0
0
        

پزشکان می‌گویند لخته‌های خونی کوچکی که در رگ‌های ریه‌ها و سایر اندام‌های عمده دیگر بدن تشکیل می‌شوند، ممکن است دلیل مرگبار بودن بیماری کرونا در برخی افراد باشند.به گزارش هلث‌دی نیوز، مشاهدات پزشکان نشان می‌دهد برخی افراد مبتلا به بیماری شدید کرونا دچار لخته‌های خونی کوچک در ریه‌ها و سایر اندام‌های عمده بدن می‌شوند.
این لخته‌های خونی کوچک ممکن است یکی از دلایل نارسایی تنفسی در مبتلایان به کرونا یا مسوول ایجاد علامت منحصربه‌فرد کرونا؛ یعنی از دست رفتن ناگهانی بویایی باشند. لخته شدن خون در رگ‌ها ممکن است علت بدتر شدن ناگهانی حال بیمارانی باشد که علائمشان خفیف است یا در حال بهبود هستند.
لخته شدن خون در بیماران کووید-19 آنقدر بارز بوده که برخی پزشکان داروهای رقیق‌کننده خون را برای مبتلایانی که دچار بیماری شدید هستند، تجویز کرده‌اند.
به تازگی پزشکان آمریکایی از درمان 5 بیمار کووید-19 در وضعیت بحرانی با tPA (فعال‌کننده پلاسمینوژن بافتی)، داروی حل‌کننده لخته‌ای که برای بیماران سکته مغزی به کار می‌رود، خبر دادند.
این 5 بیمار ابتدای بیماری‌شان دچار نارسایی تنفسی شده بودند. میزان‌ اکسیژن خون و شاخص‌های پروتئینی مربوط به لخته‌ شدن خون در این بیماران بیانگر ایجاد لخته‌های خونی در رگ‌های ریه آنها بود.
تجویز داروی حل‌کننده لخت باعث بهبود فوری در تنفس و میزان اکسیژن خون این بیماران شد، هر چند در نهایت این بیماران درگذشتند.
پزشکان هلندی نیز گزارش داده‌اند یک‌سوم ۱۸۴ بیمار مبتلا به ویروس کرونا که در بخش مراقبت‌های ویژه بستری بودند، دچار عوارض مربوط به لخته شدن خون در ریه‌ها یا پاها شده بودند یا حتی مواردی از سکته مغزی یا حمله قلبی ناشی از لخته شدن خون میان این بیماران وجود دارد.
دانشمندان معتقدند آسیب سلولی ناشی از ویروس کرونا به طریقی روند لخته شدن خون را فعال می‌کند.




مطالب مرتبط

دیدگاه کاربران

ارسال ديدگاه
نام :    ایمیل : 

عکس خوانده نمی شود کد امنیتی :      

کلیه حقوق این سایت متعلق به موسسه فرهنگی ابن‌سینای بزرگ می باشد. طراحی و اجرا توسط: هنر رسانه




ناحیه کاربری

آدرس ایمیل:
رمز عبور:
 
رمز عبورم را فراموش کرده‌ام

ثبت نام