0
0
        

برای نخستین ‌بار، آمار مرگ و میر کودکان 5 سال و کمتر، در طول 25 سال گذشته بیش از 50 درصد کاهش داشته و از 7/12 میلیون مورد در سال 1990 به 9/5 میلیون مورد در سال 2015 رسیده است اما در حالی که این پیشرفت قابل‌توجه بوده، کاهش 53 درصدی در مرگ و میر کودکان به مراتب کمتر از هدف توسعه هزاره است زیرا کشورها موافقت کرده بودند مرگ و میر کودکان را در فاصله سال‌های 1990 و 2015، تا دوسوم کاهش دهند. روزانه، حدود 16 هزار کودک زیر
5 سال می‌میرند که بیشتر آنها ناشی از بیماری‌های قابل پیشگیری یا قابل درمان هستند. معاون مدیر اجرایی یونیسف می‌گوید: «از سال 2000، بسیاری از کشورها میزان کاهش را در مرگ‌ومیر کودکان 5 سال و کمتر، 3 برابر کرده‌اند و ما باید به این پیشرفت ایجاد شده، اذعان کنیم اما هنوز کودکان زیادی، پیش از برگزاری جشن تولد 5 سالگی خود، در اثر بیماری‌های قابل‌پیشگیری می‌میرند بنابراین لازم است تلاش‌های موجود برای کارهایی که می‌‌دانیم چه هستند، دوچندان شوند.» کاهش در مرگ و میر کودکان، با تمرکز بر نواحی‌ای که بیشترین سطح مرگ و میر را دارند مانند کشورهای جنوب صحرای آفریقا و جنوب آسیا و خصوصا بر نوزادان می‌تواند سریع‌تر هم شود. حدود 50‌ درصد مرگ‌های جهانی میان کودکان زیر 5 سال کشورهای جنوب صحرای آفریقا و 30 درصد این مرگ‌ها در کودکان جنوب آسیا دیده می‌شوند. تقریبا 45 درصد مرگ‌های کودکان زیر 5 سال، در 28 روز ابتدایی زندگی آنها رخ می‌دهد.
1 میلیون نوزاد در همان روز تولد فوت می‌کنند و نزدیک به 2 میلیون نوزاد نیز هفته اول پس از تولد می‌میرند. از علل اصلی مرگ و میر در این گروه سنی می‌توان به عوارض حین زایمان، تولد زودرس، پنومونی، اسهال و مالاریا اشاره کرد. علت اصلی دیگر که به دنبال این موارد می‌آید، سوء‌تغذیه است. معاون مدیرکل سازمان جهانی بهداشت معتقد است: «کیفیت مراقبت حوالی زمان تولد، شامل گام‌های ساده و مقرون به صرفه، مانند اطمینان از تماس پوستی زودهنگام، تغذیه منحصر به‌فرد با شیر مادر و مراقبت بیشتر از نوزادان کوچک و بیمار، می‌تواند سالانه جان‌های زیادی را نجات دهد.»
این گزارش می‌افزاید هنوز خطر مرگ کودک قبل از رسیدن به سن 5 سالگی، در سراسر دنیا بسیار متغیر است؛ از 1 مورد در هر 147 نوزاد زنده در کشورهای با درآمد بالا تا 1 مورد در هر 12 نوزاد زنده در کشورهای آفریقایی کم‌درآمد.




مطالب مرتبط

دیدگاه کاربران

ارسال ديدگاه
نام :    ایمیل : 

عکس خوانده نمی شود کد امنیتی :      

کلیه حقوق این سایت متعلق به موسسه فرهنگی ابن‌سینای بزرگ می باشد. طراحی و اجرا توسط: هنر رسانه




ناحیه کاربری

آدرس ایمیل:
رمز عبور:
 
رمز عبورم را فراموش کرده‌ام

ثبت نام