0
0
        

گرچه کاهش وزن اغلب برای رسیدن به تناسب اندام و پیشگیری از بیماری‌ها توصیه می‌شود اما گاهی نیز می‌تواند یک اقدام درمانی باشد. مشکلاتی مانند کبد چرب، فشار خون بالا و دیابت با کاهش وزن به خوبی کنترل می‌شوند. مهمان این هفته «میزگرد تغذیه» احمد علیزاده امیری، جوان 29 ساله ساکن تهران است که به توصیه پزشک، برای درمان کبد چرب و فشار خون بالایش 16 کیلوگرم وزن کم کرده و توانسته طی 3 ماه وزنش را از 96 به 80 کیلوگرم و شاخص توده بدنی‌ا‌‌ش را از
33 به 28 یعنی از محدوده چاقی به محدوده اضافه وزن برساند. برنامه کاهش وزن ایشان همچنان ادامه دارد و برای رسیدن به وزن مطلوب باید باز هم وزنشان را کاهش دهند اما از آنجا که همین مقدار کاهش وزن باعث برطرف شدن مشکلات جسمی‌شان شده، تصمیم گرفته‌اند تجربه‌‌شان را به اطلاع دیگران برسانند.
احمد علیزاده که به توصیه پزشکش برای درمان کبد چرب و پرفشاری خون وزن کم کرده، می‌گوید:
از کاهش وزن ناامید شده بودم
: چه شد که چاق شدید؟
من از کودکی استعداد چاقی داشتم و هر وقت مراعات نمی‌کردم سریع چاق می‌شدم. در سال‌های اخیر هم در اثر پرخوری و رعایت نکردن برنامه غذایی سالم دچار اضافه وزن و چاقی شده بودم.
: چاقی اذیتتان نمی‌کرد؟ در اثر چاقی مشکل و بیماری خاصی برایتان ایجاد شده بود؟
بله، بعد از یک سونوگرافی به تشخیص متخصص داخلی متوجه شدم به کبد چرب مبتلا هستم. فشار خون ارثی هم دارم و از 17 سالگی فشار خونم بالا و در محدوده 14 روی 9 بود.
: چه شد که تصمیم گرفتید وزن کم کنید؟
پزشک به من توصیه کرد برای کنترل فشار خون و درمان کبد چرب وزن کم کنم و همین موضوع باعث شد تصمیم به کاهش وزن بگیرم.
: چطور این کار را انجام دادید؟
با مراجعه به متخصص تغذیه برنامه غذایی مناسب دریافت و با رعایت رژیم غذایی، طی 3 ماه 16 کیلوگرم وزن کم کردم.
: با کاهش وزن مشکل کبد چربتان برطرف و فشار خونتان کنترل شد؟
بله، فشار خونم کنترل شده و به محدوده طبیعی 12 روی 8 رسیده اما برای بررسی وضعیت کبدم هنوز آزمایش و سونوگرافی جدید نداده‌ام.
: در حال حاضر به وزن مناسب رسیده‌اید یا همچنان قصد کاهش وزن دارید؟
حدود 8 کیلوگرم تا وزن ایده‌آلم فاصله دارم.
: برای کاهش وزن از قرص یا دارو هم استفاده کردید؟
متخصص تغذیه مکمل و داروی گیاهی برایم تجویز کرده‌اند که استفاده می‌کنم.
: ورزش و فعالیت بدنی چقدر در کاهش وزنتان موثر بود؟
به‌دلیل مشغله کاری، فرصت زیادی برای ورزش‌کردن ندارم اما هر روز حدود نیم ساعت نرمش می‌کنم.
: وقتی چاق بودید یک روزتان را چطور می‌گذراندید و حالا چطور؟
آن زمان بیشتر وقت‌ها کسل و تندخو بودم اما بعد از اینکه وزن کم کردم این حالت‌ها از بین رفتند.
: در یک روز چه غذاهایی می‌خورید؟
صبحانه 3 کف دست نان، 2 قاشق مرباخوری پنیر، یک عدد خیار، نصف گوجه‌فرنگی همراه یک لیوان چای، میان‌وعده صبح یک عدد خیار، مقداری ساقه کرفس، یک لیوان چای همراه یک عدد خرما، ناهار 6 قاشق برنج، 4 قاشق خورش، ماست و خیار همراه یک بشقاب پر سالاد، میان‌وعده عصر یک لیوان چای، یک عدد سیب، یک عدد هویج، یک عدد خیار و در صورت ضعف کردن، 10 عدد بادام یا پسته، شام یک بشقاب پر سالاد، 10 قاشق سوپ یا نصف سینه مرغ و قبل از خواب یک عدد سیب همراه یک عدد خیار و هویج و یک لیوان چای سبز با خرما می‌خورم.
: چطور اشتهایتان را کنترل می‌کنید؟
کنترل اشتها در روزهای اول مشکل بود اما بعد عادت کردم. البته کمی هم باید جلوی خود را گرفت.
: کاهش وزن مشکلی برایتان ایجاد نکرد؟
نه، خدا را شکر مشکلی ندارم.
: فکر می‌کردید به این وزن برسید؟
هرگز! تقریبا 10 سال است دچار چاقی هستم و در این مدت بارها برای کاهش وزن اقدام کردم اما موفق نمی‌شدم و نمی‌توانستم وزن کم کنم. هر بار بعد از مدتی برنامه کاهش وزن را رها می‌کردم و وزنم حتی بیشتر از قبل بالا می‌رفت. همین تجربه‌های ناموفق سبب شده بود از کاهش وزن ناامید شوم و فکر کنم نمی‌توانم به وزن مطلوب برسم.
: حالا که 16 کیلوگرم سبک‌تر شده‌اید چه احساسی دارید؟
خیلی راحت‌تر هستم و احساس شادابی می‌کنم.




مطالب مرتبط

دیدگاه کاربران

ارسال ديدگاه
نام :    ایمیل : 

عکس خوانده نمی شود کد امنیتی :      

کلیه حقوق این سایت متعلق به موسسه فرهنگی ابن‌سینای بزرگ می باشد. طراحی و اجرا توسط: هنر رسانه




ناحیه کاربری

آدرس ایمیل:
رمز عبور:
 
رمز عبورم را فراموش کرده‌ام

ثبت نام