0
0
        

     سازمان غذا و داروی آمریکا به تازگی از تولید‌کنندگان مواد غذایی و رستوران‌ها خواسته میزان نمک مصرفی را در غذاهای خود به یک‌سوم میزان فعلی کاهش دهند. از نظر این سازمان این اقدام کمک خواهد کرد سالانه هزاران نفر از ابتلا به بیماری پرفشاری خون نجات پیدا کنند.


     امروزه مصرف نمک اغلب آمریکایی‌ها بیش از حد مجاز است و 90 درصد مردم این کشور روزانه سدیم بیش از حد وارد بدن خود می‌کنند. این آمار روشن می‌کند چرا از هر 3 آمریکایی 1 نفر به بیماری پرفشاری خون مبتلاست. متاسفانه جدیدترین آمار منتشرشده از سوی سازمان غذا و داروی آمریکا حاکی است تنها نیمی از بیماران مبتلا به پرفشاری خون، فشارخون خود را تحت‌کنترل دارند.


     حذف نمکدان از سر سفره به تنهایی، از ابتلا به فشارخون پیشگیری نمی‌کند زیرا امروزه حدود نیمی از مواد غذایی مصرفی مردم به صورت آماده از بیرون از منزل تهیه می‌شود و بیشترین مقدار نمکی که روزانه وارد بدن مصرف‌کنندگان می‌شود از طریق همین مواد است. توماس فرایدن، مدیر مرکز پیشگیری و کنترل بیماری‌های آمریکا (CDC) در سرمقاله‌ای که در مجله جاما به چاپ رسیده، می‌نویسد: «تنها 12 درصد کاهش در میانگین مصرف سدیم آمریکایی‌ها می‌تواند از وقوع سالانه 32 هزار حمله قلبی و 20 هزار سکته مغزی پیشگیری کند. روزانه بیش از هزار آمریکایی در اثر فشارخون بالا جان خود را از دست می‌دهند.»


     سازمان غذا و داروی آمریکا توصیه می‌کند هر فرد روزانه حداکثر 2/3 گرم سدیم، یعنی یک قاشق چایخوری نمک مصرف کند اما انجمن قلب آمریکا حتی مقدار نمک کمتری را توصیه می‌کند، یعنی حدودا 1/5 گرم سدیم در روز.


     بسیاری از غذاهای مصرفی روزمره ما بیش از حد شور هستند. مثلا یک وعده مرغ سوخاری که به‌عنوان شام در رستوران می‌خوریم به اندازه نیاز یک روز کامل بدن ما نمک در خود دارد. با این وجود برخی کارشناسان بر این باورند ارتباط میان مصرف نمک و بیماری‌های قلبی شاید به حدی که سازمان غذا و داروی آمریکا بر آن اصرار دارد، نباشد. استیون نیسن، رئیس دپارتمان طب قلب و عروق در کلینیک کلیولند می‌گوید: «هرچند کاهش مصرف نمک و افزایش فیبر دریافتی می‌تواند باعث کاهش فشارخون در بیماران مبتلا به پرفشاری خون شود، اما این تغییرات در رژیم غذایی ممکن است کمکی به افراد سالم با فشارخون طبیعی نکند.»


     یک پژوهش بزرگ که حدود 3 هزار و 700 فرد سالم را به مدت 8 سال تحت‌نظر قرار داده بود و نتایج آن در سال 2011 در مجله جاما به چاپ رسید، نشان داد مصرف کمتر سدیم با ابتلای کمتر افراد به بیماری قلبی- عروقی ارتباط دارد.




مطالب مرتبط

دیدگاه کاربران

ارسال ديدگاه
نام :    ایمیل : 

عکس خوانده نمی شود کد امنیتی :      

کلیه حقوق این سایت متعلق به موسسه فرهنگی ابن‌سینای بزرگ می باشد. طراحی و اجرا توسط: هنر رسانه




ناحیه کاربری

آدرس ایمیل:
رمز عبور:
 
رمز عبورم را فراموش کرده‌ام

ثبت نام