0
0
        

پرسش اول: دختر ۳‌سال‌ونیمه‏ام وقتی که بیکار می‏شود، اگر من مشغول کار باشم، در اتاق خود اسباب‏بازی‏هایش را در شلوارش می‏کند. این کار تقریبا از۷ ماه پیش شروع شد و خیلی وقت بود انجام نمی‏داد. با تذکرهای مستقیم و غیرمستقیم باز هم این کار را انجام می‏دهد. چه کار کنم؟ 792****0912
پرسش دوم: دختری 12ساله هستم که هنوز به شدت از آمپول بی‏حسی و دندان‏پزشکی می‏ترسم. چه کنم؟ 498****0936
پرسش سوم: دختر 5/2ساله‏ای دارم که حدود 6 ماه پیش او را از شیر و کمی بعد از پوشک گرفتیم. اوایل خیلی خوب بود و وقتی به توالت نیاز داشت به‏موقع ما را خبر می‌کرد. این اواخر به‏‌دلیل بدون شلوار آمدنش جلوی جمع پس از توالت دعوایش کردم و با تنبیه و تشویق فهمید نباید بدون شلوار جلوی هیچ کس جز مادرش ظاهر شود. در حال حاضر 2 هفته است که به نظر فراموشکار یا سهل‏انگار یا شاید لجباز شده است. گوشه‏ای می‏رود و بی‏سروصدا می‏ماند و ما متوجه می‏شویم در شلوارش ادرار یا مدفوع کرده است. این مدت دعوای لفظی، قهر مادرش، تشویق و تمنا و خاطره‏گویی از کودکی خودم که چطور دستشویی می‏رفتم و... هیچ کدام چاره‏ساز نبود. قول می‏دهد که دفعه بعد زود بگوید اما باز هم دیر می‏شود. لطفا کمکمان کنید. 715****0933
دکتر نسرین امیری
فوق‏تخصص روان‌پزشکی کودک و نوجوان
عضو هیات علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
پاسخ اول: این کار فرزند شما می‌تواند زمینه اضطرابی داشته باشد. باید حتما فرزندتان را نزد روان‌پزشک کودک ببرید. ممکن است موردی وجود داشته باشد که برخی مشاوره‌های اختصاصی را بطلبد.
پاسخ دوم: ترس شدید از امور دندانپزشکی یک نوع فوبیا یا ترس مرضی محسوب می‌شود و به روان‏درمانی و مشاوره نیاز دارد بنابراین باید برای درمان حتما به روان‌پزشک کودک مراجعه کنید.
پاسخ سوم: باید با رفتاردرمانی مشکل کودک را حل کنید. برای این کار در ساعت‏های مشخصی کودک را به توالت ببرید و در صورتی که در توالت کارش را انجام داد او را با دادن یک شکلات، برچسب و آنچه کودک به آن علاقه دارد، تشویق کنید، اما اگر در شلوارش و در جایی به جز توالت ادرار کرد او را به هیچ‏وجه تنبیه نکنید. به تدریج مشکل کودک حل خواهد شد. بسیاری از کودکان هنگام از پوشک گرفتن چنین مشکلاتی را دارند که با صبر و حوصله والدین حل خواهد شد.
پرسش اول: آیا خوردن مکمل‌های پروتئینی و کراتین برای کسی که بدنسازی کار می‌کند و کبد چرب دارد، مضر است؟ 592****0936
پرسش دوم: خانمی 27ساله و دارای 15 کیلوگرم اضافه وزن هستم. بیشتر چاقی‌ام در ران‏هایم است. می‌خواستم از متخصص پزشکی ورزشی سوال کنم آیا ورزش اسپینینگ برای لاغری من مناسب است؟ چون شنیده‌ام دوچرخه ثابت باعث بزرگ‌تر شدن ران‏ها می‌شود. 985****0918
پرسش سوم: پسری15ساله هستم با قدی نزدیک به 165 سانتی‌متر و 65 کیلوگرم وزن. قصد دارم برای کم کردن وزن و بهتر شدن فرم بدنم، به بدنسازی بروم. آیا بدنسازی در این سن باعث کوتاهی یا توقف رشد قدی می‌شود؟ 194****0913
پرسش چهارم: چرا هنگام ورزش و بعد از آن عضلات و ماهیچه‏های بدن دچار لرزش می‌شوند؟ برای کاهش آن چه باید کرد؟ 639****0930
پرسش پنجم: آیا استفاده از شکم‏بند ۵ ماه بعد از زایمان فایده دارد و می‌تواند از افتادگی شکم پیشگیری کند؟ 295****0917
پرسش ششم: 26ساله با قد 165 سانتی‌متر و وزن 70 کیلوگرم هستم. 2 سال از به دنیا آمدن فرزندم می‌گذرد. فرصت رفتن به باشگاه را ندارم. می‌خواهم وزن کم کنم. چاقی شکمی آزارم می‌دهد. چطور می‌توانم در منزل به وزن دلخواهم برسم؟ چقدر باید وزن کم کنم؟ 960****0915
دکتر مریم ابوالحسنی
متخصص پزشکی ورزشی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران
پاسخ اول: به طور معمول، مصرف مکمل‌های پروتئینی و کراتین به افرادی که بدنسازی کار می‌کنند یا سایر ورزشکاران توصیه نمی‌شود، مگر اینکه فرد کمبودی داشته باشد که نتواند آن را از راه رژیم غذایی‌اش دریافت کند یا اینکه در اثر تمرین‌های سخت نیازمند مصرف مکمل‌ها باشد. افرادی که بدنسازی کار می‌کنند، ابتدا باید تمرین‌های قدرتی مناسبی داشته باشند و سپس براساس تمرینی که انجام می‌دهند، پروتئین کافی را از مواد غذایی رژیم خود دریافت کنند. اگر فردی بیشتر از نیاز بدنش پروتئین دریافت کند، دچار آسیب کلیوی و کبدی خواهد شد. اگر کبدچرب مشکل‌های آنزیمی ایجاد کرده باشد، مصرف مکمل پروتئین یا کراتین زیاد، قطعا یک عامل تشدیدکننده بیماری خواهد شد. به همین دلیل مصرف خودسرانه مکمل‌ها به هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود.
پاسخ دوم: اسپینینگ ورزشی است که روی دوچرخه ثابت انجام می‌شود. وقتی فردی به طور مداوم از دوچرخه ثابت یا متحرک استفاده می‌کند عضلات ران، به‌خصوص عضلات چهار سر ران، تقویت و سفت می‌شوند. این حالت در خانم‌ها باعث زیباتر شدن عضلات و در آقایان باعث بزرگ شدن عضلات ران می‌شود. ورزش اسپینینگ برای کاهش وزن بسیار کمک‌کننده است به شرط اینکه هنگام ورزش کردن باعث افزایش ضربان قلب و تعداد تنفس‌ها شود و بتواند به عنوان یک ورزش هوازی عمل کند.
پاسخ سوم: اگر بدنسازی با اصول مناسب انجام شود و بار تمرینی بیش از حد تحمیل نکند و همزمان از تغذیه کافی و مناسبی برخوردار باشید مشکلی برایتان ایجاد نخواهد شد و رشد قدتان روند طبیعی خود را طی خواهد کرد اما اگر تمرین بیش از حد انجام بدهید، به صفحات رشدتان آسیب وارد می‌شود و در نتیجه رشد قدتان مختل خواهد شد. به همین دلیل توصیه می‌شود به ورزشگاه‌هایی مراجعه کنید که مربی ورزشی در آنجا حضور دارد و طبق نسخه ورزشی عمل کنید تا آسیب نبینید.
پاسخ چهارم: لرزش بدن هنگام ورزش به این معناست که ماهیچه‌ها قدرت لازم را برای ادامه ورزش ندارند. به عبارت دیگر، بار بیش از حد فعالیتی که انجام می‌دهید این حالت را ایجاد می‌کند. در این شرایط باید شدت تمرین‌ها را کم کنید یا وزنه‌های کمتر و سبک‌تری بزنید تا به تدریج بدنتان بتواند با شرایط تطابق پیدا کند.
پاسخ پنجم: استفاده از شکم‌بند یا گن هیچ تاثیری در بهبود افتادگی شکم ندارد. افرادی که می‌‌خواهند از افتادگی شکم پیشگیری کنند باید ورزش‌هایی انجام دهند که عضلات شکمشان تقویت شود. در غیر این صورت گن‌ها و شکم‌بندها جز اینکه به تدریج و در طول زمان عضلات شکم را ضعیف‌تر و شرایط را بدتر ‌کنند، مزیت دیگری ندارند.
پاسخ ششم: باید فعالیت‌هایتان را در خانه افزایش بدهید. اگر این فعالیت‌ها هوازی باشد و بتواند باعث افزایش ضربان قلبتان شود، تاثیر بیشتری در کاهش وزنتان خواهد داشت. به عنوان مثال بازی با کودک، استفاده از حلقه‌های شکمی، انجام تند حرکت‌های موزون یا حتی دویدن‌های درجا می‌توانند کمک‌کننده باشند. اگر بتوانید نیم‌ساعت در طول روز یا 3 تا 10 دقیقه فعالیت هوازی داشته باشید در زمینه کاهش وزن موفق خواهید شد. حتی می‌توانید برای این منظور سی‌دی‌های ورزشی تهیه کنید و ورزش‌های مختلف هوازی یا ایروبیک را هماهنگ با آنها انجام دهید. با توجه به قد و وزنی که در حال حاضر دارید حداقل باید بین 4 تا 5 کیلوگرم کاهش وزن داشته باشید.
پرسش اول: در صورت استفاده مکرر از مسکن‏های جدید مانند ژلوفن یا حتی استامینوفن باید چه نکته‌های تغذیه‏ای را رعایت کرد؟ آیا این مسکن‏ها با مواد مغذی خاصی تداخل دارند؟ 224****0935
پرسش دوم: پدرم به تازگی متوجه شده کلسترول خونش بالاست. برای کاهش این عامل باید چه نوشیدنی‏هایی در طول روز مصرف شود و از مصرف چه نوشیدنی‏هایی باید خودداری کرد؟ آیا مصرف آبلیمو را توصیه می‏کنید؟ 061****0912
دکتر حسین ایمانی
متخصص تغذیه و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی
پاسخ اول: مسکن‌ها با هیچ کدام از
مواد‌غذایی تداخل ایجاد نمی‏کنند، اما مصرف مکرر آنها باعث می‌شود در کبد انباشته شوند و عارضه کبدی و کلیوی ایجاد کنند. به همین دلیل افرادی که مجبورند به هر دلیلی حتی با تجویز پزشک از مسکن‌ها استفاده کنند باید مکمل‌ها یا ویتامین‌هایی را در رژیم غذایی‌شان بگنجانند که برای تقویت کبد مناسب باشند. یکی از گیاهان دارویی که برای تقویت کبد توصیه می‌شود گیاه خارمریم است که مکمل آن در داروخانه‌ها به فروش می‌رسد. مصرف امگا3 که در انواع میوه‌ها، سبزی‌های برگ سبز، گردو و... وجود دارد و ویتامین Eکه در مغزها، جوانه گندم، روغن‌های گیاهی و... هم یافت می‏شود برای تقویت کبد مناسب است.
پاسخ دوم: نوشیدنی خاصی برای کاهش کلسترول خون وجود ندارد مگر اینکه از عرقیجات گیاهی استفاده کنند. به‌عنوان مثال مصرف عرق شوید، عرق کاسنی، عرق شاه‏تره و عصاره سیر در کاهش کلسترول خون بسیار موثر است. بین سبزی‏ها هم گرفتن آب کدو سبز و مصرف آن می‏تواند در طولانی‏مدت اثر اندکی روی کاهش کلسترول خون داشته باشد اما مصرف آبلیمو هم تاثیری در کاهش کلسترول خون ندارد.




مطالب مرتبط

دیدگاه کاربران

ارسال ديدگاه
نام :    ایمیل : 

عکس خوانده نمی شود کد امنیتی :      

کلیه حقوق این سایت متعلق به موسسه فرهنگی ابن‌سینای بزرگ می باشد. طراحی و اجرا توسط: هنر رسانه




ناحیه کاربری

آدرس ایمیل:
رمز عبور:
 
رمز عبورم را فراموش کرده‌ام

ثبت نام