0
0
        

     کم‌کم به شب‌های قدر نزدیک می‌شویم و لازمه حضور در این شب‌های معنوی، هوشیاری لازم و بیدار ماندن شبانه است.


     یکی از توصیه‌های تغذیه‌ای برای بهره‌مندی از این شب‌ها، این است که افراد در وعده افطار و از افطار تا زمانی که قصد بیدار ماندن دارند، از مصرف خوراکی‌های خواب‌آور پرهیز کنند و در عوض، خوراکی‌های نشاط‌آور و هوشیارکننده را در برنامه غذایی‌شان بگنجانند. مثلا شیر گرم یا سایر محصولات لبنی با افزایش ترشح سروتونین، حس خواب‌آلودگی را در فرد تشدید می‌کنند.


     به ‌جای لبنیات، می‌توان از میوه‌ها و آبمیوه‌های تازه و طبیعی که سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها و ویتامین‌ها هستند و حس تازگی در بدن ایجاد می‌کنند، کمک گرفت تا در این شب‌ها بتوان بدون دغدغه بیدار ماند.


     کره بادام‌زمینی و نان‌های سبوس‌دار هم می‌توانند گزینه خوبی برای افطار یا شام شب‌های قدر باشند تا ما را پرانرژی و بیدار نگه دارند. این در حالی است که مصرف غذاهای چرب و سنگین، ما را خواب‌آلود و خسته می‌کنند.


     خوراکی‌های کافئین‌دار از دیگر محصولاتی هستند که می‌توانند باعث افزایش هوشیاری شوند. از این رو، می‌توان مقداری شکلات تلخ، قهوه یا پودر قهوه فوی و حتی چای را هم به‌عنوان میان‌وعده در فاصله افطار تا سحر برای رفع حس خستگی و خواب‌آلودگی شبانه مصرف کرد، در حالی که خوراکی‌های شیرینی مانند کیک و کلوچه و عسل طبیعی باعث ایجاد حس خواب‌آلودگی می‌شوند و بهتر است افرادی که قصد شب‌زنده‌داری دارند در شب‌های قدر آنها را مصرف نکنند. ماهی‌های چرب یا روغن زیتون هم سرشار از امگا3 هستند و اگر با برنج قهوه‌ای یا نان سبوس‌دار مصرف شوند، می‌توانند به افزایش هوشیاری در این شب‌ها کمک بزرگی کنند.

دکتر سیدعلی کشاورز
استاد دانشگاه علوم‌پزشکی تهران




مطالب مرتبط

دیدگاه کاربران

ارسال ديدگاه
نام :    ایمیل : 

عکس خوانده نمی شود کد امنیتی :      

کلیه حقوق این سایت متعلق به موسسه فرهنگی ابن‌سینای بزرگ می باشد. طراحی و اجرا توسط: هنر رسانه




ناحیه کاربری

آدرس ایمیل:
رمز عبور:
 
رمز عبورم را فراموش کرده‌ام

ثبت نام