0
0
        

برای ساخت این بیمارستان تیم کارشناسی مرکب از شهرداری تهران، سازمان انرژی اتمی و دانشگاه علوم پزشکی تهران تشکیل شد
رادیوداروها در تشخیص و درمان بیماران مبتلا به سرطان نقش باارزشی دارد و در بیمارستان هسته‌ای این امکان فراهم خواهد شد
هفته گذشته کلنگ اولین بیمارستان هسته‌ای در خاورمیانه توسط رئیس سازمان انرژی اتمی،
وزیر بهداشت و شهردار تهران در جنوب تهران زده شد و تفاهمنامه آن به امضا رسید تا طی 48 ماه این بیمارستان به بهره‌برداری برسد. قرار است «بیمارستان ولایت» در بوستان 300 هکتاری ولایت، مرجع پزشکی هسته‌ای کشور شود. رئیس سازمان انرژی هسته‌ای کشور می‌گوید این بیمارستان مدرن‌ترین تجهیزات درمانی و تشخیصی‌ مرتبط با طب هسته‌ای را در اختیار خواهد گرفت و با رفع تحریم‌ها بسیاری از مشکلات بهداشت و درمان برطرف خواهد شد.
دکتر ایازی، قائم مقام وزیر بهداشت در امور مشارکت‌های مردمی که مسئول هماهنگ‌کننده تفاهمنامه بیمارستان هسته‌ای نیز هست، در گفت‌وگو با «سلامت» جزییات احداث بیمارستان هسته‌ای را تشریح و با اشاره به سخنان رئیس‌جمهور مبنی بر اینکه باید از فناوری هسته‌ای در همه عرصه‌ها استفاده شود، تاکید کرد: «تاکنون از فناوری هسته‌ای در تولید رادیوداروها استفاده شده بود ولی باید از این دستاورد در جنبه‌های دیگر نیز استفاده می‌کردیم. همچنین با توجه به اینکه جمعیت سالمند در کشور ما رو به افزایش است، بیماری‌های مربوط به سالمندی نیز افزایش می‌یابد و نیاز به رادیوداروها و حتی رادیوتراپی بیشتر می‌شود.» دکتر ایازی با بیان اینکه باید از تکنولوژی هسته‌ای در درمان بیماری‌ها نیز استفاده کنیم، تاکید کرد: «برای ساخت این بیمارستان که پیشنهاد آن را سازمان انرژی اتمی مطرح کرد، تیم کارشناسی مرکب از شهرداری تهران، سازمان انرژی اتمی و دانشگاه علوم پزشکی تهران تشکیل شد که طی جلسه‌های متعدد، تفاهمنامه به امضا رسید و مقرر شد این بیمارستان ظرف مدت
48 ماه ساخته شود.» معاون وزیر بهداشت در پاسخ به این سوال «سلامت» که چرا این بیمارستان در بوستان ولایت ساخته می‌شود، توضیح داد: «ابتدا قرار بود این بیمارستان در شهرک غرب ساخته شود ولی با تعاملی که با شهرداری داشتیم، پیشنهاد شد این بیمارستان در مناطق جنوبی پایتخت احداث شود تا هم مردم آن منطقه بتوانند از خدمات آن بهره‌مند شوند و هم این بیمارستان در مقیاس وسیع‌تر ساخته شود. به همین دلیل بوستان ولایت برای این کار انتخاب شد.»
گفته می‌شود که این بیمارستان قرار است هزار تختخوابی باشد و برای هر تخت 550 میلیون تومان هزینه شود؛ یعنی در مجموع 550 میلیارد تومان برای هزار تختخواب هزینه خواهد شد. البته با وجود تجهیزاتی که در این بیمارستان قرار است به کار رود هزینه ساخت این بیمارستان بیش از این مقدار خواهد شد. دکتر ایازی با بیان اینکه این بیمارستان به صورت تخصصی برای سرطان طراحی شده، توضیح داد: «این بیمارستان قرار است برای سرطان ساخته شود ولی بیماری‌های دیگر نیز در این بیمارستان درمان می‌شود. همچنین بیمارستان هسته‌ای قرار است مرکز تولید رادیودارو‌ها باشد و کنار کاربری درمانی، مرکز پژوهشی و آموزشی نیز خواهد بود.»
وی با بیان اینکه در این بیمارستان تجهیزات پیشرفته‌ای مانند پت‌اسکن وجود دارد به «سلامت» گفت: «مدیریت بهره‌برداری این بیمارستان اهمیت ویژه‌ای دارد. در این زمینه دانشگاه علوم‌پزشکی تهران مدیریت این بیمارستان را برعهده می‌گیرد به صورتی که کادر تخصصی و استادان مجرب آن را تامین می‌کند. علاوه بر این، پژوهشگران و دانشجویانی در این مرکز پژوهشی، به فعالیت علمی و پژوهشی خواهند پرداخت. با توجه به پیش‌بینی‌های انجام‌شده در مورد تجهیزات پزشکی قصد داریم تولیداتی داشته باشیم و شهرداری تهران نیز زمین بیمارستان را در اختیار ما گذاشته و این بیمارستان متناسب با معماری ایرانی اسلامی همتراز با برج قلعه‌مرغی سابق ساخته خواهد شد.» بنابر گفته‌های قائم مقام
وزیر بهداشت، آخرین تکنولوژی هسته‌ای برای رفع نیاز مردم در این بیمارستان به کار گرفته می‌شود و کلیه اقدامات تخصصی مانند تولید رادیوداروها، پت‌اسکن و رادیوتراپی در آن انجام خواهد شد.
در حال حاضر350 هزار بیمار مبتلا به سرطان در کشور وجود دارد و سالانه 90 هزار بیمار دیگر نیز به این تعداد اضافه می‌شود. این درحالی است که از این تعداد بیمار مبتلا به سرطان، 3 هزار و 400 نفرشان کودک هستند. با این حجم از بیماران مبتلا به سرطان قطعا باید امکانات درمانی و تشخیصی پیشرفته و مورد نیاز فراهم باشد. دکتر فضلعلی‌زاده، نایب رئیس انجمن سرطان نیز در گفت‌وگو با «سلامت» در مورد کمبودهایی که در مورد این بیماران در کشور وجود دارد، گفت: «با وجود اینکه در سال‌های اخیر هم تعداد مراکز و هم تعداد دستگاه‌های پیشرفته نصب‌شده در مراکز درمانی قابل‌توجه بوده ولی به علت افزایش آمار سرطان، کمبود مراکز درمانی مجهز به دستگاه‌های پیشرفته رادیوتراپی وجود دارد.» این انکولوژیست با اشاره به کمبود نیروی انسانی متخصص در رشته انکولوژی تاکید کرد: «کمبود نسبی داروهای شیمی‌درمانی و عدم پوشش کامل بیمه‌ای که ناشی از تحریم‌های تحمیل‌شده بود نیز یکی از مشکل‌های بیماران سرطانی است.» وی در مورد نقش بیمارستان هسته‌ای در کمک به مشکلات بیماران سرطانی نیز گفت: «درمان بیماران سرطانی در 80 درصد از موارد نیاز دارد به استفاده از پرتوهای یونساز که به وسیله دستگاه‌های رادیوتراپی با تکنولوژی بالا ایجاد می‌شود، که ضمن درمان و تابش مستقیم روی سلول‌های سرطانی از ایجاد آسیب در سلول‌های طبیعی جلوگیری می‌کند. قرار است این دستگاه در این بیمارستان مورد استفاده باشد. از سوی دیگر، رادیوداروها هم در تشخیص و هم در درمان بیماران سرطانی نقش بسیار با ارزشی دارد و در این بیمارستان این امکان فراهم خواهد شد.»
مهدیه آقازمانی




مطالب مرتبط

دیدگاه کاربران

ارسال ديدگاه
نام :    ایمیل : 

عکس خوانده نمی شود کد امنیتی :      

کلیه حقوق این سایت متعلق به موسسه فرهنگی ابن‌سینای بزرگ می باشد. طراحی و اجرا توسط: هنر رسانه




ناحیه کاربری

آدرس ایمیل:
رمز عبور:
 
رمز عبورم را فراموش کرده‌ام

ثبت نام