0
0
        

      این موضوع طبیعی است که معمولا یکی از والدین بچه‌ها یا هر دو شاغل هستند و در طول سال، ساعات کمتری را به غیر از روزهای تعطیل در خانه سپری می‌کنند در حالی که با شروع تعطیلات، زمان بیشتری در خانه و در ارتباط با سایر اعضای خانواده هستند و این ارتباط طولانی‌مدت، گاهی می‌تواند با مشکل همراه باشد. بنابراین برای اینکه با بودن کنار خانواده خوش باشید، توجه به نکات زیر ضروری است:


1. دعواها را کم کنید و برنامه داشته باشید
      بچه‌ها هم به اوقات فراغت نیاز دارند. آنها تمام سال را با مدرسه، فوق برنامه و... می‌گذرانند و این تعطیلات می‌تواند فرصتی برای استراحت آنها باشد. البته نباید کودکان را در تمام تعطیلات بدون برنامه رها کرد. آنها هر روز باید کاری انجام بدهند و همکاری و هدف داشته باشند. این گفته به این معنا نیست که حتما برای فرزندتان برنامه‌ریزی‌ خاصی داشته باشید. تماشای یک فیلم سینمایی یا کارتون، چیدن پازل، رفتن به طبیعت و غیره مدنظر ماست.


2. به خودتان هم وقت فراغت بدهید
      داشتن وقت فراغت شخصی خوب است. هر چه هست را مدتی رها کنید. 20 دقیقه مجله ورق بزنید. قدم بزنید و نفس عمیق بکشید. ثابت شده احساسات منفی واقعا ساز و کار تفکر را در مغز تغییر می‌دهد.


3. قانون را عوض نکنید
      تعطیلی به معنی بی‌قانونی نیست. در ایام تعطیلات نیز حد و حدود باید رعایت شود و نباید به بهانه اینکه عید است، اجازه سوءاستفاده به کودکان داده شود. استثنا قائل شدن، نوعی شکستن قانون است و اگر یک قانون را نقض کنیم، بچه‌ها به کل قوانین رحم نمی‌کنند.


4. احساس گناه را مدیریت کنید
      خیلی از ما دائما در این فکر هستیم که دیگران به ما فکر می‌کنند یا نه و اگر فکر می‌کنند، نظرشان در مورد ما چیست! اکثر ما اعتقاد داریم محکوم هستیم که از بودن کنار خانواده لذت ببریم. مخصوصا خانم‌ها که شدیدا از درون تحت این فشار هستند که باید مادر خوبی باشند و محکوم شده‌اند که تمام وقتشان را با بچه‌ها بگذرانند و هرگز نباید به چیز دیگری فکر کنند؛ اما این تصور اصلا درست نیست.


      این موضوع را قبول دارم که همه پدرها و مادرها بچه‌های خود را دوست دارند اما برای اینکه بتوان والدین خوبی بود، گاهی نیاز به فراغت و آسودگی خاطر است. پدر و مادر بودن کار طاقت‌فرسایی است و هر کسی نمی‌تواند بدون توقف و 24 ساعته و 7 روز هفته به آن بپردازد. گاهی تغییر لازم است؛ گاهی پدر و مادرها باید کاری غیر از والدگری کنند.


      یادتان باشد شاید بخواهید تمام تعطیلات نوروز به بچه‌ها برسید اما بهترین کار این است که حواستان به خودتان هم باشد. بهترین پدر و مادرها آنهایی هستند که با خودشان روراست‌ باشند و بدانند به آرام بودن، مثبت بودن و استراحت نیاز دارند.


دکتر فرشاد نجفی‌پور
عضو هیات‌علمی دانشگاه ارتش




مطالب مرتبط

دیدگاه کاربران

ارسال ديدگاه
نام :    ایمیل : 

عکس خوانده نمی شود کد امنیتی :      

کلیه حقوق این سایت متعلق به موسسه فرهنگی ابن‌سینای بزرگ می باشد. طراحی و اجرا توسط: هنر رسانه




ناحیه کاربری

آدرس ایمیل:
رمز عبور:
 
رمز عبورم را فراموش کرده‌ام

ثبت نام