0
0
        

امروزه معروف‌ترین برندهایی که در حوزه زیبایی فعالیت می‌کنند، درحال استفاده از جدیدترین تکنولوژی‌های پیشرفته (از هوش مصنوعی گرفته (AI) تا واقعیت افزوده (AR)) هستند تا بتوانند مشتریان خودشان را در بازار شدیدا رقابتی این سال‌ها راضی نگه دارند. با این‌حال، سوال مهم این‌‌ است که آیا این نوآوری‌های تکنولوژی‌محور واقعا کار می‌کنند یا به‌سادگی می‌توانند بازار فروش را تغییر بدهند؟
مسوولان برند L'Orea- در سال گذشته اعلام کردند صرفا نمی‌خواهند به‌عنوان برند شماره یک زیبایی در جهان شناخته شوند، بلکه می‌خواهند «بهترین برند زیبایی تکنولوژی‌محور» باشند. همین ماجرا نشان داد اوضاع در صنعت زیبایی واقعا تغییر کرده است. آقای گایو بلیچ، معاونت جهانی مرکز تکنولوژی L'Oreal، می‌گوید: «زنان در 40-30 سال گذشته دغدغه‌های مختلفی در زمینه زیبایی داشته‌اند ولی پیشرفت‌های تکنولوژی‌محور باعث شده‌اند خواسته‌های مشتریان هم جدی‌تر و بیشتر شوند. درواقع، امروزه مشتریان خواستار محصولات جامع‌تر و شخصی‌سازی‌شده‌ هستند و ما باید به این نیازشان پاسخ دهیم.» با در نظر داشتن این مقدمه، در ادامه به معرفی مهم‌ترین شاخه‌های تکنولوژی‌محور در صنعت زیبایی خواهیم پرداخت.
1. شخصی‌سازی و هوش مصنوعی (AI)
به‌گفته آقای بلیچ، 50 درصد زنان از این که نمی‌توانند طیف رنگی مناسبی برای زیرسازی پوستشان پیدا کنند شکایت دارند. زنان دارای پوست‌های تیره‌تر بیشتر از دیگران با این مشکل مواجه هستند و گزینه‌های بیشتری می‌خواهند. با این‌حال، قرار دادن هزاران طیف رنگی در قفسه‌های فروشگاه‌های مختلف واقعا غیرعملی خواهد بود.
خوشبختانه، شرکت Lancome (یکی از شرکت‌های زیرمجموعه L'Oreal)، دستگاه مخصوصی به ‌نام Le TeintParticulier برای زیرسازی ساخته که با استفاده از هوش مصنوعی می‌تواند دقیق‌ترین طیف رنگی مناسب برای زیرسازی پوست را انتخاب کند. دو نمونه از این دستگاه در حال حاضر در دو فروشگاه Selfridges و Harrods در بریتانیا وجود دارد و مشاوران شرکت Lancome با استفاده از یک رنگ‌سنج دستی (نوعی اسکنر دیجیتال) می‌توانند طیف رنگی مناسب برای پوست افراد مختلف را مشخص کنند. درواقع، نتایج حاصل‌شده از این رنگ‌سنج به یک رایانه داده می‌شود و این رایانه برای تشخیص طیف نهایی از الگوریتم اختصاصی استفاده می‌کند که دارای توانایی در شناسایی 20 هزار طیف مختلف است. درنهایت هم یافته‌های رایانه به دستگاهی ارسال می‌شود که مایه زیرسازی مناسب برای فرد موردنظر را ترکیب می‌کند و به او تحویل می‌دهد. آقای بلیچ می‌گوید: «معمولا افراد تعجب می‌کنند که چطور یک دستگاه کامپیوتری می‌تواند رنگ‌ها را اینقدر دقیق با همدیگر ترکیب کند اما فراموش نکنید پوست انسان پیچیده‌تر از خود این دستگاه است.»
براساس تحقیقات شرکت Minte- در مورد بازار فروش محصولات زیبایی، تقاضا برای استفاده از محصولات شخصی‌سازی‌شده در جهان روبه‌افزایش است. به‌علاوه، حدود نیمی از مشتریان واقعا این ایده را دوست دارند که یک محصول زیبایی به‌طور خاص برای خودشان شخصی‌سازی شود و حدود یک‌سوم آنها فکر می‌کنند استفاده از چنین محصولاتی قطعا نتیجه بهتری خواهد داشت. با این‌حال، هر قوطی 30 میلی‌گرمی از محصولات دستگاه Le TeintParticulier حدود 85 پوند قیمت دارد، درنتیجه اصلا ارزانقیمت نیست. به همین دلیل است که بعضی‌ها می‌گویند قیمت بالای محصولات شخصی‌سازی‌شده و مدرن واقعا مانع استفاده انبوه مردم از چنین محصولاتی می‌شود.
چرلین لاو، سردبیر سایت تکنولوژی Endgadget، می‌گوید: «قیمت این محصولات به مردم این پیام را ارسال می‌کند که برای استفاده از محصولات شخصی‌سازی‌شده باید پولدار باشید و این به نوعی غیرمنطقی و نامعقول است.»
2. برنامه‌های مجازی
همان‌طور که ما امروزه بیشتر به خرید محصولات زیبایی از طریق سفارش اینترنتی روآورده‌ایم، برندهای برتر صنعت زیبایی هم استفاده از تکنولوژی واقعیت افزوده (AR) را به‌ منظور ارتقای کیفیت سفارش‌های اینترنتی بیشتر کرده‌اند. واقعیت افزوده (Augmented Reality) یک نمای فیزیکی زنده، مستقیم یا غیرمستقیم و معمولا در تعامل با کاربر است که عناصری را پیرامون دنیای واقعی افراد اضافه می‌کند. این عناصر بر اساس تولیدات کامپیوتری از طریق دریافت و پردازش اطلاعات کاربر توسط سنسورهای ورودی مانند صدا، ویدئو، تصاویر گرافیکی یا داده‌های GPS ایجاد می‌شود. واقعیت رایانه‌ای، مفهوم کلی واقعیت افزوده ‌است. پیشرفت‌های چشمگیر در تکنولوژی‌های تشخیص تصویر و ردیابی چهره، دلیل اصلی دقیق‌تر و پیشرفته‌تر شدن این برنامه‌های دیجیتال است.
برنامه Sephora's Virtua- Artist، یکی از معروف‌ترین و دقیق‌ترین برنامه‌های مجازی است که به مشتریان اجازه می‌دهد هزاران طیف رنگی مختلف از انواع رژلب‌ها و سایه‌های چشم را از طریق تلفن همراه‌های هوشمند یا کیوسک‌های عمومی در فروشگاه‌های خاص، روی پوست خودشان امتحان کنند.
این برنامه ابتدا خصوصیات لب‌ها و چشم‌ها را در صورت شما بررسی و سپس حدود قرارگیری آنها را اندازه‌گیری می‌کند تا بتواند طیف‌های انتخاب‌شده را پس از اعمال‌شان روی صورت شما نشان دهد. این کار می‌تواند به نوعی آموزش آرایش دیجیتال هم باشد و باعث شود طیف‌های رنگی مناسب برای چشم‌ها و لب‌های خودتان را خیلی سریع‌تر پیدا کنید.
مسوولان برنامه Virtua- Artisمی‌گویند که از زمان شروع فعالیت این برنامه در سال 2016 میلادی، بیش از 200 میلیون طیف رنگی از طریق این برنامه دیجیتال امتحان شده‌ و حتی برندهای معروف دیگر هم به سمت طراحی و استفاده از برنامه‌های مشابه رفته‌اند.
با این‌حال، بعضی منتقدان هشدار داده‌اند این برنامه‌های مجازی نمی‌توانند جایگزین مناسبی برای محصولات واقعی باشند. ماهان مک‌دویل، دبیر بخش نوآوری در Vogue Business، با این نکته موافق است که برنامه‌های مجازی صددرصد دقیق نیستند اما می‌گوید که مشتری‌ها همچنان این برنامه‌ها را کارآمد ارزیابی می‌کنند. به‌گفته او، در عصر رواج برنامه‌های تماس تصویری از طریق اینترنت، استفاده از فیلترهای واقعیت افزوده (AR) روی چهره‌های افراد واقعا عجیب نیست. افراد مختلف معمولا از این برنامه‌ها برای تجربه چهره‌ای جدید یا حالت‌های جدید برای بخش‌هایی از چهره‌شان استفاده می‌کنند اما همچنان می‌توانند محصولاتی را هم از طریق این برنامه بخرند.
3. ابزارهای هوشمند مراقبت از پوست
آیا شما حاضرید برای ارزیابی پوستتان به یک رایانه اعتماد کنید؟! برنامه HiMirror که نوعی آینه هوشمند محسوب می‌شود، توسط گروهی به نام Taiwan's New Kinpo طراحی شده و چنین کاری را برای شما انجام خواهد داد.
این برنامه پس از هر بار فعال شدن تلفن همراه هوشمند شما، از چهره‌تان عکس می‌گیرد و پوستتان را از منظر وضعیت چین‌وچروک‌ها، لک‌ها، منافذ و سطح روشنی پوست بررسی می‌کند. در ادامه برنامه HiMirror براساس ترکیب این عوامل، به شرایط پوستی شما نمره می‌دهد و درنهایت نکات راهنمای شخصی‌سازی‌شده و توصیه‌های مربوط به استفاده از محصولات مناسب را در اختیارتان می‌گذارد.
برنامه مشابهی که در این زمینه وجود دارد، Ski- Advisor است که شرکت Olay ارائه می‌دهد. با این‌حال، برنامه جدید این شرکت با نام FutureYou Simulatio- به کاربران اجازه می‌دهد با استفاده از تکنولوژی واقعیت افزوده (AR) بتوانند وضعیت پوست و چهره خودشان را در سال‌های آینده شبیه‌سازی کنند.
بعضی متخصصان پوست هشدار داده‌اند این برنامه‌ها علاوه بر اینکه معیارهای نمره‌بندی مناسبی برای پوست افراد ندارند، می‌توانند در صورت ارائه بازخورد منفی به‌راحتی به عزت‌نفس افراد آسیب برسانند و آنها را از نظر روانی دچار مشکل کنند.
چرلین لاو می‌گوید: «این برنامه‌ها در صورت تماس با نور محیطی نامناسب و همچنین در صورت وجود ترکیبات آرایشی باقی‌مانده روی صورت واقعا ضعیف عمل می‌کنند. نمره‌های ارائه‌شده آنها نیز همواره پایدار نیستند. به‌علاوه، آیا ما واقعا به یک آینه هوشمند مجازی نیاز داریم تا به ما بگوید که پوستمان چرب یا تمیز است؟! آیا خودمان نمی‌توانیم چنین کاری را انجام دهیم؟!»
4. آرایش‌های چاپی
آیا روزی را خواهیم دید که روبات‌ها کارهای آرایشی ما را انجام دهند؟! تعدادی از ابزارهای رایانه‌ای منتشرشده در سال‌های اخیر نشان می‌دهند پاسخ به این سوال می‌تواند مثبت باشد.
دستگاهی با نام Opté که طراحی شرکت Proctor and Gamble است، نوعی آرایشگر چاپی محسوب می‌شود که امسال در یکی از نمایشگاه‌های معتبر لوازم الکترونیکی رونمایی شده است. این دستگاه به‌ خوبی پوست را اسکن ‌کرده و مقدارهای سنجیده‌شده‌ای از مواد آرایشی را روی پوست اعمال می‌کند تا لک‌های ناشی از پیری پوست، رگ‌های خونی برجسته و دیگر نقص‌های پوستی را پنهان کند. دوربین کوچک تعبیه‌شده در این دستگاه حدودا 200 فریم در ثانیه عکسبرداری می‌کند، درحالی که یک ریزپردازنده قوی وظیفه تحلیل داده‌های دریافت‌شده را برعهده دارد تا تفاوت میان قسمت‌های روشن و تاریک را تشخیص بدهد. یک چاپگر میکرو نیز آرایش را به‌صورت چاپی روی پوست شما اعمال می‌کند.
سازندگان این دستگاه امیدوارند این محصول را از سال 2020 میلادی در اختیار مشتریان قرار بدهند و معتقدند دقت چاپگرشان آنقدر بالاست که درنهایت هزینه‌های پرداختی مشتریان را کاهش خواهد داد.
مسوولان آژانس طراحی Seymour Powel- می‌گویند که آینده این شاخه از تکنولوژی در صنعت زیبایی واقعا شگفت‌انگیز است. به نظر آنها، ورود مفهوم چاپگر به صنعت زیبایی اجازه می‌دهد درنهایت انواع آرایش‌ها به‌صورت آنلاین برای دانلود در دسترس قرار بگیرند و مستقیم روی صورت انسان‌ها چاپ شوند!
این دستگاه‌ها با ترکیب کردن قابلیت چاپ سه‌بعدی، تکنولوژی تشخیص چهره و تحلیل تصویری قدرتمند، به برندهای مختلف اجازه می‌دهند بسته‌های آرایشی‌شان را مستقیم به مشتریان بفروشند.
5. آرایش سه‌بعدی
آرایش سه‌بعدی یا e-make up که یکی از جدیدترین شاخه‌های تکنولوژی در صنعت زیبایی است، ویژگی‌های خاصی دارد که ضرورت وجود لوازم آرایشی واقعی را از بین می‌برد. سازندگان آرایش سه‌بعدی با الهام از فیلترهای واقعیت افزوده (AR) در برنامه‌های مختلف به افراد اجازه می‌دهند آرایش‌های مورد نظرشان را دانلود و چهره خودشان را در فضای دیجیتالی زیباتر کنند.
بعضی صنعتگران و سازندگانی که در زمینه آرایش سه‌بعدی فعال هستند، امروزه محبوبیت زیادی در شبکه‌های اجتماعی پیدا کرده‌اند و خلاقیت‌های تصویری فراوانی را در مورد چهره هنرمندان و نوازندگان مشهور از خود نشان داده‌اند.
ماهان مک‌دویل می‌گوید: «این تکنیک می‌تواند رنگ را تغییر بدهد و سه‌بعدی یا حتی رنگارنگ باشد؛ یعنی دقیقا آنچه که در زندگی واقعی امکان‌پذیر نیست. ادامه این روند یعنی اینکه هر فردی می‌تواند یک جفت دیجیتالی از خودش در فضای آنلاین داشته باشد و از آن لذت ببرد.»
منبع: BBC
ترجمه: ندا احمدلو
چرا گاهی پوست سینه پر از جوش می‌شود؟
فرقی نمی‌کند که سر و کله جوش کجای بدنتان پیدا شده چون هر جایی که باشد اعصاب خردکن و دردساز است اما تقریبا همه ما انتظار داریم جوش‌ها را روی صورت‌مان ببینیم و وقتی که با این برآمدگی‌های قرمز و دردناک روی سینه مواجه می‌شویم، ممکن است جا بخوریم. چرا اینجا؟ چرا الان؟
دکتر جاشوا ریکنر، رئیس مرکز زیبایی و بیماری‌های پوستی بیمارستان مونت‌سینای در نیویورک می‌گوید: «جوش‌هایی که روی سینه ایجاد می‌شوند، دقیقا به همان علتی در این نقطه از بدن ظاهر شده‌اند که ممکن است روی صورت یا کمر به وجود بیایند. این موضوع یعنی منافذ پوستی و فولیکول‌های مو مسدود و ملتهب شده و در نتیجه جوش‌ها بیرون می‌زنند.» در ادامه به شما می‌گوییم که چرا گاهی اوقات سینه پر از جوش می‌شود؟ چطور می‌توان از شرشان خلاص شد؟ و چطور می‌توان میزان خطر ابتلای دوباره به این جوش‌ها را کاهش داد؟
جوش‌های سینه دقیقا به چه علت ایجاد می‌شوند؟
دکتر گری گولدنبرگ، متخصص پوست و استادیار دانشگاه مونت‌سینای می‌گوید: «آکنه‌هایی که روی صورت به وجود می‌آیند بیش از جوش‌های سینه تحت تاثیر تغییرات هورمونی بدن قرار دارند. پس از بسته شدن منافذ پوستی، باکتری‌ها می‌توانند خودشان را به فولیکول‌های مو برسانند و باعث التهاب و عفونت شوند و نتیجه این فرایند می‌تواند خود را به صورت جوش‌هایی روی سینه نشان دهد.» به گفته این متخصص، عرق کردن می‌تواند باعث تشدید این فرایند شود، به طوری که جوش‌های روی سینه در ورزشکاران یا کسانی که به صورت روزانه به‌ویژه در تابستان ورزش یا فعالیت فیزیکی انجام می‌دهند، دیده می‌شود.
دکتر سینتیا بیلی، متخصص پوست آمریکایی و بنیانگذار شرکت تولید محصولات مراقبت از پوست به همین نام معتقد است نوعی قارچ به نام پیتروسپوروم (pityrosporum) نیز می‌تواند در ایجاد جوش روی سینه تاثیرگذار باشد. او توضیح می‌دهد: «حجم مشخصی قارچ به صورت طبیعی روی پوست زندگی می‌کنند ولی وقتی شرایط برای زندگی و رشدشان موثر باشد، مثلا پوست گرم و عرق کرده، می‌توانند به سرعت رشد کنند و باعث بروز جوش روی سینه شوند. این جوش‌ها معمولا قرمز روشن هستند، خارش دارند یا پوست را تحریک می‌کنند. در این حالت ظاهر پوست پر از جوش‌هایی است که در واقع منافذ بسته‌شده هستند.
آب و هوای گرم که باعث تعریق زیاد شود، پوشیدن لباس‌هایی که اجازه ندهد هوا در مجاورت پوست به خوبی جریان داشته باشد و افزایش ناگهانی فعالیت ورزشی روزانه می‌تواند منجر به تشدید جوش‌های روی سینه شود. علاوه بر این قارچ‌ها عاشق قند و شکر یا طعم شیرین هستند و داشتن رژیم غذایی پرقند می‌تواند باعث شود این جوش‌ها ظاهر شوند و درمان‌شان هم بیشتر طول بکشد.
چطور از شر جوش‌های روی سینه خلاص شویم؟
اضافه کردن چند ترفند کوچک به مراقبت‌‌های روزانه از پوستتان می‌تواند این جوش‌ها را ناپدید کند. اگر هیچ کدام از این راهکارها موثر نباشند، مراجعه به متخصص پوست ضروری است زیرا ممکن است برای درمان به لوسیون‌های حاوی آنتی‌بیوتیک یا آنتی‌بیوتیک خوراکی نیاز باشد.
 دوش گرفتن منظم و استفاده از محلول‌های شستشوی بدن ضدجوش می‌تواند قدم خوبی برای شروع درمان باشد. دکتر زیکنر توصیه می‌کند هنگام انتخاب محصول مناسب دنبال آن گروه از محصولاتی بگردید که حاوی پراکسید بنزوئیل برای از بین بردن باکتری‌ها و سالیسیلیک اسید برای باز کردن منافذی باشند که مسدود شده‌اند.
 اگر فکر می‌کنید جوش‌های روی سینه‌تان ناشی از فعالیت نامناسب قارچ‌هاست، می‌توانید سراغ شامپوهای معمولی ضدشوره (دقیقا همان شامپویی که موهای سرتان را با آن می‌شویید!) بروید. تعجب نکنید، ترکیبات فعالی که در شامپوهای ضدشوره وجود دارد برای مبارزه با قارچ‌های روی سر طراحی شده بنابراین به طور طبیعی می‌توانند همین تاثیر را روی سایر بخش‌های بدن نیز داشته باشند. وقتی بدن را با شامپو می‌شویید، سعی کنید کف چند دقیقه روی سینه بماند و سپس بدنتان را آبکشی کنید.
 به گفته دکتر بیلی، استفاده از مرطوب‌کننده‌های حاوی لاکتیک اسید نیز می‌تواند به لایه‌برداری پوست و برداشته شدن سلول‌های مرده پوست کمک کند. در عین حال رطوبت طبیعی پوست را نیز تامین خواهد کرد.
 اگر جوش‌هایتان خیلی سرسخت باشند و با این توصیه‌های ساده از بین نروند، استفاده از درمان‌های موضعی ضدآکنه که حاوی بنزوئیل پراکسید باشند نیز می‌تواند به درمان کمک کند.
شیوه ورزش کردنتان را تغییر دهید
لباسی که زمان تعریق تنتان را پوشانده می‌تواند نقش مهمی در تحریک یا پیشگیری و درمان جوش‌های سینه داشته باشد. دکتر زیکنر می‌گوید: «وقتی ورزش می‌کنید از لباس‌هایی استفاده کنید که به بدنتان نمی‌چسبند و ضدتعریق هستند.» او همچنین به کسانی که درگیر درمان جوش‌های روی سینه هستند، توصیه می‌کند بعد از ورزش از لباس‌های پنبه‌ای استفاده نکنند چون به پوست می‌چسند و باعث تشدید جوش می‌شوند.
دکتر گلدنبرگ نیز به ورزشکاران توصیه می‌کند بعد از ورزش بلافاصله دوش بگیرند و لباس‌های خیس از عرق را از تنشان خارج کنند. در صورتی که بعد از ورزش دسترسی به دوش ندارید، تعویض لباس و تمیز کردن بدن با دستمال‌های مرطوب نیز تا حدودی کمک‌کننده است. دکتر بیلی نیز به بیماران رژیم غذایی مملو از میوه و سبزیجات تازه و محصولات ارگانیک را پیشنهاد می‌دهد. به گفته وی، رژیم غذایی پرکربوهیدرات و پرقند می‌تواند باعث تشدید جوش‌های صورت شود. همچنین فراموش نکنید نوشیدن آب را برای حفاظت از پوست بدنتان جایگزین نوشیدنی‌های قنددار کنید.
منبع: Prevention.com
ترجمه: مستانه تابش




مطالب مرتبط

دیدگاه کاربران

ارسال ديدگاه
نام :    ایمیل : 

عکس خوانده نمی شود کد امنیتی :      

کلیه حقوق این سایت متعلق به موسسه فرهنگی ابن‌سینای بزرگ می باشد. طراحی و اجرا توسط: هنر رسانه




ناحیه کاربری

آدرس ایمیل:
رمز عبور:
 
رمز عبورم را فراموش کرده‌ام

ثبت نام