0
0

      در فصل سرما بدن‌ دستخوش تغییر‌هایی می‌شود؛ مثلا بعضی‌ها از خشکی پوست خود در این فصل شکایت دارند و بعضی‌ دیگر استحمام برایشان دشوار می‌شود. به همین دلیل در این فصل باید بیشتر مراقب پوستمان باشیم. در «آداب زیبایی» این هفته با دکتر مجتبی امیری، متخصص پوست، درباره اینکه چگونه در فصل زمستان استحمام خوب و دلچسبی داشته باشیم و اینکه برای از بین بردن قارچ‌های پوستی‌مان چه باید بکنیم، گفت‌وگو کرده‌ایم. با ما همراه شوید.


برخی افراد بعد از حمام موهای خود را خشک نمی‌کنند و گاهی با همان موی خیس می‌خوابند. این کار در درازمدت چه آسیبی به موهای آنها خواهد زد؟
      این کار اصلا درست نیست چون هم احتمال دارد آنها سرما بخورند، هم ممکن است این کارشان زمینه‌ساز شکل‌گیری عفونت‌های قارچی در ناحیه‌ای از پوست‌ سرشان باشد و زمانی که موهایشان را شانه می‌زنند، موهایشان به شدت شکننده شود و شروع به ریزش کند. به همین دلیل بهتر است بعد از حمام موهای خود را خوب خشک کنند.


چه دمایی برای حمام‌کردن در فصل زمستان مناسب‌تر است؟
      بهتر است دمای حمام بین 35 تا40درجه باشد تا فرد احساس خفگی یا برعکس سرما نکند.


آیا دمای خیلی بالای آب در حمام برای پوست و مو ضرر دارد؟
      بله، دمای زیاد آب در حمام به مرور زمان پوست را خشک و زبر می‌کند. اگر زمانی که هوا سرد است، دوش آب داغ بگیرید، پوستتان تمام چربی طبیعی‌اش را از دست می‌دهد و این خشک شدن بیش از حد پوست، خارش‌هایی را که در فصل سرد سال دارید، افزایش می‌دهد. بهترین راه این است که زمان استفاده از آب داغ در حمام را به شدت محدود کنید.


پوست صورت یا پوست دست برخی افراد در فصل زمستان خشک و پوسته‌پوسته می‌شود. برای رفع این مشکل چه توصیه‌ای دارید؟
      در فصل پاییز و زمستان که هوا خشک و سرد می‌شود، پوست عده‌ای از افراد خشک و پوسته‌پوسته می‌شود. برای حل این مشکل توصیه می‌شود از صابون‌های کرمی استفاده کنید تا پوست‌تان خشک نشود و رطوبت خود را حفظ کند. در ضمن بهتر است به طور کلی با استفاده از آب ولرم صورت و بدنمان را بشوییم.


کلر موجود در آب چقدر در خشک‌شدن پوستمان تاثیر دارد؟
      خیلی زیاد، اصلا یکی از دلایل خشکی پوست کلر موجود در آب است. به همین دلیل بهتر است حتما پس از حمام از مرطوب‌کننده استفاده کنیم.


بهترین و مناسب‌ترین مقدار آبی که برای استحمام کودک باید در وان باشد، چقدر است؟
      طبیعی است که این میزان با توجه به جثه کودک تفاوت دارد اما به‌طور معمول برای شستشوی یک نوزاد می‌توان تشت یا وان مخصوص کودک را به ارتفاع 5 تا 10 سانتی‌متر از آب گرم (نه داغ و نه سرد) آب کرد. برای اینکه بدن کودک سرد نشود هر چند لحظه یکبار کمی آب گرم روی او بگیرید. اگر زمانی که کودکتان را در تشت یا وان کودک می‌نشانید آب تا گردن او برسد حالت آرامش بیشتری برای او ایجاد خواهد شد. در ضمن در تمام طول استحمام دست‌هایتان را برای مراقبت از کودک در پشت او نگه دارید.


بهترین درجه حرارت برای استحمام کودک چند درجه است؟
      بهترین آب برای استحمام کودک آب گرم است. برای‌ اینکه کودک دچار سوختگی نشود، بهترین کار این است که دماسنج در آب بگذارید و دمای آب زیر 50 درجه سانتی‌گراد باشد. حتی با قرار دادن دماسنج هم قبل از گذاشتن کودک در آب، دمای آب را با دستتان بررسی کنید چرا که ممکن است درجه دماسنج درست نباشد. در ضمن هوای جایی که کودک را در آن حمام می‌کنید هم باید گرم باشد تا دچار افت درجه حرارت پس از حمام نشود. کودکی که حمام شده خیلی سریع دچار لرز می‌شود. به همین دلیل باید دمای جایی که کودک در آن حمام می‌شود و سپس از حمام به آنجا برده‌ می‌شود مناسب و نسبتا گرم باشد.


بهتر است از چه صابون‌هایی در فصل زمستان استفاده کنیم؟
      قطعا بوی صابون‌های معطر، خوشایند است، اما با استفاده از صابون‌های معطر یا صابون‌هایی که مرطوب‌کننده ندارند، باعث تحریک جدی پوست خود می‌شوید.


آیا لیف‌هایی که در حمام هستند می‌توانند عاملی برای بروز قارچ باشند؟
      بله، این نوع وسایل حمام می‌توانند در معرض باکتری‌ها باشند، اگر شما به اندازه کافی آنها را تعویض نکنید. لیف شما می‌تواند حامل باکتری، کپک و… باشد. پس بهتر است پس از هر حمام، لیفتان را کاملا خشک و هر چند وقت یکبار آن را عوض کنید.


آیا مدت طولانی در حمام ماندن، آن هم در فصل زمستان، خوب است یا نه؟
      بهتر است زمان حمام خود را به ۱۵ دقیقه محدود و بلافاصله پس از خشک کردن بدنتان با حوله، از مرطوب‌کننده استفاده کنید.


افرادی که از سونا و جکوزی در فصل زمستان استفاده می‌کنند باید چه نکته‌هایی را رعایت کنند؟
      این افراد هم باید حتما از مرطوب‌کننده و صابون‌های کرمی استفاده کنند و اگر متوجه ایجاد قارچ در پوست خود شدند، حتما به پزشک متخصص پوست مراجعه و از محلول‌های ضدقارچ استفاده کنند چون رشد قارچ در مکان‌های عمومی بیشتر است و اگر به موقع درمان نشود ممکن است باعث بروز بیماری‌های دیگر پوستی شود.


آیا فردی که سرماخورده، می‌تواند از دوش آب گرم استفاده کند؟
      بله، حمام کردن می‌تواند در بهبود فردی که سرماخورده موثر باشد به شرط اینکه فرد هم زیاد در حمام نماند و هم پس از اتمام حمام بدن و موهایش را به خوبی خشک کند تا بدنش خیس نباشد.


پاکسازی پوست در این فصل چقدر مهم است؟
      این کار یکی از بهترین کارهای مربوط به پوست در فصل زمستان است. به همین دلیل خوب است در این فصل هفته‌ای یک بار آن را انجام دهید. البته هرگز زیاده‌روی نکنید چون باعث شکنندگی و آسیب پوستی می‌شود.


برخی افراد از خشکی پوست لب‌هایشان در فصل زمستان شکایت دارند. برای آنها چه توصیه‌ای دارید؟
      لب‌ها در فصل زمستان به مراقبت ویژه‌ای نیاز دارند، بنابراین هرگز استفاده از یک نرم‌کننده لب را در این فصل فراموش نکنید. همچنین سعی کنید از نرم‌کننده‌ای استفاده کنید که حداقل اس‌پی‌اف 15 داشته باشد.


و مراقبت‌های بعد از استحمام؟
      بهتر است بعد از استحمام، بدن خود را با کرم مرطوب‌کننده، آبرسانی کنید. بهترین زمان برای انجام این کار نیز دقیقا بعد از بیرون آمدن از زیر دوش و خشک کردن بدن است، چون بعد از گذشت چند دقیقه از استحمام،‌ رطوبت بدن از سطح پوست بخارشده و ناپدید می‌شود، بنابراین با مرطوب کردن پوستتان بعد از حمام می‌توانید مانع این کار شوید.


محبوبه ریاستی




مطالب مرتبط

دیدگاه کاربران

ارسال ديدگاه
نام :    ایمیل : 

عکس خوانده نمی شود کد امنیتی :      

کلیه حقوق این سایت متعلق به موسسه فرهنگی ابن‌سینای بزرگ می باشد. طراحی و اجرا توسط: هنر رسانه




ناحیه کاربری

آدرس ایمیل:
رمز عبور:
 
رمز عبورم را فراموش کرده‌ام

ثبت نام