0
0
        

     روزه‌داری برای افرادی که در کنترل قندخون‌شان مشکل دارند، می‌تواند بسیار خطرناک باشد، بنابراین افراد دیابتی تنها با تایید فوق‌تخصص غدد یا متخصص داخلی مجاز به روزه‌داری هستند که در این صورت نیز باید تحت‌نظر متخصص تغذیه روزه بگیرند تا دچار حمله هیپوگلیسمی و کمای دیابتی نشوند:


     1) تعداد وعده‌ها را افزایش و حجم هر وعده را کاهش دهید: افراد دیابتی مجاز به روزه‌داری باید به جای مصرف 2 وعده افطار و سحر، کل سهم خوراکی روزانه‌شان را در چند وعده و میان‌وعده تقسیم و در فواصل معین مصرف کنند. همچنین از هر گروه مواد غذایی فقط مجاز به مصرف انواع خاصی از آنها هستند؛ برای مثال از گروه کربوهیدرات‌ها باید مصرف قندهای ساده یا ترکیبات خوراکی حاوی گلوکز و فروکتوز را به حداقل برسانند. برخلاف افراد عادی که در ماه رمضان مصرف شیرینی و چربی‌ را افزایش می‌دهند، بیماران دیابتی این اجازه را ندارند. پروتئین‌ها و گوشت‌های مصرفی آنها نیز باید با حداقل مقدار چربی باشد. همچنین چربی مورد نیاز روزانه باید معمولا از روغن‌های مایع گیاهی باشد و میزان مصرف چربی‌های اشباع باید به حداقل و ترجیحا صفر برسد. مصرف مواد غذایی فرآوری‌شده یا خوراکی‌هایی که چند نوبت گرم و سرد شده‌اند هم برای بیماران دیابتی توصیه نمی‌شود.


     2) به جای چای و قهوه، آب بنوشید: مهم‌ترین نوشیدنی برای افراد دیابتی آب است که باید در فواصل بین وعده‌ها و میان‌وعده‌ها مصرف شود. این افراد باید خیلی بیشتر از دیگران به کم‌آبی و اختلالات آب و الکترولیت اهمیت دهند. به همین دلیل مصرف چای، قهوه و نسکافه باید برای آنها به شدت کنترل‌شده باشد. توصیه دیگر اینکه، دیابتی‌ها باید با هر وعده یا میان‌وعده غذایی از سبزی‌ها، صیفی‌ها و میوه‌های تازه و کامل (نه آبمیوه) استفاده کنند.


     3) به جای زولبیا و بامیه، کشمش و خرما بخورید: زولبیا و بامیه نه‌تنها حاوی حجم بالایی از قندهای ساده هستند بلکه با مقدار زیادی روغن سرخ می‌شوند، بنابراین چه برای افراد سالم و چه افراد دیابتی انتخاب مناسبی نیستند. با این حال، مصرف میزان بسیار کم و هر از گاهی آنها بعد از وعده افطار یا شام معمولا مشکل‌ساز نیست، اما بعضی از افراد دیابتی با توجه به شرایط کنترل قندخونشان اصلا مجاز به مصرف این خوراکی‌ها نیستند. این بیماران در عوض می‌توانند برای تامین قندخون‌ خود از میزان بسیار کم قندهای طبیعی مثل خرما، انجیر، کشمش، توت یا دیگر میوه‌های خیلی شیرین استفاده کنند. دیابتی‌ها همچنین می‌توانند روزه‌شان را با مقداری آب یا شیر گرم کم‌چرب همراه 1 یا حداکثر 2 خرمای کوچک باز کنند زیرا هنگام افطار قندخون افت پیدا می‌کند و باید سریع جبران شود. البته مقادیر مجاز مصرف شیرینی و قند برای هر دیابتی متفاوت است، بنابراین در این مورد باید حتما از متخصص تغذیه کمک گرفت.

دکتر محمدرضا وفا
دانشیار دانشگاه علوم‌پزشکی تهران




مطالب مرتبط

دیدگاه کاربران

ارسال ديدگاه
نام :    ایمیل : 

عکس خوانده نمی شود کد امنیتی :      

کلیه حقوق این سایت متعلق به موسسه فرهنگی ابن‌سینای بزرگ می باشد. طراحی و اجرا توسط: هنر رسانه




ناحیه کاربری

آدرس ایمیل:
رمز عبور:
 
رمز عبورم را فراموش کرده‌ام

ثبت نام