0
0
        

سلامت: نظر شما درباره روند کاهش وزن این آقا چیست؟
       ایشان بهترین کار ممکن را انجام داده‌اند و امیدوارم بتوانند وزنشان را ثابت نگه دارند. مقدار کاهش وزن ایشان در مدت یک سال منطقی بوده است به‌خصوص اگر رژیم غذایی متعادلی داشته و همه گروه‌های غذایی را مصرف کرده‌اند.

سلامت: در حال حاضر ایشان به وزن مطلوب رسیده‌اند یا باید باز هم وزن کم کنند؟
       اگر بخواهیم تنها بر اساس قد قضاوت کنیم ‌وزن مناسب برای ایشان (با توجه به اینکه سنشان کم است) 72 تا 74 کیلوگرم است اما از آنجا که ملاک چاقی و اضافه وزن درصد چربی بدن است اگر با ورزش بافت ماهیچه‌ای بدنشان را تقویت کرده باشند ممکن است وزن‌های بالاتر هم برایشان مناسب باشد. اظهار نظر در این مورد تنها با اندازه‌گیری و سنجش ترکیب بدن ممکن است.

سلامت: آقای بیژنی قبلا صبحانه نمی‌خورده و در نتیجه در وعده ناهار دچار ولع می‌شده و بیشتر غذا می‌خورده‌اند. در این یک‌سال به طور منظم صبحانه خورده و 70 کیلوگرم وزن کم کرده‌اند. خوردن صبحانه چقدر در کنترل وزن نقش دارد؟
       نقش صبحانه در کاهش وزن ثابت شده است. مطالعه‌های مختلف داخلی و خارجی روی کودکان و بزرگسالان نشان داده احتمال چاقی در افرادی که صبحانه نمی‌خورند بیشتر است. صبحانه مهم‌ترین وعده غذایی است و نقش مهمی در کنترل اشتها و پیشگیری از گرسنگی دارد. افرادی که وزن کم می‌کنند باید در زمان کاهش وزن عادت‌های نادرست غذایی‌شان را تغییر دهند و عادت‌های درست تغذیه‌ای را جایگزین کنند و تا پایان عمر ادامه دهند. تمام چاقی‌ها به نوعی با شیوه زندگی فرد ارتباط دارد و اغلب یک رفتار یا عادت نادرست در طول زمان باعث چاقی می‌شود. این رفتارها و عادت‌های نادرست باید در فرایند کاهش وزن تغییر کند. کاری که ایشان انجام داده‌اند و انشاا... ادامه خواهند داد.

سلامت: ایشان قبلا عادت داشته‌اند همراه غذا نوشابه بخورند که در این یک سال این عادت را نیز کنار گذاشته‌اند. نوشابه چقدر در چاقی و اضافه وزن نقش دارد؟
       تاثیر نوشابه بر افزایش وزن کاملا واضح است. کالری نوشابه به شدت بالاست و نقطه ضعفش هم اینجاست که با خوردن نوشابه بدن فقط کالری خالص بدون ویتامین و املاح دریافت می‌کند. به ازای هر 100 کیلوگرم کالری انرژی باید مواد مغذی مورد نیاز به بدن برسد اما نوشابه‌های گازدار تنها کالری به بدن می‌رسانند. یک لیوان نوشابه حدود 180 کیلوکالری انرژی دارد که با کالری 4 تا 5 عدد سیب متوسط که قدرت سیرکنندگی بالا و مقدار قابل‌توجهی ویتامین و املاح دارد، برابر است. نوشابه‌های گازدار به دلیل داشتن گاز، کافئین و قند و شکر نیز برای بدن مضر هستند. در کل، مصرف نوشابه همراه غذا عادت نادرستی است که باید کنار گذاشته شود.

سلامت: برخی معتقدند نوشیدن آب زیاد به کاهش وزن کمک می‌کند، درست است؟
       بهترین نوشیدنی آب سالم و تازه است. البته مصرف زیاد آب توصیه نمی‌شود. طبق آخرین توصیه‌ها آب باید همیشه در دسترس باشد و فرد بر اساس نیاز هر وقت احساس کرد دهانش خشک شده جرعه‌جرعه آب بنوشد تا از کم آبی بدن که عملکرد جسمی و ذهنی را مختل می‌کند، پیشگیری شود.

سلامت: پس چرا می‌گویند روزی 8 تا 12 لیوان آب بنوشید؟
       این تنها یک راهنماست. هر فرد باید با توجه به شرایطش به اندازه نیاز بدنش آب بنوشد و خشکی دهان بهترین نشانه برای نوشیدن آب است. طبیعی است فردی که در هوای گرم فعالیت بدنی و تعریق زیاد داشته به آب بیشتری نیاز دارد تا فردی که در فضای بسته و بی‌تحرک بوده است.

سلامت: حرف یا نکته آخر؟
       ایشان می‌توانند الگوی خوبی برای دیگران باشند. افرادی که دچار چاقی‌های شدید و فوق شدید هستند اگر کمی همت کنند، خسته نشوند و برنامه کاهش وزن را رها نکنند، می‌توانند به وزن طبیعی برسند. بیشتر این افراد برای ادامه رژیم غذایی صبر و حوصله کافی ندارند. ایشان نمونه خوبی برای ایجاد انگیزه هستند که با اعتماد به رژیم‌شناس و رعایت برنامه غذایی درست، بدون گرسنگی و با مصرف خوراکی‌های سالم کنار برنامه ورزشی منظم توانسته‌اند از چاقی شدید رها و به وزن طبیعی نزدیک شوند. سایر افراد هم می‌توانند مانند ایشان با همت روش درست را ادامه دهند و از خطرهای چاقی رها شوند. همان‌طور که چاقی خودش را تشدید می‌کند در کاهش وزن نیز هرچه پیش برویم، شرایط برای کاهش وزن مهیاتر می‌شود. گرچه متابولیسم کمتر می‌شود و سوخت و ساز پایین می‌آید اما چون فرد سبک‌تر شده، راحت‌تر ورزش می‌کند، تحرکش بیشتر می‌شود، عادت و رفتارهای نادرست را کنار می‌گذارد و نهایتا وزنش راحت‌تر کاهش می‌یابد. در کل، همه افرادی که اضافه وزن شدید دارند باید مدت قابل‌توجهی همت کنند و رژیم غذایی‌شان را ادامه دهند تا انشاا... به نتیجه برسند.




مطالب مرتبط

دیدگاه کاربران

ارسال ديدگاه
نام :    ایمیل : 

عکس خوانده نمی شود کد امنیتی :      

کلیه حقوق این سایت متعلق به موسسه فرهنگی ابن‌سینای بزرگ می باشد. طراحی و اجرا توسط: هنر رسانه




ناحیه کاربری

آدرس ایمیل:
رمز عبور:
 
رمز عبورم را فراموش کرده‌ام

ثبت نام