0
0
        

    رهایی از اضافه‌وزن یکی از رایج‌ترین دغدغه‌های دستیابی به تناسب‌اندام و زیبایی است و یکی از توصیه‌هایی که هرازگاهی به افراد دارای اضافه‌وزن می‌شود، محاسبه مواد غذایی مصرفی یا کالری دریافتی‌شان در طول روز است. برای انجام این کار، فردی که رژیم لاغری دارد، باید تمام خوراکی‌های مصرفی یا کالری‌های دریافتی خود را در طول روز یادداشت کند و حواسش به این مساله باشد که آیا تعادل مناسبی بین کالری دریافتی و مصرفی‌اش وجود دارد یا نه. امروزه متخصصان تغذیه به این نتیجه رسیده‌اند که محاسبه کالری دریافتی و مصرفی در طول روز، کار چندان ساده و مثمرثمری نیست زیرا سرعت هضم و جذب مواد غذایی مختلف با کالری‌های مشابه، با هم تفاوت دارد. از این رو، بهتر است خوراکی‌های سالم‌تر و دیرهضم‌تر به ‌جای خوراکی‌های صرفا کم‌کالری در برنامه غذایی افرادی که رژیم لاغری دارند، جای بگیرند؛ مثلا غلات سبوس‌دار، روغن‌های گیاهی (جز پالم و نارگیل)، ماهی یا انواع گوشت‌های سفید می‌توانند گزینه‌های مناسبی در برنامه غذایی افرادی که رژیم لاغری دارند، باشند.


    از طرف دیگر، توصیه به یادداشت کردن خوراکی‌های مصرفی در طول روز به افراد مبتلا به اضافه‌وزن فقط یک توصیه انگیزشی و هشداردهنده است و نه یک توصیه لاغرکننده. به عبارت ساده‌تر، ما گاهی اوقات با افرادی مواجه می‌شویم که ادعا می‌کنند با آب خوردن هم چاق می‌شوند و واقعا خوراکی زیادی در طول روز مصرف نمی‌کنند. به ‌همین دلیل هم به آنها توصیه می‌کنیم کوچک‌ترین خوراکی مصرفی در طول روزشان را هم یادداشت کنند که تا آخر روز یا هفته، متوجه شوند چقدر کالری دریافت کرده‌ و آنها را نادیده گرفته‌اند. با این حال، محاسبه خوراکی یا کالری‌های مصرفی، کار چندان ساده و توصیه ثابتی برای تمام افرادی که رژیم لاغری دارند، نیست و نمی‌تواند تنها راه لاغر شدن باشد.


دکتر سیدعلی کشاورز
متخصص تغذیه، استاد دانشگاه علوم‌پزشکی تهران




مطالب مرتبط

دیدگاه کاربران

ارسال ديدگاه
نام :    ایمیل : 

عکس خوانده نمی شود کد امنیتی :      

کلیه حقوق این سایت متعلق به موسسه فرهنگی ابن‌سینای بزرگ می باشد. طراحی و اجرا توسط: هنر رسانه




ناحیه کاربری

آدرس ایمیل:
رمز عبور:
 
رمز عبورم را فراموش کرده‌ام

ثبت نام