0
0
        

شما هم می‌توانید سوژه «میزگرد تغذیه» باشید. کافی است از طریق صفحه «با خوانندگان» با ما تماس بگیرید و تجربه‌تان را با سایر خوانندگان «سلامت» در میان بگذارید. روشی که سوژه‌های «میزگرد تغذیه» برای کاهش یا افزایش وزن خود ارائه می‌دهند لزوما مورد تایید «سلامت» نیست. حتما اظهارنظر متخصصان را درباره درستی یا نادرستی هر روش در همین صفحه بخوانید.
بسیاری از افرادی که دچار چاقی می‌شوند، دلیل اضافه وزنشان بارداری، شکستگی، جراحی یا بیماری‌هایی است که پس از آن ناچار به استراحت شده‌اند. استراحت با افزایش میل مصرف غذاهای پرکالری و کاهش تحرک بدنی همراه می‌شود و وزن بالا می‌رود. مهمان این هفته «میزگرد تغذیه» آقای فیروز طالبی هستند که تصمیم گرفته‌اند اضافه وزن ناشی از عدم فعالیت بعد از شکستگی پایشان را پایین بیاورند. با ما همراه شوید و موضوع را از زبان خودشان بخوانید.
آقای طالبی که طی 7 ماه وزنش را از 98 کیلوگرم به 82 کیلوگرم رسانده، می‌گوید:
حجم غذایم کم شده و سرعت غذا خوردنم پایین آمده!
: چطور شد که دچار اضافه وزن شدید؟
سال 94 بعد از شکستگی استخوان پایم، ورزش و تحرک بدنی‌ام را کنار گذاشتم و همین موضوع دلیل اصلی چاق شدنم شد. از طرفی، میلم به مواد غذایی بیشتر شد و وزنم روزبه‌روز بالاتر رفت.
: چقدر اضافه وزن داشتید؟
وقتی به آقای دکتر مراجعه کردم، 98 کیلوگرم بودم اما در عرض 7 ماه به 82 کیلوگرم رسیدم. البته بین آن رژیم تثبیت وزن گرفتم و به بدنم استراحت دادم. پیش از این هم بعد از ازدواجم یک مرتبه وزنم بالا رفته بود و نزد متخصص تغذیه وزن کم کرده بودم. البته رژیم ایشان از نوع کم‌خوری بود و به محض رها کردن رژیم، وزنم برگشت. رژیم را رعایت می‌کردم، تا اینکه دوباره با شکستگی پا وزنم بالا رفت و دوست داشتم دوباره آن را پایین بیاورم.
: چرا؟
درد شدید در ناحیه پایم داشتم و زمان تحرک، نفس کم می‌آوردم. چربی، فشارخون و سوزش معده هم داشتم.
: از رژیم غذایی قبلی‌تان برایمان بگویید.
صبح‌ها 5-4 کف دست نان و پنیر و چای می‌خوردم. میان‌وعده بیسکویت و برای ظهر پرس کامل برنج و خورش داشتم. میان‌وعده عصر باز هم چای و بیسکویت یا کیک و شیر و برای شب مجدد پرس کامل برنج.
: در حال حاضر چه رژیمی دارید؟
صبحانه 2 کف دست نان می‌خورم. 6 عدد سفید تخم‌مرغ به صورت نیمرو با روغن کم، یک عدد خیار و گوجه‌فرنگی. میان‌وعده شیر و بیسکویت دارم. برای ظهر 12 قاشق غذاخوری برنج و یک واحد گوشت می‌خورم. برای عصر، میوه یا شیر و بیسکویت و شام هم 8-6 قاشق غذاخوری برنج و یک واحد گوشت دارم.
: فکر می‌کنید در این رژیم چه عاملی باعث شده وزنتان کم شود؟
حجم غذایم به نسبت کم شده است و البته معده‌ام کوچک شده و تحمل دریافت میزان غذای قبل را ندارد زیرا ابتدا سالاد می‌خورم و بعد ماست و سبوس و همین موضوع کمک کرده اشتهایم به خوردن کم شود. سرعت غذا خوردنم را هم پایین آورده‌ام.
: کاهش وزن چه تاثیری در زندگی‌تان داشت؟
در کل، دردهایم کمتر شده است. چربی‌ خونم پایین آمده و در کل راحت‌تر هستم.
: ورزش هم می‌کنید؟
بله، 3-2 روز در هفته، 2 ساعت بدمینتون و فوتبال بازی می‌کنم.
سمیه مقصودعلی
نگاه متخصص تغذیه
تاکید دکتر ابوالحسنی به سوژه «میزگرد تغذیه»
برای بیمارتان کمپوت نبرید!
: در مورد وضعیت جسمانی و رژیم کاهش وزن آقای طالبی برایمان بگویید.
زمانی که آقای طالبی به من مراجعه کردند، به دلیل شکستگی پا و استراحت طولانی و کاهش انرژی مصرفی، وزنشان بالا رفته بود بنابراین رژیمی برایشان تجویز کردم که به قول بیماران اصطلاحا «پروپیمان» است اما در عین حال سبب کاهش وزن فرد می‌شود.
: چطور با یک رژیم به اصطلاح «پروپیمان» می‌توان لاغر شد؟
به طور کلی، ورودی و خروجی انرژی در یک رژیم کاهش وزن هر دو مهم هستند. بیشتر همکاران کم‌تجربه‌تر معمولا تنها دست روی ورودی می‌گذارند و با کم کردن آن سعی می‌کنند وزن فرد را پایین بیاورند، در صورتی که کم کردن دریافت مواد غذایی خود سبب کاهش متابولیسم بدن و کاهش خروجی می‌شود بنابراین بهتر است بیش از بازی با ورودی‌ها، به خروجی‌ها کار داشته باشیم. در کل، باید تنوع و تعادل را در رژیم رعایت کرد و کنار آن با فعالیت فیزیکی متابولیسم بدن را بالا نگه داشت.
: آقای طالبی در مورد رژیم کم‌خوری برایمان گفتند که پیش از این برایشان تجویز شده بود اما کارایی چندانی نداشت. نظر شما در مورد این رژیم چیست؟
رژیم کم‌خوری الزاما غلط نیست. اصطلاح عامی است. اگر تخصصی تعریف کنیم، رژیم مناسب رژیمی است که کالری فرد در آن محاسبه شده و مقداری از کالری موردنیاز کم شود تا بدن برای تامین آن نیاز سراغ منابع چربی برود اما در هر سن و جنسی و بنا به میزان فعالیت فیزیکی فرد باید میزان انرژی پایه محاسبه شود. فرض بگیرید فردی انرژی پایه 2000 کیلوکالری دارد و بنا به تشخیص شرایط، متخصص به او 1500 کیلوکالری رژیم روزانه می‌دهد. نکته مهم‌تر اینکه این میزان کالری از چه گروه‌های غذایی داده شود و هر گروه غذایی چه میزان در رژیم سهم داشته باشد.
: آقای دکتر! ایشان به این نکته اشاره داشتند که وزنشان بعد از شکستگی پا بالا رفت. در زمان بیماری یا پس از یک جراحی لازم است رژیم خاصی را دنبال کنیم؟
بله، این بحث بسیار مهمی است. انواع بیماری‌ها عامل استرس محسوب می‌شوند و پایه کالری مصرفی بیمار را تغییر می‌دهند. بیمارانی که دچار سوختگی، شکستگی یا سکته مغزی می‌شوند و در آی‌سی‌یو بستری هستند، هر کدام انرژی پایه متفاوتی دارند و بر اساس فرمول، متخصص تغذیه می‌داند ضریب دریافت کالری بیمار باید به چقدر برسد. در شکستگی‌ها نیاز به انرژی پایه افزایش پیدا می‌کند اما به دلیل استراحت تعادل انرژی هم تغییر می‌کند پس لازم است فرد رژیم خاصی را زیر نظر متخصص دنبال کند تا هم بافت سریع‌تر بهبود یابد، هم فرد به دلیل استراحت دچار اضافه وزن نشود.
: لطفا بیشتر توضیح دهید.
این نکته را در نظر بگیرید که بیشتر اطرافیان برای اینکه انرژی بیشتری به بیمار برسانند از منابع چربی و قند بیشتری استفاده می‌کنند، در صورتی که باید پروتئین را افزایش داد، مثلا برای بیمار کمپوت می‌برند. شاید 20 سال پیش گفته می‌شد بیمار نباید میوه خام بخورد اما امروزه همه چیز برای بیمار آزاد است، مگر آنچه که بیمار را آزار می‌دهد. مصرف قندها و چربی‌ها نه‌تنها فایده‌ای در بهبود سریع‌تر بافت‌ها ندارد، بلکه می‌تواند با افزایش وزن بیمار شرایط را بدتر کند و بار بیشتری بر استخوان‌ها و عضلات وارد شود. بیمار دچار شکستگی در دوران نقاهت باید گروه‌های خاص غذایی را بیشتر مصرف کند، نه اینکه فقط کالری دریافتی‌اش بالا برود.
نگاه متخصص پزشکی ورزشی
اگر در پایتان پلاتین دارید
فوتبال بازی نکنید
شکستگی در اندام‌ها مخصوصا در پا هم در ورزشکاران و هم افراد عادی دیده می‌شود. وقتی فردی دچار علائم حاد شکستگی شد، به دنبال گچ گرفتن پا باید 4-3 روز استراحت داشته باشد تا ورم ناحیه بخوابد و بافت استخوانی جوش بخورد. در این فاصله تا زمانی که گچ باز شود انجام ورزش‌های اندام فوقانی مانعی ندارد و فرد می‌تواند فعالیت‌های مربوط به ‌اندام‌های فوقانی را انجام دهد.
بعد از باز شدن گچ نیز می‌تواند فعالیت اندام تحتانی را آرام و به تدریج با ورزش‌هایی مانند پیاده‌روی آرام یا پیاده‌روی در آب آغاز کند و بعد روند سابق را ادامه دهد و تمام ورزش‌ها را برحسب شرایط و مشورت با متخصص انجام دهد.
در مورد افرادی که در پایشان پلاتین دارند، توجه به یک نکته لازم است و آن اینکه این گروه از افراد نباید ورزش‌های برخوردی مثل ورزش‌های رزمی و فوتسال انجام دهند زیرا چگالی پلاتین با چگالی استخوان یکی نیست و هر ضربه‌ای سبب ترک و شکستگی دوباره استخوان می‌شود. البته سایر ورزش‌ها مشکلی ایجاد نمی‌کنند ولی به هر حال لازم است پیش از انجام هر ورزشی بیمار با متخصص ارتوپدی مشورت کند.
دکتر شاهین صالحی
عضو هیات‌علمی دانشگاه علوم‌پزشکی شهید بهشتی
تحرک موجب تسریع
جوش خوردن استخوان می‌شود
اضافه خوردن و کم‌تحرکی در افرادی که دچار شکستگی در اندام‌های فوقانی یا تحتانی می‌شوند، سبب چاقی و اضافه وزن خواهد شد.
متاسفانه زمانی که فردی دچار شکستگی می‌شود، اغلب اطرافیان مرتب قلم می‌جوشانند و آب آن را به صورت سوپ و آش به او می‌دهند، در حالی که اضافه دریافت کالری در بهبود بافت استخوانی بی‌تاثیر است.
استخوان درنهایت جوش می‌خورد اما اضافه وزن ناشی از پرخوری در آینده برای بیمار مشکل ایجاد خواهد کرد.
از سوی دیگر، بسیاری از افراد بر این باورند که اگر استراحت کنند و بخوابند استخوان‌شان سریع‌تر جوش می‌خورد، در حالی که این باور کاملا اشتباه است و تحرک به گردش خون، تسریع ترمیم بافت و جوش خوردن استخوان کمک می‌کند.
از این رو، به محض اینکه محل شکستگی جراحی و گچ گرفته شد، به بیمار توصیه می‌کنیم حرکت را با عصا آغاز کند.
در روزهای ابتدایی بعد از بهبود نیز بیمار بهتر است فعالیت‌های فیزیکی‌اش را در آب آغاز کند و تا جای ممکن به سمت ورزش‌های ضربتی در خشکی مثل فوتبال و والیبال نرود.
دکتر علیرضا رحیم‌نیا
عضو هیات‌علمی دانشگاه بقیه ا...(عج)
عسل، زیتون و کنجد
برای سوزش معده راهگشاست
علت سوزش معده، سردی و خشکی یا گرمی و خشکی مزاج است. افراد مبتلا باید از خوردن مواد غذایی با مزاج خشک خودداری کنند. از غذاهای سرد و خشک می‌توان به غذاهای ترش، چای و برخی میوه‌ها و از غذاها با مزاج‌ گرم و خشک می‌توان به فلفل، قهوه و ادویه‌جات اشاره کرد.
افراد برای درمان این مشکل و پیشگیری باید ابتدا مزاجشان را شناسایی کنند. در صورتی که فرد مزاج خود را بداند، دیگر لزومی به منع تمام مواد غذایی نیست اما اگر مزاجش را نشناسد، تمام مواد غذایی با مزاج خشک باید حذف شود. در مقابل مصرف مواد غذایی با مزاج‌ تر مثل عسل، زیتون و کنجد برای این مشکل راهگشاست و به عنوان درمان دارویی، زیره و زنیان و نعناع را بعد از هر وعده غذایی همراه عسل توصیه می‌کنیم.
دکتر محمد فصیحی دستجردی
محقق طب سنتی




مطالب مرتبط

دیدگاه کاربران

ارسال ديدگاه
نام :    ایمیل : 

عکس خوانده نمی شود کد امنیتی :      

کلیه حقوق این سایت متعلق به موسسه فرهنگی ابن‌سینای بزرگ می باشد. طراحی و اجرا توسط: هنر رسانه




ناحیه کاربری

آدرس ایمیل:
رمز عبور:
 
رمز عبورم را فراموش کرده‌ام

ثبت نام