0
0
        

همه افراد در مورد ویتامین D یا ویتامین نور خورشید و اهمیت آن، کمابیش اطلاع دارند، اما اهمیت استفاده از این ویتامین در برخی دوره‌های سنی مانند سالمندی بیشتر است.

        مواجهه متوسط با نور خورشید برای تولید ویتامین D لازم است و اشعه ماورای بخش خورشید باعث می‌شود ویتامین D که در سطح پوست به صورت غیرفعال وجود دارد به فرم فعال تبدیل شود.

       در یائسگی میزان و شیوع پوکی استخوان‌ و تحلیل عضلات بالاست زیرا ترشح و تولید استروژن کم یا قطع می‌شود! پوکی استخوان به دنبال شکستگی‌های خود به خودی یا ناشی از ضربه کوچک در استخوان ران یا ستون فقرات و مچ دست رخ می‌دهد و می‌تواند باعث کاهش فعالیت فیزیکی فرد شود. البته همین کاهش فعالیت هم خود چاقی و اضافه وزن را به دنبال دارد و باعث بروز چرخه معیوبی در زندگی افراد سالمند می‌شود.

       میزان توصیه‌شده دریافت ویتامین D در دوره‌های مختلف زندگی متفاوت است. برای کودکان 400 واحد بین‌المللی، تا قبل از 70 سالگی 600 واحد و برای افراد بالای70 سال 800 واحد لازم است.

       خانم‌های 70-50 سال یائسه باید روزانه 600 واحد بین‌المللی ویتامین D مصرف کنند. منابع غذایی ویتامین D شامل جگر، زرده تخم‌مرغ، کره و خامه است اما چون این منابع پرچرب هستند معمولا مصرف آنها به افراد سالمند توصیه نمی‌شود. شیرهای غنی‌شده با ویتامین D می‌تواند مفیدتر باشد و توصیه می‌شود، حتما مکمل یا قرص حاوی ویتامین مصرف شود. برای اینکه ویتامین D به پیشگیری از پوکی استخوان کمک‌کند باید همراه با کلسیم‌ مصرف شود. مصرف برخی داروهای اعصاب روی ویتامین D اثر منفی دارد و افرادی که این داروها را مصرف می‌کنند باید زیر نظر متخصص، دریافت ویتامین D خود را افزایش دهند.

       در ایران به طور کلی کمبود ویتامین D شایع است و 50 تا 80 درصد زنان و کودکان دچار این مشکل جدی هستند. ویتامین D غیر از تاثیری که بر پیشگیری از پوکی استخوان دارد باعث افزایش سطح ایمنی بدن، کاهش کلسترول خون، فشارخون بالا و بیماری‌های قلبی – عروقی و عفونی می‌شود. به همه سالمندان به‌خصوص خانم‌ها تاکید می‌کنم برای سنجش سطح این ویتامین در خون و مصرف مکمل حاوی کلسیم و ویتامین D، حتما با پزشک خود مشورت کنند.




مطالب مرتبط

دیدگاه کاربران

ارسال ديدگاه
نام :    ایمیل : 

عکس خوانده نمی شود کد امنیتی :      

کلیه حقوق این سایت متعلق به موسسه فرهنگی ابن‌سینای بزرگ می باشد. طراحی و اجرا توسط: هنر رسانه




ناحیه کاربری

آدرس ایمیل:
رمز عبور:
 
رمز عبورم را فراموش کرده‌ام

ثبت نام