0
0
        

     حتی در صورتی که تمام سال، استفاده از کرم‌های ضدآفتاب را فراموش نکرده باشید و همه اصول مراقبت از پوست را هم مو به مو اجرا کرده باشید، باز هم این مهم است که نسبت به علائم و نشانه‌های هشداردهنده اولیه انواع سرطان پوست، گوش‌به‌زنگ و مراقب باشید. شما به راحتی می‌توانید با دانستن چند نکته ساده، پوست خود را ماهی‌یک‌بار مورد بررسی قرار دهید. در این صورت متوجه کوچک‌ترین تغییراتی که در ضایعات پوستی، زخم‌ها و خال‌هایتان ایجاد شده، می‌شوید و هر ضایعه‌ای را که حتی ذره‌ای امکان بدخیم شدن داشته باشد، شناسایی خواهید کرد. به ‌عنوان یک قانون کلی، باید توجه کنید که نسبت به معاینه قبلی، کدام ضایعات جدیدا ایجاد شده و کدام یک، تغییر کرده است. پزشکان و متخصصان پوست به 5 علامت اصلی هشداردهنده توجه می‌کنند که با A، B، C، D و E مشخص می‌شوند و ما آنها را به شما معرفی می‌کنیم.


Asymmetry
     عدم تقارن: یعنی اگر ضایعه پوستی یا خال را با خطی از وسط به دو نیمه مساوی تقسیم کنیم، موفق نخواهیم شد و دو طرف کاملا قرینه نخواهند شد. این یک علامت هشداردهنده برای ضایعات پوستی است.


Border
     حاشیه: ضایعه خوش‌خیم حاشیه و حد مشخصی دارد اما ضایعه بدخیم مرزهای کنگره‌دار و حواشی فرورفته و مخدوش دارد.


Color
     رنگ: اغلب خال‌ها و ضایعات خوش‌خیم تک‌رنگ هستند؛ معمولا قهوه‌ای کمرنگ یا پررنگ. اما ضایعات بدخیم چندرنگ هستند؛ یعنی یک قسمتش کمرنگ است و یک قسمتش پررنگ و قسمت‌هایی نیز سیاه یا آبی. این موارد جزو نشانه‌های هشداردهنده و مهم برای شک به بدخیمی محسوب می‌شوند.


Diameter
     قطر: خال‌ها و ضایعات خوش‌خیم معمولا کوچک‌اند اما ضایعات بدخیم اغلب بزرگ‌تر از 6 میلی‌مترهستند. البته اگر هر ماه پوستتان را به دقت معاینه کنید، ممکن است ضایعه بدخیم را در حالتی که هنوز خیلی کوچک است، شناسایی کنید.


Evolving
     تغییر: خال‌ها و ضایعات خوش‌خیم معمولا زیاد تغییر نمی‌کنند اما ضایعه‌ای که در گذر زمان دچار تغییر اندازه یا تغییر شکل و یا تغییر رنگ می‌شود یا خونریزی می‌کند، می‌تواند خطر بدخیمی داشته باشد و باید برای تشخیصش به پزشک مراجعه کرد.


سرطان پوست به روایت آمار
     • اگرچه بیشتر مرگ‌ومیرهای ناشی از سرطان پوست (حدود 73درصد) در اثر ابتلا به ملانومای بدخیم رخ می‌دهد، اگر این بدخیمی در مراحل اولیه و قبل از متاستاز به نواحی دیگر شناسایی شود، قابل‌درمان است.


     • ملانومای بدخیم پنجمین سرطان شایع در مردان و ششمین سرطان شایع در زنان است.


     • عوامل ژنتیکی و نقص سیستم ایمنی را بعد از اشعه فرابنفش (UV) باید از مهم‌ترین عوامل خطرساز در ابتلا به سرطان پوست به حساب آورد.


دکتر ‌هانیه زایررضایی




مطالب مرتبط

دیدگاه کاربران

ارسال ديدگاه
نام :    ایمیل : 

عکس خوانده نمی شود کد امنیتی :      

کلیه حقوق این سایت متعلق به موسسه فرهنگی ابن‌سینای بزرگ می باشد. طراحی و اجرا توسط: هنر رسانه




ناحیه کاربری

آدرس ایمیل:
رمز عبور:
 
رمز عبورم را فراموش کرده‌ام

ثبت نام