگی: زنان یائسه معمولا از خستگی و ضعف جسمانی بعد از انجام کوچک‌ترین کارها گله دارند. دلیل این مساله باز هم به هورمون استروژن بازمی‌گردد. افزایش این هورمون در بدن باعث بروز حس اضطراب و بی‌خوابی می‌‌شود و توقف ترشح آن در یائسگی عامل ضعف جسمی و کاهش قدرت بدنی است. با این حال بهتر است با مشاهده این علامت با متخصص مشورت کنید زیرا از 50 سالگی به بعد اختلالات غده تیرویید و کم‌کاری آن هم می‌تواند با ضعف بدنی همراه باشد.
قطع خونریزی ماهانه: یائسگی در زنان با تغییراتی در چرخه عادت ماهانه همراه است. گاهی میزان خونریزی کم و گاهی برعکس شدید می‌‌شود. البته شدید بودن خونریزی می‌تواند در عین حال که طبیعی است، گاهی نشانه برخی بیماری‌های زمینه‌ای باشد و لازم است در این رابطه با متخصص مشورت کنید.
کاهش میل جنسی: با ورود به یائسگی تخمدان‌ها استروژن کمتری تولید می‌کنند و میزان ترشحات واژن کاهش می‌یابد. حساس شدن بافت واژن در دوران یائسگی، کاهش میل جنسی و درد، هنگام مقاربت کاملا طبیعی است. معمولا این موارد تنها در 25 درصد زنان معضل می‌‌شود به‌طوری که به دارودرمانی نیاز پیدا می‌کنند. در سایر خانم‌ها معمولا افزایش زمان پیش زمینه‌های جنسی، مثل نوازش و بوسه برای تحریک شدن و استفاده از ژل‌های آمیزشی می‌تواند مساله را رفع کند.
رشد موی زائد در صورت: موهای زائد صورت در دوران یائسگی ضخیم‌تر و پرتر می‌‌شود. دلیل این مساله تغییرات هورمونی در دوران یائسگی است. برای اصلاح کافی است کمبود استروژن و سایر هورمون‌هایی که از تخمدان‌ها و غدد فوق‌کلیوی ترشح می‌‌شود، جبران شود.
ریزش موی شدید: ریزش مو در حد متوسط از علائم طبیعی یائسگی است. موهای ناحیه شرمگاه به مرور کاملا ناپدید می‌‌شود و دلیل آن تغییرات هورمونی و کاهش میزان استروژن است. در صورتی که ریزش مو شدید باشد، لازم است با متخصص مشورت کنید زیرا گاهی وجود تومورهای فوق‌کلیوی می‌تواند عامل ریزش قابل‌توجه موها باشد.
بی‌خوابی‌های شبانه: بسیاری از خانم‌ها از اختلالات خواب و برخاستن‌های شبانه گله دارند. متاسفانه این مساله آزاردهنده کاملا طبیعی است. یائسگی باعث تغییرات هورمونی می‌‌شود که عامل بروز اختلالات خواب است. در صورتی که برای این خانم‌ها استروژن تجویز شود، اختلالات خواب رفع خواهد شد.
بی‌حوصلگی و افسردگی: میل به گریستن، بی‌حوصلگی و اضطراب در خانم‌های یائسه دیده می‌شود. هورمون‌های زنانه و به‌ویژه استروژن خلق و خو را تنظیم می‌کنند. بعد از یائسگی در برخی خانم‌ها به هم خوردن تعادل هورمون‌ها باعث تغییرات خلقی می‌‌شود که گاهی با تپش قلب، عرق کردن، غش، تهوع و درد قفسه سینه همراه است. ضعف حافظه و کاهش توانایی تمرکز هم از دیگر علائم همراه یائسگی است. دلیل این تغییرات، کاهش میزان استروژن است که بر کارکرد سلول‌های عصبی مغزی اثر منفی می‌گذارد. در صورتی که بیش از حد احساس خستگی می‌کنید، از همه چیز بریده‌اید، نمی‌توانید به راحتی بخوابید و از عهده کارهای روزمره برنمی‌آیید، ممکن است دچار افسردگی شده‌ باشید که تنها مربوط به یائسگی نیست و باید در مورد با آن با متخصص مشورت کنید.
عفونت‌های ادراری: در دوران یائسگی ابتلا به عفونت‌های مجاری ادراری شایع است. برخی زنان حتی دچار بی‌اختیاری ادرار و ریزش آن حین انجام برخی کارها از جمله سرفه یا خنده می‌شوند. برخی خانم‌ها هم نیاز مکرر به ادرار کردن دارند. این مسائل کاملا طبیعی است. با این حال با مشاهده این نوع علائم بهتر است با متخصص مشورت کنید تا تمرین‌ها و داروهای لازم را تجویز و در صورت وجود مشکل زمینه‌ای آن را درمان کند.
منبع: medisite
ترجمه:سمیه مقصودعلی




مطالب مرتبط

دیدگاه کاربران

ارسال ديدگاه
نام :    ایمیل : 

عکس خوانده نمی شود کد امنیتی :      

کلیه حقوق این سایت متعلق به موسسه فرهنگی ابن‌سینای بزرگ می باشد. طراحی و اجرا توسط: هنر رسانه




ناحیه کاربری

آدرس ایمیل:
رمز عبور:
 
رمز عبورم را فراموش کرده‌ام

ثبت نام