0
0
        

نظر شما درباره کاهش وزن آقای ثامنی چیست؟
     با رژیم غذایی 2 تا 5 کیلوگرم کاهش وزن در یک ماه مجاز است. ایشان کنار رژیم غذایی، فعالیت بدنی را نیز شروع کردند و همزمان از داروهای گیاهی که سوخت‌وساز بدن را افزایش می‌دهند و کاهش وزن را تسریع می‌کنند، استفاده کردند و توانستند این مقدار وزن کم کنند.


     نکته مهم در مورد آقای ثامنی این است که انگیزه داشته‌اند که رژیم غذایی را شروع کنند و موفق شده‌اند آن را ادامه دهند. اغلب رژیم‌های غذایی سخت مانند رژیم کانادایی و رژیم گیاهخواری را که محدودیت زیادی دارد بیشتر از یک ماه نمی‌توان ادامه داد. در نتیجه فرد پس از مقداری کاهش وزن رژیم را رها می‌کند و دوباره دچار اضافه وزن می‌شود. این کاهش و افزایش مکرر وزن اصلا به نفع فرد نیست و در درازمدت باعث کاهش سوخت‌وساز بدن می‌شود. اگر این اتفاق بیفتد در آینده رعایت رژیم غذایی برای فرد سخت‌تر و کاهش وزن دشوارتر خواهد شد.


     برنامه غذایی ایشان اصلا سخت نبوده است. همه گروه‌های غذایی شامل سبزی، میوه، گوشت، لبنیات، نان و غلات در برنامه غذایی‌شان وجود داشته است و با توجه به قد و وزنشان کالری دریافتی طوری تنظیم شده که کاهش وزن داشته باشند. به همین دلیل با اراده و پشتکاری که داشته‌اند، توانسته‌اند برنامه کاهش وزن را به‌صورت مستمر ادامه دهند و طی 4 ماه به وزن مناسبی برسند و 3 ماه وزنشان را حفظ کنند.


اما ایشان که به پرخوری عادت کرده بودند چطور توانستند رژیم کاهش وزن را ادامه دهند؟
     در ماه‌های اول رعایت رژیم غذایی سخت است که در ماه‌های بعدی با مشاوره و همکاری بیمار موارد ضعف را برطرف می‌کنیم. ایشان هر بار به دقت مشکلات برنامه غذایی را مطرح می‌کرد و رژیم غذایی طبق شرایطشان اصلاح می‌شد و در نتیجه راحت‌تر می‌توانستند رژیم غذایی را رعایت کنند و برنامه کاهش وزن را ادامه دهند.


آقای ثامنی مدتی در مصرف شیرینی و شکلات زیاده‌روی کرده‌ و چاق شده‌اند. این موضوع چقدر در افزایش وزن تاثیر دارد؟
     گاهی افراد دچار خوردن احساسی می‌شوند و وقتی درگیری فکری و احساسی پیدا می‌کنند به خوردن روی می‌آورند. خوردن غذاهای شیرین سطح سروتونین را بالا می‌برد و احساس شادابی ایجاد می‌کند. به همین دلیل افراد در این شرایط به خوردن شیرینی تمایل بیشتری پیدا می‌کنند. همچنین مصرف غذاهای چرب و شیرین در افراد پرخور بالاست و از آنجا که هر یک گرم چربی 9 و هر یک گرم قند 4 کیلوکالری انرژی دارد مصرف زیادشان باعث بالا رفتن کالری دریافتی و چاقی می‌شود.


راه چاره چیست؟
     افرادی که ولع خوردن پیدا می‌کنند، باید خودشان را از لحاظ روانی کنترل و هنگام رفتن به سمت غذا کمی صبر کنند. داشتن برنامه غذایی منظم که عملی و تحت‌کنترل فرد باشد و زمان‌بندی دقیقی داشته باشد به پیشگیری از ولع خوردن کمک می‌کند.


ایشان در آغاز برنامه کاهش وزن دچار سرگیجه می‌شده است. این مشکل را بسیاری از افرادی که رژیم کاهش وزن می‌گیرند تجربه می‌کنند. علت چیست؟
     بیشتر افراد پرخوری که شیرینی زیاد مصرف می‌کنند قندخونشان بالاست و قندخونشان با شروع رژیم غذایی کاهش پیدا می‌کند. در واقع علت سرگیجه و گیجی در روزهای اول رژیم غذایی، افت قندخون است. پس از مدتی که بدن به شرایط جدید عادت و از ذخایر چربی به‌عنوان منبع انرژی استفاده می‌کند این مشکل برطرف می‌شود. البته خوردن میان‌وعده‌هایی مانند یک عدد میوه یا یک کف دست نان در کنترل قندخون و پیشگیری از ولع خوردن بسیار موثر است. در کل، افراد نباید در برنامه کاهش وزن میان‌وعده را حذف کنند.


شما در مقطعی برای ایشان قرص مولتی‌ویتامین تجویز کرده‌اید، چرا؟
     دوره‌ای از کاهش وزن ایشان در ماه مبارک رمضان بود. در روزه‌های طولانی اغلب افراد در شبانه‌روز 2وعده غذا می‌خورند و دریافت ویتامین و املاح از طریق مواد غذایی کاهش پیدا می‌کند. در مورد ایشان به‌دلیل اینکه روزه‌داری و کاهش وزن همزمان بود برای اینکه املاح و ویتامین‌های مورد نیاز بدن تامین و از عوارضی مانند ریزش مو پیشگیری شود مصرف قرص مولتی‌ویتامین مینرال را توصیه کردم. افرادی که 3 تا 4 ماه از رژیم کاهش وزنشان می‌گذرد نیز باید با نظر متخصص تغذیه از مکمل‌های لازم استفاده کنند.


ایشان وعده ناهار را در محل کار هستند و غذای محل کار اغلب چرب و پرکالری است. در این شرایط چطور می‌توان برنامه کاهش وزن را ادامه داد و وزن کم کرد؟
     این مشکل برای اغلب کارمندان وجود دارد که غذای محل کارشان چرب است و از خانه هم نمی‌توانند غذا ببرند. از طرفی، وعده ناهار را نمی‌توان حذف کرد زیرا باعث کاهش تمرکز در محل کار می‌شود. توصیه ما این است که تا حد ممکن برنامه غذایی‌شان را رعایت و غذای محل کار را در حد و اندازه مشخص‌شده در رژیم غذایی‌شان مصرف کنند و تا حد امکان چربی دریافتی‌شان را کاهش دهند. به‌عنوان مثال از مصرف برنج و غذاهای خورشی که چرب‌تر هستند، بپرهیزند و غذاهای نانی و کبابی را انتخاب کنند.


ایشان برای کنترل و حفظ وزن باید چه کار کنند؟
     ایشان پس از رسیدن به وزن مورد نظر باید برای پیشگیری از افزایش وزن رژیم تثبیت وزن را رعایت کنند. در این رژیم برنامه غذایی فرد زیرنظر متخصص تغذیه کمی آزادتر و خوراکی‌های مورد علاقه‌اش در آن گنجانده می‌شود اما برای پیشگیری از افزایش وزن، کالری دریافتی باید 75درصد انرژی مورد نیاز روزانه فرد باشد. هر 3ماه یکبار نیز وزن فرد کنترل می‌شود و در صورت ثابت ماندن وزن 100 کیلوکالری به انرژی دریافتی افزوده خواهد شد.


حرف یا نکته آخر؟
     نظم غذایی و داشتن زمان‌بندی دقیق برای غذا خوردن، وجود تعادل و مصرف همه گروه‌های غذایی در حد مورد نیاز و همچنین اراده و پشتکار فرد در رعایت برنامه غذایی در موفقیت برنامه کاهش وزن بسیار موثر است و به حفظ وزن که از کاهش وزن نیز مهم‌تر است، کمک می‌کند.




مطالب مرتبط

دیدگاه کاربران

ارسال ديدگاه
نام :    ایمیل : 

عکس خوانده نمی شود کد امنیتی :      

کلیه حقوق این سایت متعلق به موسسه فرهنگی ابن‌سینای بزرگ می باشد. طراحی و اجرا توسط: هنر رسانه




ناحیه کاربری

آدرس ایمیل:
رمز عبور:
 
رمز عبورم را فراموش کرده‌ام

ثبت نام