0
0

     سلولیت به چاقی‌های موضعی گفته می‌شود که به‌دلیل تفاوت‌های هورمونی و ساختار فیزیولوژیک بدن، در خانم‌ها شایع‌تر است. محل شایع سلولیت باسن، کناره‌های ران و پهلو و بازو است و دلیل اصلی بروز آن تغذیه نامناسب و مصرف غذاهای فست‌فود و پرکالری و بی‌تحرکی است که باعث رسوب چربی در این نواحی می‌شود و در موارد شدید تناسب‌اندام را به هم می‌ریزد و فرد را به سمت درمان می‌کشاند. با اصلاح شیوه زندگی به سادگی می‌توان جلوی بروز سلولیت را گرفت، گرچه دیده شده در افراد لاغر هم به دلایل ژنتیکی سلولیت بروز می‌کند. اگر شما هم با این مشکل روبرو شده‌اید و دنبال درمان اساسی می‌گردید، این مطلب را بخوانید:


روش‌های تهاجمی موثرند؟
     از نظر درمانی، روش‌های مختلفی برای رفع سلولیت وجود دارد. یکی از آنها روش‌های تهاجمی شامل لیپوساکشن، لیپولیزر و جت‌ویو است. در عمل لیپوساکشن مایعی که حالت بی‌حسی ایجاد می‌کند را به محل درگیر، تزریق می‌کنند. بعد از مدتی با میله‌هایی که لبه‌های نازک و گردی دارد که آسیب‌رسان نیست، چربی‌هایی را که در محلول شل شده به کمک دستگاه‌های مکنده خارج می‌کنند. این روش از قدیمی‌ترین روش‌ها و کمی سخت است و با خونریزی کمی همراه خواهد بود. از چربی گرفته‌شده در این روش برای تزریق مجدد به مناطق دارای شیار و چروک مثل خط خنده یا درمان لاغری موضعی هم می‌توان استفاده کرد. روش جدیدتر شامل لیپولیزر است که در آن چربی را با لیزر می‌سوزانند و با لوله‌ای به بیرون هدایت می‌کنند. در این روش متخصص باید مهارت خاصی داشته داشته باشد زیرا لیزر چربی را سریع می‌سوزاند و کمی تعلل و کوچک‌ترین ناهمگونی سبب ناصافی در ناحیه می‌شود که گرچه ممکن است وضعیت بیمار را از قبل از عمل بهتر کند اما به هر حال تا حدودی عدم تقارن پیش‌آمده تناسب را به هم می‌ریزد. در ضمن از چربی استخراج‌شده به این روش نمی‌توان برای تزریق مجدد استفاده کرد.


     روش تهاجمی سوم استفاده از جریان آب است. در این روش که سریع‌تر از 2 روش قبلی انجام می‌شود، میزان آسیب به بافت‌های سالم بدن کمتر است و در مجموع روش قابل‌پیشنهادی است اما نمی‌توان از آن در مناطق گسترده استفاده کرد و مناسب مناطق محدودتر است. در این روش چربی‌ای که گرفته می‌شود، قابل‌تزریق است و می‌توان آن را در چین اطراف دهان یا مناطقی که لاغری موضعی دارد، تزریق کرد.


به مدل‌سازی می‌شود اعتماد کرد؟
     این روش‌ها به نسبت روش‌های تهاجمی کارایی کمتری دارند و سلولیت را در مناطق وسیع درمان نمی‌کنند اما برای مناطق محدود مناسب هستند. از جمله مزایای این روش‌ها این است که خونریزی ایجاد نمی‌کنند و بیمار نیازی به استراحت بعد از آن ندارد. در این روش‌ها، معمولا سایز بیمار و اندازه دور شکم کم می‌شود ولی وزن تغییری نمی‌کند زیرا چربی تنها جابجا می‌شود ولی بیرون کشیده نمی‌شود. به این روش‌ها اصطلاحا مدل‌سازی گفته می‌شود. یعنی پزشک به بدن شکل می‌دهد اما چربی از بدن بیرون نمی‌آید.


     • کرایو لیپولیز: از جمله این روش‌هاست که در آن از حساسیت چربی به سرمای شدید استفاده می‌شود. در این روش بافت چربی به کمک سرما تخریب می‌شود تا فضای کمتری اشغال کند. اشکال این روش این است که سرما ممکن است به پوست رویی هم آسیب برساند بنابراین به مهارت زیاد پزشک نیاز دارد.


     • لیپوماتیک: روش دیگری است که در آن از امواج لرزشی برای تخریب بافت چربی استفاده می‌شود. با مرگ سلول‌های چربی، حجم سلولیت و چربی موضعی کم می‌شود. استفاده از امواج صوتی نیز روش مناسبی است. در این روش از امواجی به نام شاک‌ویو که در دستگاه‌های سنگ‌شکن برای شکستن سنگ کلیه مصرف دارد، استفاده می‌کنند. بررسی‌ها نشان می‌دهد افرادی که از این دستگاه برای دفع سنگ استفاده می‌کنند در مناطق مورد مصرف دچار لاغری موضعی می‌شوند.


کدام روش را انتخاب کنیم؟
     معمولا پزشک با مشاهده بیمار و ارزیابی وسعت سلولیت و سن بیمار توصیه می‌کند از چه روشی استفاده شود. گاهی نیز پزشک با توجه به دستگاه و تجهیزاتی که دارد به بیمار روشی را پیشنهاد می‌دهد اما بهترین و کارآمدترین روش رفع سلولیت همان لیپوساکشن دستی و سنتی است. برای مناطق کوچک و محدود هم می‌توان از واترجت یا همان روش جریان آب استفاده کرد زیرا بعد از آن بیمار سریع به فعالیت روزانه خود برمی‌گردد و مدت نقاهت کوتاه‌تری دارد. اگر بیمار تمایلی به جراحی و روش‌های تهاجمی نداشته باشد، لیپوماتیک و شاک‌ویو بدون خونریزی و بی‌حسی در تغییر اندازه دور شکم موثرند اما به اندازه جراحی تاثیرگذار نیستند.


3 باور نادرست درباره سلولیت
     1) تنها افراد مبتلا به اضافه وزن سلولیت دارند: این باور نادرست است. نگاهی به آمارها نشان می‌دهد از هر 10 زن 9 نفر دچار سلولیت هستند و این موضوع ارتباطی به چاقی یا لاغری آنها ندارد.


     2) افزایش بافت چربی مسبب بروز سلولیت است: تجمع چربی احتمال بروز سلولیت را افزایش می‌دهد اما چربی به تنهایی مسوول بروز سلولیت نیست. سلول‌های چربی اشباع‌شده حاوی سمومی هستند که بر گردش خون زیرپوستی اثر منفی می‌گذارند و سبب ایجاد فرورفتگی و برآمدگی‌های روی پوست می‌شوند.


     3) با کاهش وزن سلولیت رفع می‌شود: با کاهش وزن میزان بافت چربی کاهش می‌یابد اما برای از بین بردن علائم ظاهری سلولیت روی پوست باید همزمان با ورزش به تقویت بافت عضلانی کمک کرد.

دکتر سیدمسعود داوودی
متخصص پوست و عضو هیئت‌علمی دانشگاه بقیه‌ا...(عج)




مطالب مرتبط

دیدگاه کاربران

ارسال ديدگاه
نام :    ایمیل : 

عکس خوانده نمی شود کد امنیتی :      

کلیه حقوق این سایت متعلق به موسسه فرهنگی ابن‌سینای بزرگ می باشد. طراحی و اجرا توسط: هنر رسانه




ناحیه کاربری

آدرس ایمیل:
رمز عبور:
 
رمز عبورم را فراموش کرده‌ام

ثبت نام