0
0
        

در روزهایی که مردم نگران گرفتاری در بند ویروس کرونا هستند، موضوع اجرای طرح ترافیک در پایتخت و نحوه تردد در سطح شهر دغدغه جدیدی شهروندان ایجاد کرده است. به گزارش «سلامت»، با شیوع ویروس کرونا و اجرای طرح فاصله‌گذاری هوشمند به‌منظور جلوگیری از شیوع ویروس میان شهروندان، اجرای طرح ترافیک پایتخت تا اطلاع بعدی به تعویق افتاد. مسوولان شهری ابتدا زمان آغاز اجرای دوباره آن را در سالی که با کرونا آغاز شده بود از ۲۳ فروردین اعلام کردند که این موضوع با دستور وزیر بهداشت که رئیس ستاد کرونای کشور نیز محسوب می‌شود، لغو شد.
سعید نمکی در همان ۲۳ فروردین؛ یعنی نخستین روز اجرای طرح ترافیک جدید ضمن اعلام اینکه اجرای این طرح در شرایط کرونایی لغو شد، به این موضوع نیز اشاره کرد که در شرایطی که وسایل نقلیه عمومی کفاف رعایت فاصله‌گذاری را نمی‌دهد، یکی از مطمئن‌ترین روش‌ها استفاده از وسیله نقلیه شخصی است. با لغو طرح ترافیک و ورود انبوه خودروهای شخصی در ساعات مختلف به خیابان‌های مرکزی تهران، شاخص‌های کیفیت هوای پایتخت را که تا پیش از آن سالم و حتی پاک بود، به سمت روزهای آلوده و آسمان غبارآلود برد.
سردار محمدرضا مهماندار، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی پایتخت ۳۰ فروردین از افزایش ۷۰ درصدی تردد در سطح شهر نسبت به چنین روزی در سال گذشته خبر داد و گفت: «ما دو گزینه پیش ‌رو داشتیم زیرا با توجه به حجم تردد شهروندان در سطح شهر یا باید می‌پذیرفتیم این حجم تردد وارد وسایل نقلیه عمومی مانند مترو و اتوبوس شود یا با ورود خودروهای شخصی به محدوده‌های مرکزی شهر، بخشی از فشار روی حمل‌ونقل عمومی را کم کنیم.»
بار دیگر اجرای طرح ترافیک
پس از چند هفته از دستور وزیر بهداشت بار دیگر سیدمناف هاشمی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران از احتمال اجرای طرح ترافیکی با روش جدید و همچنین اجباری شدن ماسک برای مسافران مترو و اتوبوس خبر داد. هاشمی ۱۰ اردیبهشت‌ماه یعنی ۱۸ روز پس از دستور وزیر بهداشت در جمع خبرنگاران اعلام کرد: «هم‌اکنون در همه نقاط تهران به‌جز محدوده مرکزی از لحاظ ترافیک وضع مساعدی داریم، اما در محدوده مرکزی تهران به علت حضور اصناف و کارکنان دولت مشکلاتی ایجاد شده است.» معاون شهردار اینگونه توضیح داد که روز گذشته طرحی را در وزارت کشور برای هماهنگی هر چه بیشتر ارائه کردیم که طرحی مشترک میان شهرداری تهران، شورای شهر و راهور است که بر اساس آن بنا داریم ساعت طرح ترافیک اصلاح شود، به‌طوری‌که ساعت اجرای طرح‌های ترافیکی از ساعت ۸ تا ۱۶ در نظر گرفته شود که اگر کارکنان دولت قبل از ساعت ۸ صبح وارد محدوده شوند مشمول طرح نشده و قبل از ساعت ۱۶ هم که خارج می‌شوند باز مشمول نخواهند شد.
البته این خبر و سخنان معاون شهردار تهران، سروصداهای بسیاری میان مردم و مسوولان ایجاد کرد چه آنکه از یک سو نگرانی شیوع مجدد کرونا می‌رفت و از سوی دیگر با اجرای این طرح، هزینه‌های مردم برای تردد در سطح شهر در صورت استفاده از خودروی شخصی به‌منظور حفظ سلامت افزایش می‌یافت. پس‌ازاین خبر موضوع الزامی شدن استفاده از ماسک و دستکش در مترو و اتوبوس مطرح شد تا اگر شهروندان خواستار ورود به محدوده طرح ترافیک نبودند، بتوانند با خیالی آسوده از وسایط نقلیه عمومی استفاده کنند.
انوشیروان محسنی بندپی، استاندار تهران الزامی شدن استفاده از ماسک و دستکش برای استفاده از مترو و وسایل حمل‌ونقل عمومی را اعلام کرد و گفت: «بر اساس مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا از روز شنبه ۱۳ اردیبهشت استفاده از ماسک و دستکش در ناوگان حمل‌ونقل عمومی اجباری است.» محسنی بندپی این را نیز اضافه کرد که یارانه‌ای برای تهیه و تامین ماسک در نظر گرفته شده و اجرای آن برعهده وزارت صمت است تا این اقلام در ایستگاه‌های مشخص مترو با قیمت ۲ تا 5 هزار تومانی در اختیار مردم قرار بگیرد. این صحبت‌ها این ظن را در ذهن مردم زنده می‌کرد که به‌زودی طرح ترافیک به سطح خیابان‌های پایتخت باز می‌گردد و باید با وجود جولان ویروس کرونا در جهان و خیابان‌های تهران دست به دامن وسایل نقلیه عمومی به‌ویژه مترو برای جابجایی شد.
در این میان سردار حسین رحیمی، رئیس پلیس تهران بزرگ هم مخالفت خود را با اجرای طرح ترافیک اعلام کرد تا سردرگمی شهروندان در این زمینه دوچندان شود. رحیمی توضیح داد: «بررسی‌های ما نشان می‌دهد که درست نیست حتی در این بازه هم طرح ترافیک اجرا شود زیرا شرایط شیوع ویروس کرونا در شهر تهران هنوز عادی نشده است و باید همه دقت‌نظرها را برای کنترل شیوع آن داشته باشیم.» طبق آخرین خبرها به نظر می‌رسد مدیریت شهری تهران برای تصمیم‌گیری در خصوص اجرای این طرح ترافیک، منتظر نظر ستاد ملی مقابله با کروناست اما وزیر بهداشت شرط جدیدی برای اجرای طرح ترافیک اعلام کرده است.
با احدی شوخی ندارم
وزیر بهداشت ضمن انتقاد از آنچه ترمیم نشدن ناوگان حمل‌ونقل عمومی در شرایط کرونا خواند، درباره اجرای طرح ترافیک پایتخت شروطی را مطرح کرد. سعید نمکی گفت: «من به آقای شهردار هم عرض کردم که ما موافق تراکم جمعیت در منطقه محدوده طرح ترافیک نیستیم. برای ما امروز مهم‌ترین عامل مهار کروناست. آلودگی هوا آنقدر برای ما مهم نیست و در حال حاضر اولویت اول ما نیست؛ کمااینکه در تهران آلودگی هوای آنچنانی هم نداشتیم.» وی افزود: «متاسفانه به ناوگان مترو و اتوبوسرانی ما هیچ چیزی اضافه نشده است. ماسک را هم در این فضاها اجباری کردیم اما وقتی استفاده از ماسک را در ساعات اوج تردد اجباری می‌کنیم و مردم در گرمای هوا وارد ناوگان حمل‌ونقل عمومی می‌شوند، ممکن است چند دقیقه آن را بردارند چراکه نمی‌توانند نفس بکشند و در همان لحظه می‌توانند ویروس را منتشر کنند. بنابراین وقتی ناوگان حمل‌ونقل عمومی اعم از اتوبوس و مترو را نتوانستیم ترمیم کنیم، تعداد اتوبوسی که قرار شده بود اضافه شود، به ناوگان نیاوردیم، قطعا ما به‌عنوان متولی سلامت می‌ایستیم تا حداقل مردم بتوانند از خودروی شخصی استفاده کنند تا خطر را کاهش دهیم.»




مطالب مرتبط

دیدگاه کاربران

ارسال ديدگاه
نام :    ایمیل : 

عکس خوانده نمی شود کد امنیتی :      

کلیه حقوق این سایت متعلق به موسسه فرهنگی ابن‌سینای بزرگ می باشد. طراحی و اجرا توسط: هنر رسانه




ناحیه کاربری

آدرس ایمیل:
رمز عبور:
 
رمز عبورم را فراموش کرده‌ام

ثبت نام