0
0
        

رژیم غذایی متناسب در واقع خوردن غذا براساس یک برنامه منظم برای حفظ وزن طبیعی و کنترل‌شده است. افراد چاق معمولا به ویتامین اضافی نیازی ندارند زیرا رژیم غذایی‌شان بیشتر مواد مغذی را در خود دارد ولی با شروع رژیم غذایی برای کاهش وزن، این ذخیره به‌تدریج دچار کاهش می‌شود. یکی از مهم‌ترین علائمی که به دنبال این کاهش ذخیره بروز می‌کند ریزش مو است که‌ البته در بیشتر موارد تدریجی است و با دریافت مواد مغذی موثر می‌توان جلوی آن را گرفت. یکی از دلایل ریزش مو در رژیم‌های غذایی کمبود آهن است. تغییرهایی که رژیم‌های لاغری در سطح روی، منیزیم، پروتئین، اسیدهای چرب ضروری و ویتامین‌های گروه B، D و A ایجاد می‌کنند نیز می‌تواند در ریزش مو موثر باشد. این مشکل در مردان و زنان ایجاد می‌شود ولی زنان بیشتر دنبال درمان می‌روند. ریزش مو در رژیم‌هایی که کاهش وزن سریع را به دنبال دارند، بارزتر است. تغییراتی که در رژیم غذایی به وجود می‌آید، در چرخه رشد مو اختلال ایجاد می‌کند و باعث می‌شود فولیکول‌های مو در فاز رشد خیلی سریع وارد فاز استراحت شوند. برای پیشگیری از این مشکل، کاهش وزن باید بسیار تدریجی باشد و رژیم از تمام گروه‌های غذایی (نان و غلات، گوشت و حبوبات، سبزی‌ها، میوه‌ها و لبنیات) تشکیل شود. البته در بسیاری افراد ریزش مو موقتی است و ۲ تا ۶ ماه طول می‌کشد و پس از بازگشت به رژیم متعادل غذایی، رشد مو طبیعی می‌شود، بنابراین توصیه می‌شود کاهش وزن در هفته به میزان نیم تا یک کیلوگرم باشد و از مکمل‌های مولتی‌ویتامین و آهن در صورت نیاز استفاده شود. به علاوه، افراد مستعد ریزش مو بهتر است از محکم بستن مویشان خودداری و در صورت عدم پاسخ درمانی با تجویز متخصص پوست از داروی ماینوکسیدیل استفاده کنند.
دکتر محمدعلی نیلفروش‌زاده
رئیس مرکز تحقیقات پوست و سلول‌های بنیادی




مطالب مرتبط

دیدگاه کاربران

ارسال ديدگاه
نام :    ایمیل : 

عکس خوانده نمی شود کد امنیتی :      

کلیه حقوق این سایت متعلق به موسسه فرهنگی ابن‌سینای بزرگ می باشد. طراحی و اجرا توسط: هنر رسانه




ناحیه کاربری

آدرس ایمیل:
رمز عبور:
 
رمز عبورم را فراموش کرده‌ام

ثبت نام