0
0
        

بیش از ۱۰۰ گروه در سراسر جهان در حال تلاش برای یافتن واکسنی برای ویروس کرونا هستند اما حتی اگر واکسن کرونا ساخته و تایید شود، مشکل اساسی برای تولید انبوه آن باقی می‌ماند.
به گزارش بیزنس اینسایدر، کارشناسان می‌گویند: «مشکل سر راه تولید انبوه واکسن کرونا که بالقوه باید برای ایمن کردن میلیاردها نفر در جهان به کار برود، کمبود ویال‌ها یا بطری‌های شیشه‌ای است که این واکسن‌ها را باید در آن نگهداری کرد.»
در این صورت حتی با وجود واکسن تاییدشده به علت اختلال در زنجیره تولید آن ویروس کرونا همچنان در جهان قربانی خواهد گرفت.
ویال‌های واکسن از یک شیشه تخصصی ساخته می‌شوند که معمولا بین ۲ تا ۱۰۰ میلی‌لیتر مایع در خود جا می‌دهند. این ویال‌های شیشه‌ای به طور میانگین ۴۵ میلی‌متر ارتفاع و 5/11 میلی‌متر پهنا دارند. ویال‌های شیشه‌ای باید بتوانند دماهای پایین را تاب بیاورند و در برابر تکان‌های حین حمل و نقل نشکنند. فرایند وارد کردن واکسن‌ها درون بطری‌های شیشه‌ای را در صنعت اصطلاحا fil- and finish می‌نامند و معمولا یکی از دلایل اصلی تاخیر در تولید واکسن‌هاست. ماشین‌ها در این روند پیچیده باید مایع واکسن را وارد میلیون‌ها ویال و سرنگ کنند و هر یک از واکسن‌های تولیدی درنهایت باید از لحاظ کیفیت به طور دستی بررسی شود.
تولید کردن حدد ۸ میلیارد دوز واکسن- یک دوز برای شخص در جهان- کار ساده‌ای نیست، به‌خصوص هنگامی که ویال شیشه‌ای کافی در در دسترس نباشد. به گفته کارشناسان، ساختن ویال‌ها یا بطری‌های شیشه‌ای روندی بسیار سخت و زمانبر است و تولید شمار کافی از آنها ممکن است ماه‌ها طول بکشد.
واکسن‌ها ممکن است به صورت چنددوزی هم ساخته شوند که هر ویال با 2 تا ۲۰ دوز واکسن پر شود. ویال‌های چنددوزی نسبت به ویال‌های تک‌دوزی از لحاظ میزان مصرف شیشه به ازای هر دوز و سایر هزینه‌های تولیدی اقتصادی‌تر هستند اما ویال‌های تک‌دوزی واکسن هم برای عرضه در داروخانه‌ها و دراگ‌استورها برای افرادی که در واکسیناسیون جمعی اولیه واکسن نزده‌اند، لازم‌اند. از طرف دیگر هنگامی که یک ویال چنددوزی را باز می‌کنید، اگر تعداد کافی بیمار وجود نداشته باشد، بقیه محتوای ویال را باید دور بیندازید. عامل مهم دیگر از لحاظ تولید واکسن این است که آیا افراد برای کسب ایمنی در برابر کووید-۱۹ به یک بار یا تعداد بیشتری واکسیناسیون نیاز دارند.
ممکن است لازم باشد هر سال واکسن یادآور به افراد تزریق شود تا مصونیت‌شان در برابر ویروس کرونا حفظ شود.
همچنین ابتدای واکسیناسیون ممکن است لازم باشد دو دوز واکسن با فاصله زمانی معین به فرد تزریق شود. در این صورت میزان نیاز به ویال‌های شیشه‌ای باز هم بیشتر می‌شود. همچنین نیاز به تولید تعداد پرشماری از واکسن کرونا ممکن است بر زنجیره تولید سایر واکسن‌ها مانند واکسن آنفلوانزا، مننژیت و تیفوس (شبه حصبه) تاثیر بگذارد. بالاخره شیوع کووید-۱۹ هم باعث ایجاد مشکلات تدارکاتی و تهیه مواد اولیه می‌شود که ممکن است تولید انبوه واکسن را به تاخیر بیندازد.




مطالب مرتبط

دیدگاه کاربران

ارسال ديدگاه
نام :    ایمیل : 

عکس خوانده نمی شود کد امنیتی :      

کلیه حقوق این سایت متعلق به موسسه فرهنگی ابن‌سینای بزرگ می باشد. طراحی و اجرا توسط: هنر رسانه




ناحیه کاربری

آدرس ایمیل:
رمز عبور:
 
رمز عبورم را فراموش کرده‌ام

ثبت نام