0
0
        

زندگی کردن در شهرهای بزرگ می‌تواند جذابیت‌های خاص خودش را داشته باشد ولی پوست افراد را بیشتر از حالت عادی در معرض آسیب‌ قرار می‌دهد. پوست ما هر روز با عناصری مثل باد، گردوغبار، آلودگی‌ها و دیگر عناصر مختلف تماس پیدا می‌کند که هر کدامشان می‌توانند روی پوست تاثیر بگذارند. به همین دلیل است که بیشتر خانم‌های ساکن در شهرهای بزرگ و شلوغ، اساسا دارای پوست‌های حساس‌تری هستند و پوستشان ظرفیت تحریک‌پذیری شدیدی دارد بنابراین شما هم که در یکی از شهرهای بزرگ و شلوغ زندگی می‌کنید، احتمالا اولین سوالتان این خواهد بود که چطور از پوست خودتان تحت چنین شرایطی محافظت کنید؟ برای اینکه اطلاعات بهتری در این باره به دست بیاورید، ادامه این مطلب را از دست ندهید.
دلیل حساس شدن پوست در شهرهای بزرگ چیست؟
حالت‌هایی مثل پوسته‌پوسته شدن، قرمزی، التهاب و تحریک‌پذیری غیرعادی و... از نشانه‌های پوست‌ حساس هستند. از طرف دیگر، دلایل مختلف و متعددی برای حساس شدن پوست وجود دارد.
اولین دلیل شکل‌گیری پوست حساس که شایع‌ترین دلیل آن هم محسوب می‌شود، استرس است. یکی از ویژگی‌های پوست این است که می‌تواند خیلی سریع نسبت به استرس واکنش نشان دهد. کمبود خواب، مصرف نوشیدنی‌های مضر، سیگار کشیدن، قرار گرفتن در معرض انواع دودها یا حضور در موقعیت‌های استرس‌زا و... می‌توانند روی پوست شما تاثیر منفی بگذارند. متاسفانه زندگی در شهرهای بزرگ، شرایطی برای زندگی افراد به‌وجود می‌آورد که معمولا دوری کردن از عوامل ذکرشده غیرممکن است. بیشتر افراد به‌دلیل مسائل شغلی یا دیگر مشکلات رایج در شهرهای بزرگ با استرس شدید و کمبود خواب مواجه هستند. همچنین خواه‌ناخواه با دود سیگار و دیگر دودهای آزاردهنده مواجه می‌شوند.
دلیل دیگر شکل‌گیری پوست حساس، تغییر سریع دمای پوست است. برای مثال، اگر شما موهایتان را در خانه با کمک سشوار خشک کنید و بعد درحالی از خانه خارج شوید که هوای بیرون خیلی سرد و همراه با وزش باد است، پوستتان نسبت به این تغییر دمایی قطعا واکنش منفی نشان خواهد داد. این واکنش‌ها می‌توانند شامل مواردی مثل پوسته‌پوسته شدن پوست، ‌قرمزی و التهاب پوستی باشند.
عامل دیگری که می‌تواند باعث شکل‌گیری حساسیت پوستی شود، استفاده از محصولات آرایشی و خصوصا استفاده نادرست و غیراستاندارد از آنهاست. واقعیت این است که بعضی ترکیبات موجود در محصولات آرایشی می‌توانند اثر بسیار مخربی روی وضعیت پوست داشته باشند.
کنار همه این دلایل، نباید فراموش کرد عدم تعادل هورمونی نیز می‌تواند باعث حساسیت پوستی شود.
چطور از پوست حساس در شهرهای بزرگ مراقبت کنیم؟
1. محافظت در طول روز: همان‌طور که قبلا اشاره کردیم، زندگی کردن در شهرهای بزرگ می‌تواند واقعا برای پوست شما استرس‌زا و آزاردهنده باشد بنابراین در درجه اول خیلی مهم است که تا حد امکان از پوستتان محافظت کنید. این محافظت برای افرادی که در شهرهای بزرگ زندگی می‌کنند، باید در طول روز گسترش پیدا کند و فقط محدود به ساعتی خاص نباشد. چند مورد از مهم‌ترین نکات محافظتی عبارتند از نوشیدن آب به مقدار زیاد در طول شبانه‌روز، پرهیز از تماس مستقیم با نور خورشید، کمک گرفتن از عینک‌ دودی در فضای باز و استفاده چند‌باره از کرم‌ها و سرم‌های ضدآفتاب در طول روز که حاوی ویتامینC هم باشند. همه این گام‌های ظاهرا کوچک کنار همدیگر می‌توانند به‌خوبی از پوست شما محافظت کرده و در بلندمدت شرایط پوست را بهتر کنند.
2. پاک‌سازی پوست قبل از خواب شبانه: احتمالا شما هم این قاعده مهم برای زیبایی و سلامت پوست را شنیده‌اید که می‌گوید: «هرگز و تحت هیچ شرایطی با وجود ترکیبات آرایشی روی پوست صورت به رختخواب نروید.» پاک‌سازی پوست، فرایند بسیار مهمی در محافظت از پوست است و خانم‌هایی که چنین کاری را به‌طور درست و کامل انجام می‌دهند، قطعا نتایج شگفت‌انگیز و قابل‌توجه آن را خواهند دید.
پاک‌سازی پوست 2 یا 3 مرحله دارد. مرحله اول، جداسازی و رفع ترکیبات آرایشی از روی پوست صورت است. این کار از این‌رو اهمیت زیادی دارد که شما صبح‌ها آرایش می‌کنید و از خانه بیرون می‌روید، درحالی که ترکیبات آرایشی تا زمانی که به خانه برگردید، با چربی‌های طبیعی پوست، گردوغبار، ذرات ریز، آلاینده‌ها و انواع ترکیبات زائد آمیخته می‌شوند بنابراین ضروری است پوست صورت را از شر این حجم بالا از زائده‌های مخرب و زیان‌آور خلاص کنید. مرحله اول پاک‌سازی نیز به همین کار اختصاص دارد و شما می‌توانید از آب‌ها یا روغن‌های پاک‌کننده آرایش یا معروف به میسلار (micellar) کمک بگیرید که به‌طور خاص اثربخشی قابل‌توجهی برای پوست‌های حساس دارند. گام دوم در فرایند پاک‌سازی پوست، پاک‌سازی عمیق است. متخصصان توصیه می‌کنند پاک‌سازی عمیق را 1 تا 2 بار در هفته انجام دهید. این کار باعث می‌شود از شر سلول‌های پوستی مرده خلاص شوید و درنتیجه پوستتان لطیف‌تر و درخشان‌تر به نظر برسد. برای اینکه پاک‌سازی عمیق پوستی را به‌خوبی انجام دهید، می‌توانید از انواع شیوه‌های لایه‌برداری یا پیلینگ کمک بگیرید.
3. مرطوب‌سازی پوست در ساعات شب و روز: این گام، مهم‌ترین مرحله در فرایند مراقبت از پوست محسوب می‌شود بنابراین بسیار مهم است که مرطوب‌کننده مناسب و باکیفیتی پیدا کنید که از جنبه‌های مختلف بتواند با شرایط و بافت پوستی شما سازگاری و تناسب داشته باشد. ضمن اینکه خانم‌های دارای پوست حساس نباید سراغ مرطوب‌کننده‌هایی بروند که حاوی مقدار زیادی از مواد نگهدارنده و رایحه‌ها یا عطرها هستند.
4. مصرف مقدار زیادی از میوه‌ها و سبزی‌های تازه: میوه‌ها و سبزی‌های تازه، به‌خصوص انواعی که رنگ‌های تیره‌تری مانند قرمز، بنفش، نارنجی، سیاه و... دارند، سرشار از آنتی‌اکسیدان‌های مهم هستند. این آنتی‌اکسیدان‌ها می‌توانند با فعالیت‌ رادیکال‌های آزاد در بدن مقابله کنند و از این طریق مانع استرس اکسیداتیو شوند که اثر مخربی برای پوست دارد. شما می‌توانید با کمک گرفتن از این مواد غذایی مهم با اثر ناشی از استرس، انواع آلودگی‌های شهری و دیگر عوامل مخربی که برای پوست‌های حساس مضر هستند، مقابله کنید.
5. استفاده از محصولات مراقبت از پوست باکیفیت: امروزه تولیدکنندگان محصولات مراقبت از پوست به دستاوردهای قابل‌توجهی در این زمینه رسیده‌اند. محصولات باکیفیت و مرغوبی که با هدف مقابله با آلودگی‌های مخرب برای پوست تولید می‌شوند، یکی از همین دستاوردها هستند بنابراین شما باید سراغ محصولاتی بروید که چنین ترکیباتی داشته باشند:
ویتامینC، پپتیدها و آنتی‌اکسیدان‌ها برای محافظت از پوست در مقابل اشعه‌های نور آبی و همچنین ذرات آلودگی
اسید هیالورونیک برای آبرسانی مناسب به پوست، عصاره مورینگا برای جلوگیری از چسبیدن ذرات آلودگی به پوست، پالمیتول تری‌پپتید برای تقویت تولید کلاژن
عصاره جینکوبیلوبا، کوئرستین و پتروستیلبن که کنار همدیگر آسیب‌های سلولی ناشی از فعالیت رادیکال‌های آزاد را خنثی می‌کنند.
ویتامینE برای مقابله با اشعه‌های ماورای بنفش خورشید و همچنین انواع آلودگی‌ها
محصولات دارای ترکیبات پروبیوتیک و گیاهی که کنار همدیگر فرایندهای ترمیم پوست را تقویت ‌کرده و به‌علاوه می‌توانند با محرک‌های سیستم ایمنی مقابله کنند که در اثر تماس با آلودگی‌ها، استرس و نور خورشید فعال می‌شوند.
اسید هیالورونیک کنار عصاره آلوئه‌ورا و عصاره بابونه. این ترکیبات کنار همدیگر می‌توانند سد محافظتی قوی‌ای مقابل ذرات آلودگی بسازند و درنتیجه مانع آسیب‌دیدگی پوست‌های حساس شوند.
منبع: Beauty and Tips
ترجمه: یوسف صالحی
11 اشتباه رایج هنگام پاک‌سازی پوست صورت
پاک‌کردن آرایش و نیز پاک‌سازی صورت، کاری‌ است که اغلب بانوان هر روز انجام‌ می‌دهند اما متاسفانه تقریبا تمام آنها بدون اینکه متوجه باشند، به‌جای مراقبت از پوست، به آن آسیب می‌رسانند و کم‌کم زمینه پیری پوست را فراهم می‌آورند. این اشتباهات شامل چه مواردی می‌شوند و چگونه می‌توان با پرهیز از آنها، پوستی زیبا و سالم داشت؟ برای پاسخ به این سوالات، با ما همراه باشید.
اشتباه اول: نشستن دست‌ها قبل از پاک‌سازی آرایش صورت
پاک‌سازی آرایش معمولا شب‌ها و به کمک نوعی لوسیون، شیرپاک‌کن یا صابون انجام می‌گیرد و هدف از انجام آن داشتن پوستی زیبا و شاداب است. متخصصان پوست توصیه می‌کنند این عادت شبانه را هرگز ترک‌ نکنید چون برای سلامت و طراوت پوست لازم و ضروری است اما در پاک‌سازی آرایش، یک مرحله معمولا فراموش می‌شود و آن شستشوی دست‌ها قبل از شروع کار است. متخصصان پوست معتقدند نشستن دست‌ها پیش از انجام این مرحله، قطعا در کوتاه‌مدت به سرایت عفونت و آلودگی در سطح پوست منجر خواهد شد بنابراین حتما این موضوع را رعایت ‌کنید.
اشتباه دوم: شستشوی صورت با آب خیلی گرم
بهترین آب برای شستشوی صورت، آب ولرم یا آب نسبتا خنک است. درحقیقت آب گرم یا آب خیلی گرم به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود چون گرمای بیش از حد آب، عروق صورت را گشاد خواهد کرد و منجر به قرمزی بیش از حد پوست لطیف این ناحیه از بدن خواهد شد.
اشتباه سوم: دقت نکردن در شستشوی صورت
بعد از اینکه ژل یا صابون پاک‌سازی را روی پوست صورت زدید، لازم است پوستتان را کاملا با آب بشویید. عده‌ای از بانوان فکر می‌کنند با یک ‌بار شستشو، کف‌ صابون از روی پوست پاک می‌شود، در صورتی‌که به توصیه متخصصان پوست، لازم است صورت را چند بار با آب ولرم بشویید. یادتان باشد پوست نباید حالتی چسبناک داشته‌ باشد. این مرحله بدون شک برای شما وقت‌گیر خواهد بود ولی در بلندمدت نتیجه بسیار خوبی خواهد داشت.
اشتباه چهارم: لایه‌برداری بیش از حد پوست صورت‌
پس از مرحله شستشو و آبکشی‌ درست، نوبت به خشک‌کردن پوست می‌رسد. یادتان باشد پوست صورتتان را در این مرحله بیش از حد مالش ندهید یا دائم پوست را لایه‌برداری نکنید چون ناخودآگاه و بدون اینکه بخواهید، به شکل‌گیری جراحات پوستی کمک‌ کرده‌اید.
هنگام لایه‌برداری از پوست، با پوستتان خشن برخورد نکنید! یادتان باشد لایه‌برداری تنها زمانی موثر است که هفته به هفته انجام ‌شود، نه هر شب و روز! افراط و زیاده‌روی در لایه‌برداری، پوست شما را آزرده می‌کند بنابراین اگر پوستتان استحکام لازم برای لایه‌برداری دارد، پاک‌سازی را به هفته‌ای یک بار موکول‌ کنید. درنهایت اگر متوجه ‌شدید پوستتان در اثر پاک‌سازی آسیب ‌دیده و خودتان نیز احساس درد یا ناراحتی در سطح پوست دارید، از ماده ملایم‌تری برای این مرحله استفاده‌ کنید.
اشتباه پنجم: استفاده از دستمال‌های پاک‌کننده آرایش
بدون شک دستمال‌های مرطوب پاک‌کننده آرایش، ساده‌ترین و سهل‌ترین راه برای پاک‌کردن آرایش هستند. متخصصان پوست معتقدند این نوع دستمال‌ها فقط برای سفر که وقت کافی در اختیار ندارید، مناسب‌اند بنابراین همواره از پاک‌کننده اصیل‌تر استفاده‌ کنید چون این دستمال‌ها فقط منجر به آلودگی و عفونت باکتریایی می‌شوند.
اشتباه ششم: استفاده نکردن از ماسک‌های مناسب صورت
بهترین مراقبت زیبایی برای شادابی و طراوت پوست، استفاده‌ هفتگی از ماسک‌های صورت است. البته متخصصان پوست و زیبایی توصیه می‌کنند از ماسک‌هایی که حاوی مواد افزودنی زیادی (مثل عطرها) هستند، استفاده ‌نکنید چون ممکن است حساسیت‌زا باشند. درحقیقت همیشه باید ماسکی انتخاب ‌کنید که با نوع پوستتان متناسب باشد. به عنوان مثال برای پوست‌های خشک، یک ماسک مرطوب‌کننده که غنی از انواع ویتامین‌هاست گزینه مناسبی خواهد بود و برای پوست‌های چرب، ماسکی مناسب است که اندکی خاصیت خشک‌کنندگی و لایه‌برداری داشته‌ باشد.
اشتباه هفتم: تغییر مداوم روش‌ها و مواد مراقبت از پوست
متخصصان پوست معتقدند وقتی پوست شما به مرور زمان به ماده یا روش مراقبتی خاصی عادت می‌کند و در سلامت کامل هم به سر می‌برد، اصلا نیازی نیست که آنها را تغییر دهید. البته در این میان یک استثنا هم وجود دارد. به عنوان مثال گاهی اوقات وقتی فصل تغییر می‌کند، لازم است موادی که برای مراقبت از پوستتان مصرف می‌کنید را براساس فصل انتخاب کنید بنابراین برای مراقبت از پوست، در فصل زمستان ماده‌ای تهیه‌ کنید که غنی از انواع ویتامین‌ها باشد. در فصل تابستان نیز اگر ماده انتخابی شما، آبکی و سبک باشد، مناسب‌تر خواهد بود.
اشتباه هشتم: مصرف نادرست ماده پاک‌کننده
عده‌ای ماده پاک‌کننده را بیش از حد نیاز مصرف می‌کنند و برخی نیز در مصرف آن بیش از اندازه صرفه‌جویی می‌کنند! اگر جزو این دو گروه هستید، باید بدانید میزان و دوز ماده‌ای که برای بهداشت روزانه پوستتان انتخاب می‌کنید، اهمیت زیادی دارد. اگر از ژل یا فوم برای پاک‌سازی پوستتان کمک می‌گیرد، هر بار به اندازه یک فندق از ماده را کف دستتان بریزید. البته باید صورتتان را از قبل مرطوب‌ کنید تا بعد از زدن ماده به پوست، کاملا کف ‌کند. اگر از آب میسلار استفاده‌ می‌کنید، مقداری پنبه را به آن آغشته‌ کنید و روی صورت بزنید. این ماده نیازی به شستشو ندارد. چنانچه از میزان مصرف محصول خریداری‌شده اطلاع کافی ندارید، حتما بروشور آن ‌را مطالعه کنید تا دچار اشتباه نشوید.
اشتباه نهم: انتخاب نادرست محصولات پاک‌کننده
به گفته متخصصان پوست، محصول مناسب برای پاک‌سازی آرایش و نیز پاک‌سازی پوست، محصولی‌ است که با نوع پوست و عادات آرایشی فرد هماهنگی کامل داشته ‌باشد. به عنوان مثال روغن‌های پاک‌کننده، شیرپاک‌کن‌ها یا محصولاتی که به شکل ژل یا کرم در بازار موجودند و همگی خاصیتی پاک‌کننده دارند، غالبا برای پوست‌های خشک مناسب هستند و آب میسلار و نیز ژل فوم‌ها برای پوست‌های چرب یا مختلط توصیه می‌شوند.
آن گروه از بانوانی که ترجیح می‌دهند صورتشان را با آب معمولی و پاک‌کننده بشویند، نباید این عادت را کنار بگذارند چون اگر از پاک‌کننده‌ای استفاده می‌کنند که با نوع پوستشان همخوانی دارد، تغییر این عادت واقعا بی‌فایده خواهد بود؛ پوست به این روند عادت کرده و در سلامت کامل به سرمی‌برد. با این حال حتما بعد از شستشو از کرم نرم‌کننده یا مرطوب‌کننده مناسب پوست کمک بگیرید تا نیازهای پوست نیز تامین‌ شود.
اشتباه دهم: شستشوی زیاد صورت و مصرف بیش از اندازه محصولات زیبایی
شستشوی بی‌رویه پوست صورت (صبح، ظهر، شب، قبل و بعد از ورزش) اگرچه در همان لحظه پوست را صیقل می‌دهد، به مرور زمان پوست را خراب می‌کند. درحقیقت با هر شستشو، لایه هیدرولیپیدی پوست (اپیدرم) که وظیفه محافظت و تغذیه پوست را برعهده دارد، دستخوش تغییراتی می‌شود و این لایه مهم پوستی را حساس و آسیب‌پذیر می‌کند.
اشتباه یازدهم: شستن صورت زیر دوش حمام
بر هیچ‌کس پوشیده نیست که صورت، پوست لطیف و حساسی دارد، خصوصا در بعضی نواحی مثل اطراف چشم‌ها. با شستن صورت زیر دوش، اپیدرم در معرض آبی قرار می‌گیرد که ممکن است حرارت آن فراتر از قدرت تحمل این بخش حساس باشد. ادامه این روند به خشکی و پیری زودهنگام پوست منجرخواهد شد. از این‌رو، بهتر است صورتتان را همان ابتدا با آب ولرم بشویید و اگر برای شستشو زیر دوش می‌روید، حتما قبل از حمام صورتتان را چرب ‌کنید تا این چربی سدی محافظ در برابر حرارت احتمالی آب باشد.
در پایان باید یادآور شویم مراقبت از پوست دغدغه‌ افراد مختلف، به‌خصوص خانم‌هاست. هیچ‌کس دوست ندارد هنگام نگاه کردن در آینه، ببیند چند چروک تازه به خطوط صورتش اضافه شده است. افراد معمولا دوست ندارند سن‌شان را به یاد بیاورند. اولین موردی که آنها را می‌ترساند فکر کردن به پیری صورت‌ است، چه برسد به اینکه قبل از رسیدن به سنین میانسالی ببینند صورت‌شان از سن واقعی‌شان مسن‌تر به نظر می‌رسد، پس همه ما به نوعی علاقه‌مند هستیم به هر وسیله‌ای که شده روند پیری پوست‌ را به تعویق بیندازیم. از طرفی، حتی زمانی‌ که جوان‌تر هستیم نیز دوست داریم پوستمان شاداب باشد و زیباتر دیده شویم بنابراین سعی‌کنیم از انواع و اقسام روش‌ها، محصولات مراقبت از پوست و انواع ویتامین‌های خوراکی کمک بگیریم تا پوستمان را تا جایی که می‌شود شاداب و باطراوت نگه‌ داریم.
ترجمه: عفت عباسیان




مطالب مرتبط

دیدگاه کاربران

ارسال ديدگاه
نام :    ایمیل : 

عکس خوانده نمی شود کد امنیتی :      

کلیه حقوق این سایت متعلق به موسسه فرهنگی ابن‌سینای بزرگ می باشد. طراحی و اجرا توسط: هنر رسانه




ناحیه کاربری

آدرس ایمیل:
رمز عبور:
 
رمز عبورم را فراموش کرده‌ام

ثبت نام