0
0
        

پزشکان ایتالیایی نخستین مورد عفونت دردناکم تیروئید با ویروس جدید کرونا را در یک نوجوان گزارش کرده‌اند.
به گزارش هلث‌دی نیوز، پژوهشگران از شهر پیزا در شمال ایتالیا می‌گویند این دختر ۱۸ ساله چند هفته پس از آنکه آزمایش ویروس کرونایش مثبت شد، دچار درد و بزرگی غده تیروئید شده بود. این عارضه که اصطلاحا «تیروئیدیت» می‌نامند، پس از درمان این دختر با داروی کورتونی پردنیزون در طول یک هفته به طور کامل برطرف شد. با این وجود دکتر فرانچسکو لاتروفا، متخصص غدد درون‌ریز در بیمارستان دانشگاهی پیزا و سرپرست این پژوهشگران می‌گوید: «پزشکان درباره تظاهرات بالینی دیگر مرتبط با ویروس جدید کرونا آگاه باشند.»
او و همکارانش نتایج کارشان را در مجله اندوکرینولوژی بالینی و متابولیسم منتشر کرده‌اند. به گفته کارشناسان، کووید-19 همچنان علائم غافلگیرکننده جدیدی را بروز می‌دهد. ویروس کرونا در بسیاری از سیستم‌های اندامی متفاوت در سراسر بدن بروز کرده بنابراین جای تعجب نیست که تیروئید را هم درگیر کند.
آنها با توجه به مورد این دختر ایتالیایی پیشنهاد می‌کنند اگر بیماری دچار ویروس کرونا بود و بعد دچار درد جدید در گردن شد، باید از لحاظ التهاب تیروئید هم ارزیابی شود.
این دختر ایتالیایی در ۲۸ فوریه پس از اینکه پدرش به علت کووید-19 در بیمارستان بستری شد، با نمونه‌گیری از بینی آلوده به ویروس کرونا تشخیص داده شد. این دختر ابتدا علائم خفیف و گذرای تنفسی داشت اما حدود یک ماه بعد در ۱۷ مارس با تب، تپش قلب و درد گردن به بیمارستان پیزا مراجعه کرد. درد گردن او بدتر و غده تیروئیدش دردناک و بزرگ شد.
آزمایش‌ها التهاب تیروئید یا تیروئیدیت را ثابت کرد. بیمار با پردنیزون درمان شد که باعث شد درد گردن و تب او در طول دو روز فروکش کند. بقیه علائم بیمار هم در طول یک هفته برطرف شد.
لاتروفا و همکارانش یادآور می‌شوند تیروئیدیت با انواع عفونت‌های ویروسی دیگر از جمله ویروس اوریون، اپستین-بار، هپاتیت E و ویروس ایدز دیده شده بنابراین التهاب تیروئید با ویروس جدید کرونا خیلی غافلگیرکننده نیست. تا جایی که دانشمندان می‌دانند این نخستین مورد گزارش‌شده تیروئیدیت با ویروس کرونای جدید است.




مطالب مرتبط

دیدگاه کاربران

ارسال ديدگاه
نام :    ایمیل : 

عکس خوانده نمی شود کد امنیتی :      

کلیه حقوق این سایت متعلق به موسسه فرهنگی ابن‌سینای بزرگ می باشد. طراحی و اجرا توسط: هنر رسانه




ناحیه کاربری

آدرس ایمیل:
رمز عبور:
 
رمز عبورم را فراموش کرده‌ام

ثبت نام