0
0
        

نتایج یک بررسی جدید نشان می‌دهد بارداری ممکن است خطر شکل شدید کووید-19 را افزایش دهد، هر چند ظاهرا احتمال مرگ به علت این بیمار در خانم‌های باردار بیشتر نیست.
به گزارش وب‌ام‌دی، این بررسی جدید که مراکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های آمریکا (CDC) منتشر کرده‌اند، نشان می‌دهد خانم‌های بارداری که مبتلا به کرونا می‌شوند، نسبت به افراد غیرباردار مبتلا به کرونا با احتمال بیشتری ممکن است در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شوند و نیاز به دستگاه تنفس مصنوعی پیدا کنند اما درنهایت خانم‌های باردار نسبت به خانم‌های غیرباردار در معرض خطر مرگ بیشتر نیستند.
مراکز کنترل و پیشگیری راهنمای قبلی‌اش گفته بود که کووید-19 تاثیر متفاوتی بر خانم‌های باردار ندارد اما با یافته‌های جدید این سازمان در راهنمایش درباره خانم‌های باردار تجدیدنظر کرده و اکنون می‌گوید: «خانم‌های باردار در معرض خطر بیشتر دچار شدن به بیماری شدید ناشی از کووید-19 نسبت به خانم‌های غیربادار هستند.» این بررسی جدید که بزرگ‌ترین بررسی درباره کووید-19 در بارداری تا به حال است، اطلاعات بیش از ۸ هزار و 200 خانم باردار و ۸۳ هزار و 200 خانم غیرباردار در آمریکا را که در سنین ۱۵ تا ۴۴ سال بودند و آزمایش کرونایشان در فاصله‌ ماه‌های ژانویه تا ژوئن مثبت شده بود، دربرمی‌گیرد. این بررسی نشان داد تقریبا یک‌سوم خانم‌های باردار مبتلا به کووید-19 بستری می‌شوند، در حالی‌که این رقم در خانم‌های غیرباردار فقط 6درصد است. البته این بررسی نمی‌توانست میان خانم‌های بارداری که به علت زایمان یا سایر اعمال مربوط به بارداری بستر شده بودند و خانم‌هایی که به طور خاص به علت کووید-19 بستری شده بودند، فرق بگذارد. همچنین پژوهشگران می‌گویند پزشکان معمولا آستانه پایین‌تری برای بستری کردن بیماران باردار دارند. به عبارت دیگر بستری شدن خانم‌های باردار لزوما ممکن است به علت بیماری شدید کووید-19 نباشد اما این بررسی همچنین نشان داد خانم‌های باردار مبتلا به کووید-19 نسبت به خانم‌های غیرباردار با احتمال بیشتری ممکن است در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شوند یا نیاز به دستگاه تنفس مصنوعی پیدا کنند. به طور مشخص 5/1 درصد از خانم‌های باردار در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شده بودند، در حالی که در خانم‌های غیرباردار این رقم 9/0 درصد بود. همچنین5/0 درصد از خانم‌های باردار نیاز به دستگاه تنفس مصنوعی پیدا کره بودند، در حالی که این رقم در خانم‌های غیرباردار 3/0 درصد بود. به گفته این پژوهشگران، هم پذیرش در بخش مراقبت‌های ویژه و هم نیاز به دستگاه تنفس مصنوعی نشانه‌های مشخص شدت بیماری هستند. البته خطر مرگ ناشی از کووید-19 در خانم‌های باردار و غیرباردار مشابه و در حد 2/0 درصد بود. بنابراین نتایج این بررسی هم خبرهای خوب و هم خبرهای بدی دارد. خبر خوب این است که ظاهرا خانم‌های باردار با احتمال بیشتری به علت کووید-19 نمی‌میرند و خبر بد این است که با احتمال بیشتری ممکن است نیاز به پذیرش در بخش مراقبت‌های ویژه یا دستگاه تنفس مصنوعی پیدا کنند. این بررسی البته محدودیت‌هایی هم دارد، از جمله اینکه در هر دو گروه خانم‌های باردار و غیر باردار، پزشکان در بسیاری موارد نیاز به بستری شدن در بخش مراقبت‌های ویژه، متصل شدن به دستگاه تنفس مصنوعی یا مردن بیماران را گزارش نکرده‌اند بنابراین این پیامدها در یک یا هر دو گروه شایع‌تر از حدی است که این بررسی تخمین زده است.
پژوهشگران می‌گویند بر اساس این داده‌ها می‌توان گفت که خانم‌های باردار به طور بالقوه در معرض خطر بیماری شدیدتر کووید-19 هستند. مراکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های آمریکا در حال حاضر توصیه می‌کند خانم‌های باردار حتی‌الامکان تماس‌هایشان را با دیگران محدود کنند و احتیاطات لازم را رعایت کنند. خانم‌های باردار همچنین باید در ویزیت‌های دوران بارداری‌شان حضور یابند و دست‌کم برای ۳۰ روز داروهای لازمشان را دریافت کنند.




مطالب مرتبط

دیدگاه کاربران

ارسال ديدگاه
نام :    ایمیل : 

عکس خوانده نمی شود کد امنیتی :      

کلیه حقوق این سایت متعلق به موسسه فرهنگی ابن‌سینای بزرگ می باشد. طراحی و اجرا توسط: هنر رسانه




ناحیه کاربری

آدرس ایمیل:
رمز عبور:
 
رمز عبورم را فراموش کرده‌ام

ثبت نام