0
0
        

      کیست پیلونیدال بیماری شایعی است و معمولا در قسمت‌های انتهایی کمر و پشت دیده می‌شود.


      این کیست به علت برگشت مو به داخل پوست ایجاد می‌شود. بعد از ورود مو به لایه‌های زیرین پوست، کیسه‌ای دور آن تشکیل می‌شود. ممکن است کیست سر باز کند و مکررا از داخل آن مایعی که گاهی هم چرکی است به بیرون ترشح شود. کیست پیلونیدال در مردها شایع‌تر است و از سن بلوغ تا 40 سالگی شیوع زیادی دارد.


      علت دردناک بودن این کیست،عفونی‌شدن آن است. همان‌طور که گفتیم، کیست در ناحیه انتهایی کمر و نزدیک به مقعد تشکیل می‌شود که مکان آلوده‌ای است. اگر کیست سر باز کند، باکتری‌ها می‌توانند داخل آن نفوذ کنند و باعث عفونی شدن کیست شوند. بیماران ممکن است در این مرحله تب و لرز هم داشته باشند. درمان‌های مختلفی برای کیست وجود دارد. در مراحل اولیه معمولا درمان انتظاری را پیش می‌گیرند ولی اغلب کیست‌ها علامت‌دار می‌شوند و نیاز به درمان پیدا می‌کنند.


      بهترین درمان برای از بین بردن کیست جراحی است. با برش کوچکی روی کیست محتویات آن خارج می‌شود ولی حتما باید جدار کیست هم خارج شود چون اگر فقط بخش کوچکی از کیست باقی مانده باشد احتمال تشکیل مجدد آن و تبدیل شدن به کیست کامل بسیار زیاد است. البته این کیست‌ها را متخصصان پوست هم می‌توانند خارج کنند ولی در مواقعی که عود مکرر وجود دارد، بیمار باید به متخصص جراح عمومی یا کولورکتال مراجعه کند. جراحی در این مواقع کمی عمیق‌تر است و جراح تمام منطقه را از وجود کیست پاکسازی می‌کند.


دکتر نساء آقازاده
عضو هیات‌علمی دانشگاه علوم‌پزشکی تهران




مطالب مرتبط

دیدگاه کاربران

ارسال ديدگاه
نام :    ایمیل : 

عکس خوانده نمی شود کد امنیتی :      

کلیه حقوق این سایت متعلق به موسسه فرهنگی ابن‌سینای بزرگ می باشد. طراحی و اجرا توسط: هنر رسانه




ناحیه کاربری

آدرس ایمیل:
رمز عبور:
 
رمز عبورم را فراموش کرده‌ام

ثبت نام